Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Treinstel 620-1

Gestart door Peter, 10 juni 2014, 16:04:50 PM

Steam.N

Geen idee ...
Ben ook geïnteresseerd om een methode te kennen, want ooit heb ik het ook vlaggen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Mij lijkt inspannen en in een heet bad steken de beste methode.
Voor een zwaar vervormd model zal dat niet genoeg zijn, maar voor lichte verbuigingen lijkt het me haalbaar
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#17
Zogauw de handelaar uit verlof is gaan de kappen en het Piko donorstel stel terug naar de handelaar.
Of het zou moeten zijn dat iemand zich geroepen voelt....... ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

Om misverstanden te vermijden:
Met het bericht hierboven bedoel ik niet dat iemand voor mij die kappen recht zou moeten maken, maar gewoonweg, indien er geinteresseerden zouden zijn, die mogen heel dat stel samen met het passende Piko treinstel overkopen voor dezelfde prijs die ik er voor betaalde.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

heb pm gestuurd ,nog geen antwoord gehad . PM verkeer werkt blijkbaar niet op dit forum. :-\

Herwig

Gerrit,
zie bovenste forumhoofdstuk:  "over dit forum"       "notificatiesysteem"         , denk 'k .... .
('k snap van deze digi-taal zo goed als niks, maar 'k vermoed dat het over de problemen met de PM/PB's  gaat ....)

Stefan Appelmans

Peter,
Ik heb alles herkeken en teruggelezen van de post.
Op de éérste foto schijnt alles "recht" te zijn, met de onderste witte gevel.
Ik heb je ook al gezegd dat het onderste van het voorste gedeelte van de kap, onder de "Chauffeur"normaal een beetje lager is dan de rest.
Meestal, als een lange kap "Bananeert", is dat in de tegenovergestelde situatie van de uwe, de uiterste gedeelten plooien naar boven... En dat is, vindt ik, veel lelijker dan met uw kap.
Het feit is dat het dak, met de resine, een beetje kan intrekken, als de resine zelfs zo weinig mogelijk intrekt. (en het onderste natuurlik niet...Bij U is het anders... Ik begrijp dat niet.

Nu, je hebt die kappen, en was ik in uw plaats zou ik die houden en zo ineensteken. Dat moet in het einde heel moeilijk en weinig zichtbaar zijn. En dat is een oprechte mooie  motorstel dat waarschijnlijk nooit nog zal hermaakt worden... Het "rechte" chassis moet al zeker het geheel helpen rechter trekken.

Ik heb er dus t'huis een "Made by Pederzoli" en het is recht. (De vooste stukken zijn lager...) Ik heb feitelijk nooit echt gekeken, maar was het krom zou ik het direct gezien hebben...

Maar dat is mijn idee dus. En jij doet wat je wilt...

Zeg me wat!
stefan.

Peter

Hallo Stefan

Hierbij en foto van een van de kappen (de andere is bijna identiek (raamindeling een uitlaat)
Ik heb op de kap een 100% rechte stalen meetlat gelegd, gelijk met de moulure die normaal het lichtgroen van het donkergroen scheid.
Zoals je kan zien is er een verschil in het midden van ongeveer 1,5 mm
Wat ik ook probeer ...ik krijg ze niet recht.

Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ik heb met mijn geveltjes, die al enkele jaren in een doos zaten, hetzelfde ondervonden. Onder druk zijn ze scheefgetrokken.
Misschien krijg je ze recht door ze onder druk te zetten met een gewicht en dan heel veel geduld te hebben!
Ik zou met een paar stevige latten een harnas rond de zijden maken, het interieur opspannen zodat de wanden niet naar binnen kunnen buigen, en dan met een passende lat het dak onder druk zetten, en wachten..

Stefan Appelmans

Citaat van: Peter op 24 juni 2014, 17:00:49 PM
Hallo Stefan

Hierbij en foto van een van de kappen (de andere is bijna identiek (raamindeling een uitlaat)
Ik heb op de kap een 100% rechte stalen meetlat gelegd, gelijk met de moulure die normaal het lichtgroen van het donkergroen scheid.
Zoals je kan zien is er een verschil in het midden van ongeveer 1,5 mm
Wat ik ook probeer ...ik krijg ze niet recht.



Ja, met de lat is het natuurlijk meer zichtbaar...  :(
stefan.

Rochevalien

Ben deze zondag eens op bezoek geweest bij Peter en inderdaad de kappen staan goed krom .Het valt pas goed op als je langs de ramen langs kijkt of als je er een lat naast legt.
Je zou dat kunnen proberen recht te krijgen door onder het dak een stalen lat of een profiel te monteren .
Dat zou dan moeten vast gezet worden met  verzonken schroeven door het dak heen :o :o
Uiteraard moet de kap eerst terug zacht gemaakt worden in warm water om dan onmiddellijk daarna het profiel te monteren.
Daarna is het bang afwachten wat dit gaat geven. :o :o
Een versteviging binnen in de kap zou ik ook sterk aanbevelen tijdens dit proces.
Dit alles is echter maar een denkpiste en berust niet op ervaring met dit probleem.

Heel jammer allemaal want dit is echt een mooi treinstel .

Michiel

Die kap staat inderdaad wel erg bol. Wat zonde!

Ik heb eens op internet liggen zoeken naar methodes, en wat steeds weer terug komt is heet water, net niet kokend (60°C tot 80°C).

Eén verhaal (over een krom zwaard uit hars) was dat onderdompelend in het water het zwaard terug zijn oorspronkelijke vorm kreeg, zonder extra te moeten buigen of opspannen.

Heb je al met heet water geprobeerd? In een frame licht opspannen en onderdompelen in heet water? Het is een steeds terugkerende tip.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans



Een foto van "mijn" 620 (of 652).
Je ziet dat er ook een verschil is, moeilijk te beseffen met al de verluchters op het dak. Een kleine mm, maar toch. In de zelfde kant dan bij U. Wat er ook is, de midden bogie is een beetje lager dan de anderen (dat kan ik gemakkelijk oplossen) verschil ook tussen de oorspronkelijke Mehano aangedreven wielen (een goede 11,5 mm) en de losse Roco wielen,(11mm). Maar als het rijdt merkt men dat bijna niet op... Te veel zult je zeggen.  ;)
Ik ga het toch veranderen, verbeteren...  ;)
Peter, ik zou de kappen houden. Er kan zeker een oplossing gevonden worden. BVB met een lange stang dat duwt of trekt gelijk op een guitar! Ik ga daar een beetje aan denken en op werken.
Is er een wand aan de middenstukken van de 2 kappen?
stefan.

Stefan Appelmans

Ja, il heb op uw fotos gezien dat er een wand is, later weg te snijen. Nu niet.
Met iets in zachte spanning, lang genoeg, in de zon bvb, zou het moeten teminste verbeteren.
stefan.

Stefan Appelmans


De deuren en dat allemaal is ook anders...
stefan.