Jocadis treinstel Type 610 ombouwen naar Digitaal... iemand ervaring ???

Gestart door Snobby Crash, 19 maart 2014, 08:29:46 AM

Snobby Crash

Inderdaad Antoon, das de motor en de werkwijze zoals beschreven in je bijhorende link, werkt perfect !

Onderstaande foto zie je de motor, en deze past precies in het blok,
de slepers voor stroomafname aan de 4 wielen moet je aan beide kanten doorslijppen met een
klein slijpschijfje, dan soldeer je aan de slepers een draad die je dan naar de decoder brengt, de uitgang van de
decoder gaat dan naar beide motorblokken.

Enig minpuntje, de motoren van mijn stel zijn aan de oude kant, en ik ga er me twee nieuwe bestellen,
Krispy heeft hier de merknaam reeds bezorgt en nu weet ik waar ik op zoek moet gaan op het internet.

Als iemand ervaring heeft, waar deze motorblokken best te kopen, graag een seintje !
Hopelijk zijn jullie iets aan deze ombouw en mijn foto's
Indien jullie hulp nodig hebben kom gerust langs of mail me maar om meer vragen he !

Nog een tip, je moet wel het binnenwerk even uit de wagon halen vooraleer je met de
ombouw begint !















Succes Geert !

ceuleer

OK Geert,
Je hebt een manier gevonden om hem digitaal te maken. ;)
Een opmerking, zijn de stroomdraden niet wat aan de zware kant ?
Ikzelf gebruik kabel van 0,5 mm doormeter, dit is de kabeldikte die ook aan de decoders gesoldeerd is, dus dat zal zeker voldoende zijn.
Is maar een idee hè.
Voor de rest, interessant draadje.  :)

Grz,
Gunter

Snobby Crash

Klopt Gunter, helemaal mee eens de draden zijn inderdaad iets aan de dikke kant, maar ik had momenteel geen
dunnere sectie liggen.

Ik ga alsnog dunnere draden kopen en deze dan veranderen, tevens moet ik nog de kop en sluitlichten aanbrengen,
alsook binnenverlichting, het interieur voorzien van de juiste kleuren en er mensen in plaatsen.

Omdat het stel bestaat uit twee delen denk ik eraan in het tweede gedeelte, waar geen motoren ingebouwd zijn,
gewoon een decoder te plaatsen en deze te programmeren met hetzelfde CV adres dan de motorwagen.
Op deze mannier moet ik voor mijn binnenverlichting en kop en sluitlichten geen bedrading aanbrengen tussen de
beide wagens.


Geert

Snobby Crash

Heb nog eens een vraagje...

heeft er iemand een idee hoe de kleuren van dit type er binnenin uitzien ?

Heb gezocht op het internet, maar vindt niet direct iets terug.

Of iemand een foto van de binnenkant ?

Alvast bedankt !

Geert

ceuleer

Citaat van: Snobby Crash op 22 maart 2014, 11:32:22 AM

Omdat het stel bestaat uit twee delen denk ik eraan in het tweede gedeelte, waar geen motoren ingebouwd zijn,
gewoon een decoder te plaatsen en deze te programmeren met hetzelfde CV adres dan de motorwagen.
Op deze manier moet ik voor mijn binnenverlichting en kop en sluitlichten geen bedrading aanbrengen tussen de
beide wagens.

Wanneer je bv. een roco multimaus gebruikt als digitale centrale kan je 2 maal het zelfde locadres instellen, als je met een ESU ecos werkt, gaat dat dus niet, dan moet je 2 verschillende adressen ingeven, je kan ze dan wel in multi-tractie schakelen en zo de verlichting samen in- of uitschakelen.
Marklin en trix hebben op hun materiaal een schakelsysteem, ik weet niet hoe het noemt, maar andere forumleden zullen misschien kunnen helpen, het mechanisme schakelt over naargelang welke rijrichting er gekozen wordt, je hoort zelfs hoe de schakeling gebeurt wanneer je de wagon of dummi over de rails beweegt van voor naar achter. Misschien is dat ook wel te plaatsen in de bijwagon.

grz,
Gunter

Snobby Crash

Hey Gunter, ik heb een Zimo centrale, en daarmee heb ik geen problemen hoor,
heb zo twee types 59 hetzelfde adres gegeven en zo rijden ze ook in dubbeltractie !

Geert

krispy

Omdat het stel bestaat uit twee delen denk ik eraan in het tweede gedeelte, waar geen motoren ingebouwd zijn, gewoon een decoder te plaatsen en deze te programmeren met hetzelfde CV adres dan de motorwagen.
Op deze manier moet ik voor mijn binnenverlichting en kop en sluitlichten geen bedrading aanbrengen tussen beiden , als je met een ESU ecos werkt, gaat dat dus niet, dan moet je 2 verschillende adressen ingeven

Waarom zou dit niet gaan , zorgen dat railcom afstaat ( bij nieuwere decoders ) en dan zou dit toch moeten lukken ( wel geen MFX, M4 decoder wel te verstaan die worden door de centrale zelf herkent want hebben een ingebakken nr ) de centrale stuurt toch enkel gegevens , en als de decoders niets terug sturen weet de centrale dat toch niet.
Heb hier een Thalys rijden met twee decoders op hetzelfde adres , rij wel niet met ecos , maar Mr direct.
Persoonlijk zie ik niet echt een reden waardoor het niet zou gaan met een ecos , maar geef toe , ik kan niet over ervaring met die centrale spreken.
Niet gedacht aan een functiedecoder ?
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

nmbssncb

@Geert,


In 1998 heb ik de groene AM66 (bedrijfsnummer: 606) gekocht bij Jocadis.  Het is een 3-rail versie en Jocadis heeft er toen een Uhlenbrock decoder (MM1 Motorola) ingebouwd.
De uitvoering voor 3-rail is anders dan voor 2-rail.  En blijkbaar is de 2-rail uitgevoerd voor uisluitend analoog gebruik.  Merkwaardig, maar wel een eenvoudiger uitvoering met nauwelijks bedrading (behalve dan voor de front- en sluitverlichting).

De motoren hebben geen sleepcontacten op de wielen en ontvangen voeding van de decoder die in de cabine van het niet aangedreven deel van het treinstel zit.  De draaistellen van dit niet aangedreven treinsteldeel zijn voorzien van sleepcontacten op de wielassen en een draaistel heeft een sleepcontact voor de contactpunten (middenrail).

Alle bedrading is in het zwart uitgevoerd en is zeer dun (waarschijnlijk dunne teflon isolatie).  Dit is gedaan om de 5 draden die tussen de 2 treinsteldelen lopen zo onopvallend mogelijk te houden maar is wel lastig wanneer er omgebouwd moet worden.  Dat heb ik gemerkt toen ik de Uhlenbrock decoder heb vervangen door een ESU LokPilot V3.0 M4: het was opletten geblazen aan welke zwarte draad wat zat aangesloten.
2 zwarte draden voeren naar de beide Tenshodo WB-28.7 (Hanazono) motoren, 3 zwarte draden naar de front- en sluitverlichting.
Het is mijn bedoeling straks interieurverlichting aan te brengen en die aan te sluiten op een van AUX uitgangen van de ESU decoder.

Ondanks het aanpassen van de decoderinstellingen (CV's)  ben ik er nog niet in geslaagd het treinstel mooi en gelijkmatig te laten rijden.  Ook met de Uhlenbrock decoder reed het treinstel niet erg gelijkmatig.  De firmware update van de ESU LokPilot V3.0 M4 decoder heeft daar geen verbetering in gebracht.


Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Rangeerduivel


Citaat van Snobby Crasch,
Marklin en trix hebben op hun materiaal een schakelsysteem, ik weet niet hoe het noemt, maar andere forumleden zullen misschien kunnen helpen, het mechanisme schakelt over naargelang welke rijrichting er gekozen wordt, je hoort zelfs hoe de schakeling gebeurt wanneer je de wagon of dummi over de rails beweegt van voor naar achter. Misschien is dat ook wel te plaatsen in de bijwagon.

grz,
Gunter
[/quote]001 by

Zo ziet het Ma-trix systeem er uit
Het bestaat uit een kontaktlipje dat door lichte wrijfweerstand op en neer gaat tssn twee staafjes die respectievelijk rood of wit licht van stroom voorzien.

Foto in de rapte met gewoon toestel genomen,vandaar de mindere kwaliteit

;)

ToThePoint

Daar had ik graag een duidelijke foto van gezien Geert hoe het systeem in elkaar zit.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Snobby Crash


krispy

Dat marklinsysteem is een oplossing , maar niet DE oplossing vindt ik, ik heb mijn marklinstuurstand (rij  in dcc) omgebouwd met een decoder , want hun systeem is niet stabiel vindt ik , als we in duwcombinatie reden , brandde de witte leds , maar eens stilstaan , gingen de rode branden , om bij duwvertrek weer wit te worden , vondt ik echt niet realistisch , dus gewoon uitgesmeten en decodertje ingeplaatst .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

nmbssncb

Wanneer een decoder wordt ingebouwd is dit schakelsysteem helemaal niet nodig.  Wel lopen er meer draden tussen de beide delen van het treinstel.
Het schakelsysteem via de wielas is een goede oplossing voor stuurstanrijtuigen waarin men geen functiedecoder wenst te installeren.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

nmbssncb

nmbs < Willy > sncb
===============

bekie

Probleem ondertussen opgelost. Zal twee nieuwe lichtprintjes moeten maken wil ik digitaal de fv en rv aansturen.