Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Duikboten in model

Gestart door raf, 11 april 2014, 21:32:17 PM

raf

vandaag twee boten terug in orde gemaakt
morgen proberen om messing L en T profiel te kunnen gaan halen om de mast te maken
dat word een tralie mast zoals er op rangeer terreinen staan alleen wat korter en dikker
maar principe blijft gelijk van bouwen
solderen en vingers verbranden gaat het worden

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Steam.N

Raf, ik heb gisteren in Dortmund regelmatig aan je gedacht: in de hal met schepen, lagen ettelijke onderzeeërs !
In alle maten, alle landen, alle periodes !
De meeste stonden klaar met radiobesturing.  Knappe dingen !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

raf

hallo Jean

mensen van sonar de duitse afdeling en allemaal bekende van mij
ze vroegen of ik ook aanwezig kon zijn want ik heb een paar specialleke's zeg maar
maar voor dit jaar is het nog te vroeg want ik moet nog werken maar volgend jaar ga ik er zeker bij zijn

dit is een ombouw naar een type D (mijnen legger)

Hier zie je de mijn schachten

hier heb ik de 4 verschillende type's van gebouwd en ook nog een japanse versie

hier de 4 in aanbouw en deze kunnen allemaal varen

een servo in een 18 mm pvc pijpje en nog waterdicht ook ;

een nooit gebouwde maar wel ontworpen redding's duikboot om andere duikboten te bergen
niet de bemanning maar de boot was prioriteit want herstellen was sneller gedaan dan een nieuwe bouwen.

de bouw van de toren van de type 23 die ik toen aan het bouwen was.

de boot in zijn ellement en hier was ik de boot aan het uittrimmen boven water
en hier zie je haar in haar natuurlijke omgeving

en zo kan ik nog lang door gaan
dit is allemaal zelf gebouwd van plannen en schema's dus jullie kunnen zeker nog wel wat van mij verwachten op gebied van treinen en vooral scenery al zal ik terug veel moeten leren want de techniek staat nooit stil

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Cord

Wat een fantastische boten! Kun je ook vertellen hoe ze duiken, met ballasttanks?
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Citaat van: Cord op 11 april 2014, 23:34:49 PM
Wat een fantastische boten! Kun je ook vertellen hoe ze duiken, met ballasttanks?
Vind ik ook wel interessant, maar dan misschien best een part draadje er voor opstarten  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

raf

#5
Hallo cord

ja ze hebben dus een pomp (kavan)die de ballast tanks ballasten
het is een open systeem wat wil zeggen dat de lucht ontsnapt in de droge ruimte (WTC)
een sensor detecteerd wanneer de tank vol is en dan stopt de pomp
het darmpje mond uit in een klein reservoir (doosje van een filmrolletje)omdat er soms wel eens een druppel lekt als ik dieper duik (max. 5 meter)
bij het terug leeg pompen word dit dan mee terug opgezogen en geloosd
de lucht in de WTC komt dus een beetje op over druk te staan wat mij visueel de mogelijk geeft om te zien dat de boten dicht zijn
anders ontsnappen er lucht belletjes
automatische duikstabilisator zorgt dat de boot onder water horizontaal blijft varen ;dit werkt alleen maar tijdens de vaart daar de auto piloot de duik roeren aan stuurt.
stil blijven liggen dat doen we nu niet zoveel want dat is zoals een trein die nooit de statie verlaat en we willen dat ze allemaal rijden .

de kleintjes die duiken zonder ballast tanks omdat er gewoonweg geen plaat was om ze in te bouwen

hier zie je ze alle 5 (4 duitse en een japanse)

dit is de ontvanger met 2 regelaars er op
dit is 15 mm in het vierkant

hier nog eentje op periscoop diepte
en hier vind je nog meer film en foto's
https://www.facebook.com/knock.broekvent/media_set?set=a.459092814142873.123891.100001264753423&type=3
https://www.youtube.com/watch?v=OkDGAtWBacc
maar het is hier een treinen forum dus terug ontopic LOL

gr raf

haha zag juist Gerlof zijn posting terwijl ik die van mij aan het posten was
Gerolf een goed idee maar waar moet ik het dan in posten ???
maak anders als admin eentje aan dan kan dit allemaal naar daar verplaatst worden.
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Gerolf

Topic afgesplitst uit "waar zijn we nu mee bezig" en verplaatst  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cord

Ik vind het een buitengewoon intrigerend concept.
Ik heb ook ooit iets dergelijks geprobeerd maar dan met aan weerszijde in de duikboot twee ongebruikte kitspuiten. Met een worm op een as werden die kitspuiten dan gevuld met water of leeg getrokken. Maar het mooi aftrimmen van de boot, zodat-ie blijft zweven is me nooit gelukt.
Mijn grootste angst was dat de boot in de diepte bleef, dus voer de boot altijd met een draadje met aan het uiteinde een pingpong-balletje.  :o
Uiteindelijk ben ik er maar mee gestopt.


Ik vind het wel bijzonder om dit soort verhalen te lezen en te ontdekken dat een aantal van ons ook nog hele andere dingen doet.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

raf

@ gerolf bedankt om te splitsen

@ cor
zoals je kan zien varen wij in kristal helder water en dit in mol op het zilvermeer
en ja der blijven al wel eens boten ongewild onder (verleden zondag 3)maar een duiker haalt die dan voor een pintje wel weer terug boven
zomaar in een vijver gaan varen doe ik niet zomaar als ik de vijver niet ken
dan vaar ik met het dek juist onder en de rest met de snelheid regelen zodat als er iets gebeurt de boot nog steeds terug naar boven komt
het is wel een boel geld dat daar in het water ligt maar als je gaat tellen dan blijken treinen een pak meer te kosten
treinen kunnen dan wel niet afzuipen maar als er eentje van tafel dondert kan hij ook wel aardig beschadigt geraken tot in het onherstelbare toe.

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Cord

Plezier in modelbouw of dat nou een locomotief is of een duikboot is niet in geld uit te drukken. Daarbij komt natuurlijk ook nog bij dat zo'n duikboot en het hele systeem om alles uit te vinden en perfect te laten werken, is zelfs onbetaalbaar... en daar moet je ook niet aan denken.
Respect! Met veel bewondering kan uit zo'n topic de bijzondere passie lezen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

raf

Met de club doen we toch redelijk per jaar wat tentoonstellingen
Verleden jaar hoeselt (in genk) en ciney
het is dan spijtig dat ik alleen tijdens de opbouw maar de tijd vind om eventjes snel rond te gaan om te kijken wat er allemaal te zien is .
het zijn de korte periode's dat ik tijd heb dat alles reeds klaar staat op de stand en dat we aan het wachten zijn op deelnemers die nog modellen brengen en die dan mee te helpen op hun plaats te krijgen.
een boot weegt al snel over de 10 kilo .
ik ben een Modelbouwer en ik bouw en ontwikkel graag alles zelf.
de reden er achter is dat het dan later als  er iets defect geraakt herstelbaar is uit uitbreidbaar.
dat is ook de reden dat ik soms vasthoud aan reeds beproefde technieken (zie de pwm sturing van mijn baan).
dat is bekend terrein en confortabel want dat systeem ken ik .
zo heb ik ook mijn eigen diepte sturing die ik gebruik (met een 16f628A)die ik ook in de signalen ga gebruiken.
voor een vriend ben ik nu een speciale mixer aan het programmeren zodat zijn roeren niet tegen elkaar aan lopen.
zoals Jean een huis/loods bouwen vind ik prachtig en ik hoop ooit op zijn niveau te geraken .
malletjes en dergelijke das geen probleem want dat is iets dat in de verschillende hobby takken terug komt.
een boot leren spuiten heb ik dan weer van de mensen die legervoertuigen maken .
een kleine truuk Bv is eerst de romp zwart te spuiten en daarna de luiken er op te plekken door middel van garen draad
daar gebruik je prit voor zodat het wel plakt maar niet te vast.
dan witte ringen er overheen willekeurig.
en nadien de kleur die de boot moet hebben maar met 50% vernis door de verf.
zodat de verf een beetje door schijnt en je de witte kringen nog een beetje ziet.
daarna de garendraad verwijderen en je krijgt de schaduw van de naden door dat het zwart terug door schijnt.
stikkers er op en vernis er over heen om de lak zo te beschermen tegen het water en de weerstoestanden .
want alles wat ik bouw aan schepen kan varen en duiken.
over de treinen wat ik nog allemaal van plan ben kan ik nog niet teveel zeggen maar dat zien jullie wel als het aan het groeien is.

gr raf   
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.