Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

grote modelspoorexpo 2014 te Leuven

Gestart door eddy, 17 augustus 2014, 12:08:36 PM

Peter

CiteerDe jeugd is zo goed als op geen enkele hobby meer aanwezig

Niet mee eens.
Vorig jaar waren we in Sonthofen (Allgau-Bayern) In de lokale treinwinkel(tje) raakte mijn echtgenote en ik aan de praatmet de vriendelijke eigenares van dat "winkeltje"
Ze nam ons mee naar de school net aan de overkant van de straat, waar we samen met de concierge, in de hobby klas mochten kijken en wat stond daar? Een ongeveer 3 x 1 meter grote in opbouw zijnde treinbaan (Mä H0)  waar nog een aantal jongeren op hun vrije zaterdagmorgen vrolijk zaten te knutselen? Gewoon niets hoogstaand maar met veel plezier.
In Sonthofen zijn er trouwen "twee" modelspoorten toonstellingenkje ( 1 met M¨banen, en 1 met tweerail) en dat voor een stadje dat kleiner is dan bv. Beveren-Waas

Je oogst dus wat je zaait, maar je moet er wel van jongsaf mee beginnen

PS: die jongeren hebben ook een Ifoon of Ipad en zeker een PC thuis ;)
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Alhoewel we hier aan het afwijken zijn, toch dit:
hobby is iets waar je vrije tijd mee vult.
Het is na WOII uitgegroeid tot een reuze industrie, omdat de mensen nu eenmaal meer vrije tijd en meer centen ter beschikking hadden.
En dat eerste is iets wat men nu ondanks alles niet meer heeft: vrije tijd.
Al dat "sociale media" gedoe, en de TV, slorpen zoveel tijd op dat er niks meer over is.
Wie ergert zich niet, net als ik, dat je uren achter je PC zit?
Het spijt me, maar (imho) "de jeugd" interesseren gaat zo niet lukken. Ik denk zelfs dat bij het zien van het prachtige werk van de tentoonstellers, een hoop gaat afhaken. De drempel is te hoog. Hoe begin je daar aan? Hoeveel tijd kost dat? Hoeveel geld kost dat?
Hoe oud zijn de Benjamins hier op het forum? Bij mijn weten zie je één  tiener opgroeien tot een kundig modelbouwer.
Bezwaren om er jong aan te beginnen zijn: geld-, tijd-, plaatsgebrek.
De controverse in het geheel is toch deze: Als het kant en klaar gekocht wordt is de belangstelling er vlug af; als je begint van nul kost het teveel tijd en moeite.

ward

Ik denk vooral at de jeugd ook afziet van de hobby omwille van het geldprobleem..
We gaan allemaal graag iets drinken, de jeugd wil een smartphone,..
Kost allemaal verschrikkelijk veel geld, wordt allemaal duurder en helaas is modelspoor ook zeker geen goedkope hobby..
Al denk ik dat er veel afhangt van de ingesteldheid van de ouders..
Voor sommigen is modelspoor een mooie hobby (een GO), voor andere duur speelgoed (no GO..)

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

TBCédric

Citaat van: ward op 13 september 2014, 11:15:59 AM
Ik denk vooral at de jeugd ook afziet van de hobby omwille van het geldprobleem..
We gaan allemaal graag iets drinken, de jeugd wil een smartphone,..
Kost allemaal verschrikkelijk veel geld, wordt allemaal duurder en helaas is modelspoor ook zeker geen goedkope hobby..
Al denk ik dat er veel afhangt van de ingesteldheid van de ouders..
Voor sommigen is modelspoor een mooie hobby (een GO), voor andere duur speelgoed (no GO..)

Mvg

Dat klopt. Maar als je goed uitkijkt kan de jeugd al een goedkope maar goede smartphone kopen, als ze zien dat er ook andere merken zijn dan apple.

Het is  inderdaad een dure hobby. Ik ben blij dat ik een oma heb die mijn sponsort, ook al vinden mijn ouders dat niet leuk. Ik ben zelf op zoek naar een weekendwerk/vakantiewerk maar nog niets gevonden.(maar er is beterschap op komst!) . Zo kan ik zelf mijn treinen betalen, investeren in mijn baan én mijn oma terugbetalen.

Ik vind het een prachthobby én ik zal het altijd blijven vinden.  Misschien ben ik wat meer geobsedeerd  door treinen dan andere leeftijdsgenoten die tegenwoordig alleen maar willen gamen, soms 54 uur aan een stuk. (klasgenoot)   Dan ben ik blij dat ik deze hobby heb!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Val-Rikard

Op een beurs zoals  de modelspoorexpo zou ik als kind in de wolken geweest zijn, het is een soort droomwereld. Ik herinner mij dat ik eindeloos in diverse catalogen bladerde en enorm gefascineerd was door de mooi decors die er te zien waren. Daar moesten we het dan ook mee doen. Er was geen YouTube en er waren weinig of geen beurzen. In Nederland had je een mooi grote spoorbaan in de Efteling waar ik uren kon naar kijken. Bij al dat moois heb ik mij als kind nooit de bedenking gemaakt hoeveel dit kost en hoeveel werk dit vergt. Het was veeleer de 'Grot van Aladdin' en koesterde daarbij de wens ooit ook zoiets te hebben. De modelbouw zelf kwam pas later, na het speelplezier en het besef dat je het meeste niet kant en klaar koopt. Persoonlijk denk ik dat de beurs zoals die er nu is voldoende prikkels geeft aan de jonge bezoeker. :) ;)

Martin Welberg

Hey Rik, da was vroegâ, voor de smartphone....

Kautenbach

in t eggie is toch leuker dan virtueel ;D

enfin, een leuke knutselhoek voorjeugd is niet verkeerd natuurlijk, om weer terug te gaan naar de start, als er ruimte voor is

by the way, ik had ergens iemand een faller startset car system beloofd, ligt klaar... maaruh.....wie was t nog maar weer :-[ ;D

philippe_007

inderdaad rik, en mijn zoon mocht kiezen voor de expo, Voleybal wedstrijd gaan spelen, of met de papa naar den expo...
Het was heel snel beslist...

Of de jeugd geen hobby meer heeft zou ik toch niet durven zeggen, het is allemaal gewoon veranderd. Er is zoveel keu dat elke club of vereniging nu veel minder volk heeft, maar denk dat het totaal nog steeds evenveel jeugd is.
Tenlotten als wij jong waren dan kon je kiezen tussen zwemmen of voetbal... En alle andere grote sporten. Nu heb je er 10tallen andere (kleine) sporten bij die in onze tijd niet bekend waren.
Ga eens naar de gezelschapsspelen- of game-meetings, het zit daar overvol (en nu hoor ik het al velen zeggen, spelletjes spelen, is dat nu een hobby? Maar voor hun is met een treintyje rijdee ook geen hobby).

Geen hobby is verkeerd uitgedrukt, geen interesse meer in ons hobby. 

sdz1976

Citaat van: Stieven76 op 12 september 2014, 16:19:11 PM
Ik dacht in Genk een stand gezien te hebben waar kinderen op de grond met treintjes konden spelen. Kan me nu niet meer herinneren of het grote (LGB of dergelijke) of kleintjes (Marklin od) waren.
Er waren daar alleszins kinderen duchtig aan het spelen  ;)

Hebben op de club , in onze cafetaria hetzelfde geplaatst : 1 lgb baan en 3 ho banen , enkel sporen verder niks en kan je verzekeren dat ze druk bezet worden.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Doornroosje

Citaat van: philippe_007 op 15 september 2014, 13:44:38 PM
Of de jeugd geen hobby meer heeft zou ik toch niet durven zeggen, het is allemaal gewoon veranderd. Er is zoveel keu dat elke club of vereniging nu veel minder volk heeft, maar denk dat het totaal nog steeds evenveel jeugd is.

Net bij mijn sport is het anders. Ik zag onze club uitgroeien van een 30-tal volwassen leden in een paar jaar tot nu bijna 180 leden EN een jeugdafdeling van 60 enthousiastellingen. Maar of er modelbouwers tussen zitten, daar vrees ik wat voor...

Michael

Citaat van: doomslu op 11 september 2014, 20:32:54 PM


Ik heb wel nog een ander idee in m'n achterhoofd voor mensen die hierin geïnteresseerd zijn, geef me even tijd...

Luc het schiet al op, weet je al wat meer of heb je nog meer tijd nodig?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mnieuwlaet

Zijn er mensen van de buurt in Leuven of anderen die weten of ik met de mobilhome daar ergens kan staan, op parking brabanthal of ergens anders? Daar ik heel het weekend aanwezig ben zou dat gemakkelijker. Zijn dan elke dag uit Oostende met de trein, 4x1u40'.

doomslu

Citaat van: Michael op 23 september 2014, 14:24:54 PM
Citaat van: doomslu op 11 september 2014, 20:32:54 PM


Ik heb wel nog een ander idee in m'n achterhoofd voor mensen die hierin geïnteresseerd zijn, geef me even tijd...

Luc het schiet al op, weet je al wat meer of heb je nog meer tijd nodig?
Nog even...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Luc,  voorziet de expo-organisatie voor een set kinder-opstapjes, of zorgt elke deelnemer voor dergelijke hulpmiddeltjes?
(dubbel berichtje.  Had het eerst in foutief draadje gestopt)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

Jean, jij hebt toch een tribune voor je minibaantje staan? ;D ;D