Jocadis treinstel Type 610 ombouwen naar Digitaal... iemand ervaring ???

Gestart door Snobby Crash, 19 maart 2014, 08:29:46 AM

Snobby Crash

Beste modelbouwers,

ik heb een probleem met het ombouwen van een decoder in een treinstel van
Jocadis type 610.

Ik heb het model opengemaakt, en blijkt dat het motorstel beschikt over 4 assen,
en per twee assen is er telkens een miniatuur motor ingebouwd.

Nu is het zo dat de sleepcontacten op de assen direct in verbinding staan met de
miniatuurmotor.

Het is dus heel moeilijk denk ik dit model om te bouwen vanwege de motor die
eigenlijk gezien moet worden als één blok.

Heeft er iemand ervaring met het ombouwen van type 610 naar Digitaal ???

Onderstaande foto's brengen iets meer duidelijkheid, je ziet de beide miniatuurmotoren,
op de rollerbank staan.

Alvas bedankt,

Geert








Peter

Hallo Geert,

Ik denk dat dit moeilijk gaat zijn. Dat Jocadis treinstel is er blijkbaar een uit de eerste reeks die ze jaren geleden gemaakt hebben, en waarbij twee draaistellen aangedreven werden door een motor die samen met de assen en stroomafname in een blok zit.
Als je zo'n blok gaat openen, krijg je die waarschijnlijk niet meer in elkaar. In mijn oude reeks 23 van Dacker zat ook zo'n motorblok en daar had ik hetzelfde probleem. Heb die trouwens jaren geleden verkocht aan iemand die nooit digitaal zou rijden.
Met vriendelijke groeten
Peter

ceuleer

Het moet toch mogelijk zijn om de koperen geleiders die tegen de wielen wrijven door te slijpen of door te knippen, zodat de verbinding met de motor verbroken wordt, en dan kan er een decoder tussen de wielgeleiders en de motor gesoldeerd worden.
Word de verbinding met de motor onderaan gemaakt of zijn het de klinknagels die de geleiders op hun plaats houden die de stroom doorverbinden naar de binnenkant van het motorstel....
Grz,
Gunter

Snobby Crash

Het motorblok open maken is geen probleem, heb ik reeds enkele maanden eens gedaan, om de motor en tandwieltjes te reviseren.

Ik vrees inderdaad dat d ombouw niet zo eenvoudig is, ik maak dadelijk eens een betere foto van de stroomafnemers op de wielen, en dek dat je die wel kan doorslijpen, maar dat de stroombanen dan nergens meer steun hebben of vastziten...

Zou het model kunnen verkopen, maar het is zo een prachtich stel dat het me dan toch pijn gaat doen in het hart !

Geert

Gerolf

Waarschijnlijk is het wel mogelijk om 4 draadjes (2 van de slepers, 2 van de motor) aan zo'n motorblokje aan te sluiten en door te voeren naar je bak.
Maar je zal goed moeten opletten dat die draden de soepele ophanging niet storen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

krispy

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Snobby Crash

@ allen en voornamelijk aan Kris, ik ga straks de motorblokken terug openen en zien wat de mogelijkheden zijn, moet nu eerst ff gras afrijden....

Ik laat vanavond of morgen meer fotos zien van mijn vorderingen of mijn hopelijk niet sloopwerk, want dit zou erg zonde zijn voor dit prachtig stel !

Geert

Snobby Crash

@ Kris, even ter verduidelijking, die bovenste vier blauwe pijlen die je hebt getekend gaan niet naar de motor alleen, maar dienen om de beide motorblokken met elkaar te verbinden,  zo krijg je dus stroomafname op alle vier de wielen. De contactpunten langs de zijkant staan in verbinding met de motor....en dat is nu juist mijn probleem, je kan die niet zomaar doorslijpen (knippen)....

Geert

krispy

sorry , zo had ik het niet gezien , anders had het simpel geweest

Maar als ge dan de blokken open hebt , maak dan de verbinding naar de koolborsteltjes los en verbindt die elk met een draadje dat ge naar buiten brengt ( naar de decoder uitgang tenslotte ) , dan kan je ook de oude verbinding behouden ( alle wielen stroom afname ) en van hieruit naar de decoder ingang.
Is mischien heel simpel uitgelegd , maar heb persoonlijk nog zo geen motortje open gehad , maar ik denk wel dat dit zou moeten kunnen lukken ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

krispy

Hoi Geert ,
Ik heb die foto  nog ne keer goed beken ( had nu den tijd ) en denk toch dat mijn tekening kan lukken.

Die pinnen waar den blauw pijltjes naartoe gaan zijn dan aan de koolborstels vast , dus kunnen zowie zo aan de decoder uitgang (beide motoren )
De groene draadjes moeten dan naar de decoder ingang , wel na een verbreking te hebben gemaakt  met de binnenkant van de motor

Je kan anders ook speciale slepertjes aanschaffen van BVb ESU , en deze die der nu opzitten weg doen , en de nieuwe dan in de plaats monteren

Ps , van waar ergens ben je , anders spreken we is af om ernaar te kijken (via pm )
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Snobby Crash

Hey Kris, heb de tijd niet meer gehad om deze avond de motorblokken open te maken...
Ik ben van Elversele, tegen temse, steeds welkom hoor !

Geert

krispy

Das spijtig , heel ver uit de buurt , ik ben van het leuvense
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Rochevalien

Bij Tenshodo of Hanazono bogies zoals hier ,is het contactstrookje één geheel met de soldeerstripjes die bovenaan uit de bogie steken (waar hier de blauwe pijlen staan). De motor past hier "klemmend" tussen en maakt meteen ook contact met deze strips  . Voor analoog is dit geen probleem maar voor digitaal dus wel omdat de motor direct met de stroomafname verbonden is. Maar dit wisten jullie al  :D

De oplossing is dan ook de stroomafname strips verwijderen (afknippen) en deze opnieuw en apart terug aanbrengen .bv aan de buitenkant van de bogie .
Voor deze werken moet de motorbogie wél opengemaakt worden .Dit is goed te doen maar liefst geen 20x achter elkaar want daar is dit materiaal niet voor bedacht .  ;) ;)

Snobby Crash

Het is me ondertussen gelukt de beide motoren om te bouwen, inderdaad Krispy, zoals jij he zegt heb ik het voor elkaar gekregen gisterenavond. Heb er foto's van gemaakt, en zal deze vanavond posten...

Maar omdat mijn type 610 één van de eerste modellen was oen de beide motoren het niet meer zo goed,
maw zo lopen nogal stroef en het motorstel durft nogal eens te ontsporen op wissels...

Dus ik ga me nu nieuwe Tenshodo of Hanazono bogies bestellen.... en deze inbouwen.

Bedankt Krispy voor de naam en de tip "Tenshodo of Hanazono bogies" want ik wist niet dat je deze appart kon verkrijgen...

Waar kan ik deze het beste bestellen of aankopen via het net ???

Thanks,

Geert

bekie

http://www.metromodels.net/tenshodo_spud_dcc_conversion_a.jpg

Hierbij een handleiding met foto' s om de spuds klaar te maken voor digitaal.
Moet er ook nog eens een onder handen nemen.

Antoon