Pijnlijk ontwaken vannacht

Gestart door Peter, 09 juni 2014, 09:18:40 AM

Rangeerduivel

Citaat van: 59erke op 27 juni 2014, 16:52:31 PM
Jullie hebben nog veel geluk.

Ik ben nog altijd in "wachtende" toestand.
Verzekering en uitbetalen, het gaat toch nog altijd niet goed samen  :-\

Dat is wel waar,en ik ga ze zeker niet goedpraten,
maar hou er rekening mee dat er ontelbaar veel gevallen zij n.a.v. het pinksteronweer,met daarbij ook nog de schadegevallen waar ze dagelijks mee te maken hebben,en dat alleen al maakt voor veel mensen bij de verzekering een full-time job!

;)

Peter

Hebben eindelijk de uitbetaling van de schadekosten ontvangen. Wel een pak minder dan de offertes. Die expert (een arogante ro...ak  uit Tongeren)) had er 1500 euro afgedaan. Je kan dan wel niet akkoord gaan maar dan rekken ze heel de procedure eindeloos. Maar goed dat de aannemer ook nog wat van de prijs heeft gedaan. Alleen duurt het nog tot eind september of oktober eer de herstellingen uitgevoerd worden gezien de momenteel zeer lange wachttijd op het materiaal (fabrieken kunnen niet volgen door de vele schadegevallen)
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

En de media blijven reportages maken over overstroomde kelders en garages, het houdt niet op. Steeds op dezelfde plaats en ook op nieuwe.
Aan stormen kan je weinig verhelpen; ik herinner me nog de eerste grote windhoos die Malle plat legde. Een windhoos? Dat was toch alleen maar in andere landen? Nu is het bijna wekelijkse kost.
De reden dat er steeds meer wateroverlast is wordt ook regelmatig door de weerdeskundigen aangehaald. Door de verstedelijking kan er steeds minder water in de grond dringen. Oh ja, het gaat netjes de riool in, dat wel, maar dan spuit het bij de buren een wijk verder er terug uit! Zo'n gemiddelde KMO zone, waar vroeger de koeien loeiden, beseft men wat een oppervlakte men hier "toedekt"?
En dan de wegen...
Enfin, we zijn allemaal een beetje schuldig; alleen de verzekeringen hebben een feestje!

Havoc

Dat verhaal dat regenwater de grond ingaat is ook maar in beperkte mate correct. Als het zachte regen is die niet te lang aanhoudt en zandgrond dan klopt dat nog. Maar klei of leem die dagen een stortbui te verduren krijgt en verzadigd is neemt evenveel water op als een pas gelegde asfalt. Dan loopt het ook gewoon het veld af.

Groter probleem is dat rioleringen overal stilaan naar de 50 jaar gaan en niet berekend zijn op de hedendaagse bebouwing. Over onderhoud zwijgen we dan nog. En bij vele verkavelingen worden de beken en grachten dichtgelegd. Normaal staat daar amper water in, maar bij een plotse stortbui kunnen die veel bufferen. Die capaciteit is nu weg.

En zwijg van "experten". Meestal zijn dat gebuisde architecten die niet aan de bak geraken. Als je ziet wat architecten die wel aan de bak geraken neerplanten weet je genoeg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Citaat van: Havoc op 12 augustus 2014, 13:47:53 PM
Dat verhaal dat regenwater de grond ingaat is ook maar in beperkte mate correct. Als het zachte regen is die niet te lang aanhoudt en zandgrond dan klopt dat nog. Maar klei of leem die dagen een stortbui te verduren krijgt en verzadigd is neemt evenveel water op als een pas gelegde asfalt. Dan loopt het ook gewoon het veld af.

Of het blijft op de weide staan en loopt langzaam de beek in.
In die bebouwde zones wordt het snel afgevoerd naar de al overbelaste riool.
Misschien moet er eens gedacht worden aan een ondergronds reservoir onder elk groot gebouw (groot in oppervlakte).
Zo heeft men ineens bruikbaar vrij zuiver water, goed voor industrieel gebruik of zelfs als bluswater!

SuSke

Citaat van: Huugooke op 12 augustus 2014, 13:59:03 PM
Citaat van: Havoc op 12 augustus 2014, 13:47:53 PM
Dat verhaal dat regenwater de grond ingaat is ook maar in beperkte mate correct. Als het zachte regen is die niet te lang aanhoudt en zandgrond dan klopt dat nog. Maar klei of leem die dagen een stortbui te verduren krijgt en verzadigd is neemt evenveel water op als een pas gelegde asfalt. Dan loopt het ook gewoon het veld af.

Of het blijft op de weide staan en loopt langzaam de beek in.
In die bebouwde zones wordt het snel afgevoerd naar de al overbelaste riool.
Misschien moet er eens gedacht worden aan een ondergronds reservoir onder elk groot gebouw (groot in oppervlakte).
Zo heeft men ineens bruikbaar vrij zuiver water, goed voor industrieel gebruik of zelfs als bluswater!
Dat met men tegenwoordig al doen voor de nieuwbouw projecten. Elk project moet zijn regenwater bufferen in een regenwatertank voor herbruik op sanitair.
Veel industriegebouwen hebben al een regenwatertank die door de brandweer kan gebruikt worden als bluswatertank.

Maar die dingen zitten bij aanhoudende hevige regens op een gegeven moment ook vol en dan moet het water via de overloop ook naar de riolering.
En dan begint de ellende.
Hetzelfde geldt voor de overstromingsbekkens.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Lange Trein

Dat elke nieuwbouw een eigen wateropslagmogelijkheid moet voorzien (door de wet verplicht) is toch weeral maar een pleister op een houten been; stel je hebt een dak van ca. 100 m². Zo'n storm geeft al gemakkelijk 30 l/m² als het niet meer is. Dak betekend dat er 3.000 l in je citern bijgekomen is. Dit een paar keer na mekaar en die zit zo vol als een ei. Reken maar eens uit hoeveel spoelbeurten en wasmachines je daarmee kan doen draaien. Voorts werd een paar jaar terug de raad gegeven de spoelbaktaster van je wc te regelen dat je per spoelbeurt maar 6l ipv 9l verbruikt.
Dankzij die wet kan de regering wel zeggen dat ze wat doen aan de wateroverlast! Hoe noemen ze dat: je eigen geweten sussen?
Met vriendelijke groeten,
Denis

Huugooke

Die opvangbakken zouden op een "droog" moment kunnen geleegd worden.

Enfin, het komt weeral neer op hetzelfde: we zitten met teveel op een klein plaatske en schuiven de problemen gewoon door naar de volgende sukkelaar.

Peter

Geluk moet een mens hebben. Dank zij iemand ..... komen ze morgen de veranda herstellen en donderdag het Velux zolderraam en nog andere dingen op het dak.
Eindelijk geen heen en weer plaatsen van emmers en plastieken dozen om het water op te vangen als het regent. Zucht  ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Dat is prima nieuws, Peter !
Hopelijk leveren ze tijdig en mooi werk op !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railtravelmanager

af en toe positief nieuws niet  :) mag toch ook nietwaar ?

dat je herstellingen voorspoedig mogen verlopen  :)
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Gerolf

Het zal deugd doen als je van dat water-dragen vanaf bent  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Tof!
Hopelijk leveren ze ook nog goed werk.
Paul

Peter

Zo, de werken door de diverse aannemers) zijn eindelijk gedaan. Vandaag was de laatste aan de beurt, en helaas voor mij ook de meest rampzalige voor mijn baan.
Het Velux raam op zolder zit gedeeltelijk boven mijn baan (boven het Zwarte woud landschap met boerderijen en de zuidelijke uitrit van mijn station.)
Ondanks dat ik de meest breekbare dingen verwijdert had en de rest afgedekt met plastiek vellen, is het toch een kleine ramp geworden.
De helft van mijn baan ligt vol met zaagsel en houtsplinters. Een paar bomen zijn afgebroken (gelukkig niet die van Mininatur) Signalen Viessmann (lichtjes) geplooid enz enz. en...... veel stof.
Zal er een hele tijd werk aan hebben om alles op te op te kuisen en herstellen.
Tot overmaat van ramp hebben ze mijn stroomvoorzienning om zeep geholpen door er een zware slijpschijf op aan te sluiten.
Onze zoon had  een spanningsbeveiliger, net na de 220 Volt schakelaar geplaatst en die doet het niet meer. Aan de telefoon zei hij me (hij zit met verlof  in de buurt van Apeldoorn) dat ding te openen en dan zie je zekereingen zitten.
Ding geopend en... ik zie geen zekeringen, enkel een blok vooraan waar het lampje in brand, en dit zit met een aantal kontaktpinnen in het onderste deel gestoken. Dit blok verwijder je makkelijk., maar.... geen zekering te zien.
Zal dus zonder stroom (op mijn baan) zitten tot de laatste zondag van augustus :'( :'( :'(

Fotos's van de schade volgen nog (zogauw ik Photoshop heb) 
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Van de regen in de drup ...
Veel goeie moed, Peter, met de opkuis en herstellingen ...
Misschien kun je van deze tegenslag gebruik maken om enkele geplande/gedroomde ingrepen uit te voeren op dat deel van je baan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }