Verzamelde werken

Gestart door Huugooke, 16 juni 2014, 18:46:38 PM

Havoc

Waarom willen jullie dat enkel tot abonnees beperken? Ik heb echt geen interesse in MSM als geheel, wel in hier en daar een artikel: bvb de reeks over etsen, of een bouwserie. Misschien dat ik wel die enkele artikels koop als pdf of de jaar-cd waar die instaan. Maar geen abonnement voor 2-3 artikels. Ze zouden meer kunnen verkopen...

Citaat van: Peter op 19 juni 2014, 11:25:06 AM
Ik bezit (zolas mischien nog velen, het door MSM als bijlage gegeven boekje met de inhoudslijst van de eerste 100 nummers.
Heel efficient om iets op te zoeken..

Nadeel van een uitgave op CD is ook dat het moeilijker te lezen is in bad of op de WC ;D ;D ;D ;D ;D

Zoek me in dat boekje eens alle artikels waarin "Antwerpen" vermeld wordt. Niet enkel in de titel, gewoon ook overal in de tekst.

Met een e-reader of tablet lijkt me dat niet zo'n probleem. Enkel kost het wat meer als je die "erin" laat vallen :D Natuurlijk, als het papier op is, dan is een e-reader géén alternatief.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marc goovaerts

Een belangrijk punt in de hele discussie is dat de uitgever er in moet slagen om zijn papieren oplage zo realistisch mogelijk te houden. Als hij nog jaren lang met overschotten blijft zitten en er mee moet sleuren, dan is een digitale versie automatisch geldverlies via die dode stock.

Moest hij geen overschotten van de gedrukte versie hebben, dan is een digitale heruitgave gewoon een extra inkomst.

Die hoeft daarom niet duur te zijn. Vermits de papieren versie ontworpen wordt in Adobe InDesign, en waarschijnlijk in pdf aan de drukker bezorgd wordt, is het maar een paar minuten meer wachten voor het scherm om tegelijk een pdf op een wat lagere resolutie (150 dpi bv) te brouwen en te stockeren voor latere, digitale, heruitgave. Het branden van CD's kost ook, zeker vergeleken met drukwerk, peanuts.

Dat vooral de meest recente nummers de meeste mensen zouden interesseren spreek ik tegen. Zoals elk tijdschrift zijn de beginjaren de meest dynamische geweest. De eerste jaargangen vormen dan ook een prachtig naslagwerk.

Michael

Als ik iets wil zoeken in MSM gebruik ik de index op de site van MSM, niet het meest handige maar bijna altijd vind ik wat ik zoek, dat vind ik belangrijk.

Voor de lange termijn zal men toch meer richting de digitale hoek moeten gaan doen, kijk naar de jeugd, die zitten altijd achter de pc. Iets zoeken in de bibliotheek is er niet vaak bij.
Ik vind het ook fijn om een boeksken vast te houden, maar een artikel snel vinden is alleen digitaal mogelijk in een reeks van 137 bladen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

liefhebber

Ook ik heb de volledige reeks van msm.

Een goede zoekmachine is naar mijn mening het best, zo lees ik ook nog eens de andere artikelen in de msm.
 
Maar laten we het  eens langs de andere kant bekijken.
De uitgever heeft er alle belang bij om te weten wat de oplage zal zijn van een tijdschrift.
Abonnees geven hen voor een deel zekerheid.

Laten we eens zeggen dat, als je voor de eerste keer een abonnement neemt voor 2 jaar, je de cd van de vorige jaren er gratis bij krijgt.

Maar ook de trouwe abonnees mogen niet in de kou blijven staan, zodat ze niet afhaken om hun abonnement te verlengen.
Daarom krijgen zij met kerst de cd met de aanvulling van het voorbije jaar op cd.

Dit is volgens mij geen verhaal van gratis, maar een vorm van klanten werving en  klantenbinding.

Ook railhobby geeft bij een abonnement een geschenk.

Ik ben mij er van bewust dat dit geld kost, maar naar mijn mening niet onverdedigbaar
 

Stieven76

Ik had vroeger een abonnement op de Clickx en om de zoveel tijd zat daar een cd of dvd bij met alle gepubliceerde artikels op.
Als ik me goed herinner zat er ook een klein programma bij waarmee je dan gemakkelijk op trefwoorden kon zoeken.
Ik vond dat wel handig  ;D De speciale versie met bijgeleverde cd/dvd kon je ook gewoon los in de winkel kopen . Je hoefde dus geen abo te hebben.

Zelf heb ik een hele reeks MSM's van in het begin ergens, die zitten allemaal in een doos op zolder omdat ik anders gewoon niet zou weten waar ik ze zou moeten zetten of leggen. Enkele maanden geleden zelfs nog 2 volle dozen Ct magazines en Clickx weg gedaan, die stonden daar ook maar op zolder en je kijkt daar toch niet meer in.
Dit houd mij vooralsnog tegen om op MSM een nieuw abo te nemen, ook al zou het soms wel handig zijn. Waar moet ik die stapel weer gaan leggen  :-\
Dus hier toch ook wel een fan voor één of andere vorm van digitalisatie, al was het maar een dvd die je kan kopen met alle artikels.

gardevil

Interessante draad om te volgen.
Kan zowel de voor als tegenstanders begrijpen, echter in deze digitale tijd denk ik dat het (op termijn) een must is om met ons lijfblad digitaal te gaan, of het nu online lezen is dan wel via een cd-dvd-...... Al was het maar om de jeugd aan te trekken.

Wat mij vooral zou interesseren is dat alle artikels van een reeks (cfr. Emanuel Nouallier) dan samen kunnen afgedrukt worden en gebundeld in plastic mapjes, zodat ik bij het modelbouwen mijn tijdschrift niet op de werktafel moet leggen. Dit neemt niet enkel meer plaats in dan een plastic A4 mapje met het artikel in, maar de kans om het magazine te besmeuren bestaat dan niet meer.

Verder moet ik de meeste forumlezers bijtreden dat lezen op een computerscherm niet echt lekker gaat.

Voor de functionaliteit van een cd wil ik trouwens graag meer betalen.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

ceuleer

Een cd of dvd vind ik maar niks, ik heb al mijn muziek cd's in mp3 op schijf gezet om gemakkelijk op de iPod of via harde schijf te kunnen gebruiken op verschillende toestellen in huis of in de auto. Cd 's zijn verkocht, neemt te veel plaatst in, met dvd's hetzelfde gedaan. Een cd of dvd van msm zou bij mij direct op de pc gekopieerd worden, zonodig in een PDF formaat gezet worden, zodat het ook weer op verschillende toestellen gebruikt kan worden. En later kan dit per pagina afgedrukt worden, om bv bij werken aan de baan de nodige info te kunnen lezen op papier.
Ik ben bij de 3%, ik vond de digitale bijlage over Nürnberg prachtig, ik heb toen al eens de vraag gesteld om die in PDF te plaatsen zodat je die kan downloaden, maar daar is toen niet echt op gereageerd. Begrijp me niet verkeerd, ik zou de papieren versie van msm niet willen stoppen, ik kijk er elke keer naar uit om het nieuwe nr te kunnen doorbladeren, en de nieuwe nrs verder te verzamelen, maar ergens de oudere nummers op de pc hebben in PDF, dat zou een mooie extra zijn.
Als je nu bij bv marklin, trix, enz.. op hun site gaat kijken, de catalogussen kan je daar ook gratis downloaden in PDF, die catalogussen zijn in de winkel op papier ook te koop, en op de site vrij te downloaden. Ik heb misschien een 100 tal van die catalogussen op papier in de kast staan, en als ik ze vind op PDF hou ik ze ook bij op de pc.
Ikzelf zou voor de digitale versie niets willen bij betalen, de papieren nrs hebben al genoeg gekost , wanneer je eens uitrekent wat de volledige verzameling gekost heeft, dat is niet min.
Maar een cd of dvd kost ook geld om te maken, een PDF is gemakkelijker en goedkoper denk ik.

Grz,
Gunter

marc goovaerts

Wanneer jede PDF hebt, kan je die desnoods zelf op DVD branden, natuurlijk.
Maar ze in oplage branden, kostte de laatste keer dat ik het beroepshalve moest doen én euro. Inclusief werk, DVD, doosje en omslag.

Ik denk niet dat die prijs gestegen zal zijn. Integendeel.

conducteur

#38
Wie zij zei hier CD/DVD als opslagmedium voor files te gebruiken? Is dat niet iets uit de oertijd? -->Download!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Zij? Hij! Spelling is niet uit de oertijd... Een CD/DVD kan je wel mee verzenden met een tijdschrift en vraagt geen ruimte op de servers. Ruimte op servers is niet goedkoop, bandbreedte moet ook betaald worden en servers vragen configuratie, beveiliging etc. Een CD op een boekje plakken doen ze in de beschuttende werkplaats en als de post dat niet dubbelplooit komt dat zonder virussen toe.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Ja een mens schrijft al eens een voutje he :D
Ik kan me echt niet herinneren hoe lang geleden het is dat ik nog eens gegevens op cd heb gezet...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

marc goovaerts

Tja, de reactie kwam dan ook van een oude knar die zelfs nog met échte (slappe) floppy's gewerkt heeft  ::)

eve

Citaat van: marc goovaerts op 19 juni 2014, 21:35:56 PM
Tja, de reactie kwam dan ook van een oude knar die zelfs nog met échte (slappe) floppy's gewerkt heeft  ::)

8" pancakes ?

Erik

Stieven76

Citaat van: conducteur op 19 juni 2014, 17:34:40 PM
Wie zij zei hier CD/DVD als opslagmedium voor files te gebruiken? Is dat niet iets uit de oertijd? -->Download!
Ik zei dat, maar eerder als voorbeeld naar hoe het vroeger bij de Clickx was. Dan spreek ik denk ik toch wel van een jaar of  7 geleden, als het al niet bijna 10 is. Maar toen at jij net vaste voeding vermoed ik ;D ;D
Het is zoals Havoc zegt, een dvd kost niets en je doet er daarna nog altijd mee wat je zelf wil.. Rechtstreeks downloaden zou natuurlijk nog gemakkelijker zijn..

marc goovaerts

Citaat van: eve op 19 juni 2014, 22:28:41 PM
Citaat van: marc goovaerts op 19 juni 2014, 21:35:56 PM
Tja, de reactie kwam dan ook van een oude knar die zelfs nog met échte (slappe) floppy's gewerkt heeft  ::)

8" pancakes ?

Erik
Yes ! (oud hé)