Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

kleine stukken te schilderen

Gestart door bva25j, 12 maart 2014, 14:10:19 PM

Steam.N

Kun je niet met afdektapes werken?
Volgens mij krijg je dan propere lijntjes ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Afdektape is op zo'n piepkleine spullen ook niet zo simpel om goed aan te brengen
... ik zou zoals Marc voorstelt ook voor decals gaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bva25j

Bedankt iedereen voor jullie tippen ...

De tape hek ik al geprobeert maar ik heb niet goed ervaring gehad ... kleur gaat sommige keren onder de tape ...

Wat voor decals gaat kan iemand mij zeggen hoe het werkt ?  Met een printer ? En om die de decals te snijden ?

Gerolf

Ik heb zelf al gewerkt met decalpapier voor inkjet.
Het bestaat zowel in witte als transparante A4-vellen
Uittekenen op computer, goed laten drogen, vernis erover en weer goed laten drogen
Ruw in vorm knippen (bij transparant op een witte onderlaag)
Na aanbrengen ter plaatse bijsnijden met een scherp mesje
De producten van microscale zijn zeer geschikt als vernis, hechtmiddel, ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bva25j

Gerolf is er iets over op jij website ?

GDE

Hallo Benoit , Heel mooi gemaakt  ;) Waarschijnlijk gebruikte je de verkeerde tape om af te plakken waardoor de verf onder de tape komt . Ik gebruik hiervoor een gele fijne tape die je in schilderwinkels kan kopen ( merk van tape is meestal 3M ) . Deze tape is heel wat duurder dan de gewone papier tape , reken maar tussen 7a10 euro voor een rolletje maar je kan er heel lang mee  . Je kan deze vinden in de gekende schilderswinkel Colora . Ik weet niet of je deze winkel bij jou in de buurt hebt ? Modelbouwmerken als tamiya hebben die ook ( masking tape artikel nummer 30087063 of 300087032 of 300087031 of 300087030 ) Het gebruiken van een spuitpistool zoals badger zou ook egaler kleurafwerking geven . Met decals kan je het st andrieskruis natuurlijk ook mooi afwerken . Groeten Geert

Rangeerduivel

Ook ik werk met de Masking tape van Tamya,en zonder problemen.
Kwestie is natuurlijk van overal goed aandrukken!

;)

Gerolf

Citaat van: bva25j op 23 mei 2014, 12:52:28 PM
Gerolf is er iets over op jij website ?

Nee, helaas niet. Maar ik denk dat er op dit forum en sowieso op het internet wél wat te sprokkelen valt ...
Mogelijk ook wel op de website van Microscale: http://www.microscale.com
De producten zijn ook hier in de buurt verkrijgbaar ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ik gebruik zelf voor zo'n kleine lijnen dit een scherpe aflijning moeten hebben decal.

In de modelspoor afdeling van bv. Microscale,  Scalemaster enz. enz. hebben ze vellen met lijnen van verschillende breedtes of vellen van een egale kleur.
Ikzelf gebruik al jaren die van Scalemaster (USA) zie onderstaand voorbeeld
Heb er van elke kleur jaren geleden (zie de prijs) gekocht en die gaan, mits zorgvuldig bewaren heel lang mee.

Met vriendelijke groeten
Peter

Cedric

Dag allen,
heb me eens laten verleiden om bij Shapeways enkele van deze scenerystukken te bestellen. Ik moet toegeven dat ik enorm positief verbaasd ben over de kwaliteit en detail van deze modellen ! Ik heb de compensateur ontvet met wat alcohol en dan met Humbrol 1 een grondlaag gegeven, dan met Vallejo verven geschilderd zoals bij normale polystyreen modellen.

Dit is de compensateur op Shapeways getekend door bva25j:
http://www.shapeways.com/model/1835160/compensateur-mecanique-sncb.html

Ik heb een mini diorama gemaakt (dat nog niet volledig af is, leidingen volgen nog en evt een preisertje die aan het fotograferen is :-) ):




Ik heb met wat messing draad en plasticard de kettingen en gewichten nagemaakt, deze moeten nog geschilderd worden.

Zie o.a. hier voor heel wat foto's van mechanische signalisatie in het grootbedrijf:
http://block33.skynetblogs.be/jeux/

Ik heb ook de bollenstampers besteld, maar moet deze nog schilderen. Detaillering is hier ook heel erg goed.

Groeten
Cedric

bva25j

Wouuuuw merci voor die foto's ... Ik ben blij zo stukken op een diorama te zien...

Vraagske Ik zien dat de verf zeer fijn is.  Hoe heb jij het geschildert ? Met een aero ?

Benoît

Steam.N

Mooi detail, Cedric.
En vooral: goed uitgevoerd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cedric

Benoit, schilderen is gewoon met borstels gebeurd. Wel heb ik de verven wat verdund en in meerdere dunne lagen geschilderd. Dan achteraf nog een wash met zwartbruine verf. Deze heel sterk verdunde zwartbruine verf blijft dan in alle hoeken en kiertjes achter zodat je een indruk van diepte verkrijgt.

Deze 3D prints 'Ultra frosted detail' van Shapeways zijn van heel goede kwaliteit. Ik heb vroeger eens enkele zaken besteld in laser sintering en plm, maar hieraan had ik uiteindelijk zoveel plamuur en schuurwerk aan dat ik ze in dezelfde tijd in plasticard had kunnen maken  ??? :P Bij deze heb ik niets van nabewerking moeten doen (behalve ontvetten natuurlijk)

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

dani

BWEIKES, een spuit van Terumo ?    Bent U niet beschaamd.....

Sorry, even beroepsmisvorming, ik werk bij een "conculega" van hen (BD) die "Plastipak" in het gamma voert.

Een prachtig diorama moet ik zeggen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.