Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

aapachtig materiaal

Gestart door Huugooke, 05 augustus 2014, 08:51:49 AM

Huugooke

Ik zag bij een bepaalde firma reclame voor "Gorilla plastics". Iemand ervaring mee?

Steam.N

Reclame ook al meermaals gezien (ik dacht dat hier al eerder eens naar gevraagd werd).
N(og n)iet mee geëxperimenteerd.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Voor de modelbouwer het ultieme kneedbare plastic.
Bij een temperatuur van 65graden is het vervormbaar, en na afkoeling hard en stabiel, zegt de site.
http://www.gorilla-plastic.de/was-ist-gorilla-plastic
Wat voorbeelden.
http://www.gorilla-plastic.de/wofuer-wird-es-benutzt

grt Piet.

Catje

Maar als je bij de mechanische eigenschappen gaat kijken schrijft de site onder andere het volgende:
"Die Modelliermasse ist immer wieder verwendbar, selbst nach Zugabe der FarbpigmenteEXS".

Als ik deze regel goed lees dan kan het materiaal bij verwarming wederom vervormd worden.

Weet niet of dit dan een geschikt geschikt materiaal is voor toevoeging op treinbanen die op zolder staan. :-\
Ik denk dan aan de zomerse temperatuur die dan toch redelijk hoog zou kunnen oplopen.
Wat gebeurt er dan?

Willy

Rangeerduivel

Ik denk niet dat het op veel treinzolders meer dan 65° wordt hoor Willy... ::)

;)

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik heb er nog niet mee geëxperimenteerd, maar ik zie er dan ook het voordeel niet van
(her-)kneedbaar vanaf 65° - dus je moet het verwarmen (bain-marie? oventje? ... ?)
... en dan dat toch hete materiaal vastnemen om te bewerken.
    waar je het vastneemt is het dus ook zacht geworden, dus kan je het vervormen
Het ons bekende polystyreen (Plasticard) is trouwens ook vervormbaar vanaf een dergelijke temperatuur

Wat zou je er mee doen?
Figuurtjes namaken? Dat gaat met siliconen en resin net zo goed
Figuurtjes aanpassen? Daar bestaat spul zoals Miliput, ... voor
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Heb dit voor modelbouw al zien gebruiken als vervanging van siliconen. Dacht dit al in de Brico gezien te hebben, een zak met korrels.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Eerder als vervanger voor resin, denk ik dan ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

Citaat van: Gerolf op 06 augustus 2014, 22:01:19 PM
Eerder als vervanger voor resin, denk ik dan ;)
Nou het is iets meer hoor, een collega hobbyist heeft er voor een restauratie project zeer natuurgetrouwe knoppen voor een classic autoradio, voor mij gemaakt.
Die dingen zijn als je ze laat afkoelen zo hard dat we er een gaatje in konden boren en M3 schroefdraad in tappen om de knoppen op de as te fixeren.
Hij werd door dit flimpje https://www.youtube.com/watch?v=KMBvy79kOJ4 op het idee gebracht.

grt Piet.

Steam.N

Zo lijkt het zeker een nuttig product !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PietB

Citaat van: Steam.N op 06 augustus 2014, 23:11:24 PM
Zo lijkt het zeker een nuttig product !!!
Ja ik denk dat er voor de modelbouwer leuk spul mee te maken is.

grt Piet.