Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vijftig jaar oud

Gestart door Huugooke, 21 februari 2014, 20:00:51 PM

Peter

Just in time is de "voor de klanten" de grootste rommel dat ze ooit hebben ingevoerd.
Ben zelf vele jaren, tot mijn pensioen,  Logistics coordinator geweest.  In de praktijk is "Just in time" meestal "Just to late"
Het minste probleempje dat zich op de lange keten tussen producent en klant voordoet, heeft als resultaat dat je hetgeen je nodig hebt, niet op tijd geleverd krijgt.
Het enige voordeel aan dit systeem is dat de handelaar/groothandel geen stock (of slechts een minieme) meer hoeft te hebben, en daarmee geld spaart, want stockageruimte kost geld.
De enigen die nadeel van dit systeem heeft is de eindverbruiker en de mensen die in de file staan, want een groot deel van de stock zit nu niet in magazijnen, maar in vrachtwagens.
Met vriendelijke groeten
Peter

Herwig

aan Marc G.,
Airfix-kes op de voorbije IPMS-beurs:  'k dacht:  25 Euro per doosje  (= 1.000 Bef !),  maar met een (merkwaardige) korting van 50% ..... . In de late namiddag was het Esso-wagentje blijkbaar verkocht... .

marc goovaerts

Ja, ik hou mijn hart vast wanneer ik de collectie van mijn vader zaliger zal moeten uitruimen...
Hoe bepaal je verdorie redelijke prijzen voor beide kanten  ? Mijn twee broers en zus denken dat het een goudmijn is...

Herwig

#48
waardebepaling oud materieel/materiaal :  wordt/werd opgelost door veilingen met biedingen.

## zal dan wel per computer moeten, want er overleefden géén klassieke treintjesveilingen meer, dacht 'k.

Herwig

aan nostalgische MSM-ers:
gewoon ter info:    ga bij gelegenheid ook 's naar rubriek/draadje:  Buitenlandse modellen/KLEINBAHN :     reeks boeiende Skandinavische foto's van rustiek H0-materieel...... .

Huugooke

In de aanvang van deze rubriek was er sprake van mijn zelfgebouwd trammetje. Ik heb de foto teruggevonden, en lang getwijfeld of ik ze zou tonen. Maar och, ik was tenslotte dertien!
Het ding was gemaakt in zink, die ik ging schooien bij de loodgieter in de straat. Mijn enig gereedschap was een driekantvijltje en een kniptang (allemaal vooroorlogs  ;D ). Op die foto zie je pas hoe schots en scheef alles is (was waarschijnlijk ook al een paar keer van de tafel gevallen), maar ik had wel oog voor detail blijkbaar.
En hij reed!


Michael

Citaat van: Huugooke op 03 augustus 2014, 14:44:58 PM
In de aanvang van deze rubriek was er sprake van mijn zelfgebouwd trammetje. Ik heb de foto teruggevonden, en lang getwijfeld of ik ze zou tonen. Maar och, ik was tenslotte dertien!
Het ding was gemaakt in zink, die ik ging schooien bij de loodgieter in de straat. Mijn enig gereedschap was een driekantvijltje en een kniptang (allemaal vooroorlogs  ;D ). Op die foto zie je pas hoe schots en scheef alles is (was waarschijnlijk ook al een paar keer van de tafel gevallen), maar ik had wel oog voor detail blijkbaar.
En hij reed!



Hugo, als je dit gemaakt hebt toen je 13 was en dat met de bescheiden middelen die je noemt, dan is dit de mooiste tram die er ooit in model is gemaakt!
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Huugooke

Dankje Michael,
Later kwam ik in contact met iemand, die maakte ook trams, maar in plastic-card! Dat had ik nog nooit gezien!

doomslu

Ik ben het eens met Michael.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Dertien is duidelijk een leeftijd waarin het virus uitgebreid actief kan zijn !

Herwig

#55
@ Hug00,

Dat is zo'n twee-assig trammetje dat me soms wakker maakte rond  A°1960.
De 90° MIVA-boog van de Wolstraat naar de Korte Koepoortstraat (Antw.-centrum) deed die trammetjes gillen en piepen en dat ging door merg & been.... .

Door U, een kersverse plechtige kommuniekant, was uw trammetje wel mooi in elkaar geflanst, en ge hebt alleen nog maar dit fotootje?

"vooroorlogs" :       die van Vietnam toch, verondersteld ?      Tijdens die van Korea waart ge zelf nog erg pril ?
Maar 't ging hier alleen maar over die kniptang .... .


Steam.N

Hugo, petje af !!!
Prachtig modelletje  8) 8) 8)
En dat op 13 jaar, in zink, en werkend ...  niet te geloven ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Knap staaltje werk Hugo !!

Huugooke

Bij dat gereedschap vergat ik nog een zelfgemaakte soldeerbout te vermelden!
Tja, we waren arm :'(

Huugooke

Ik heb in elk geval nog plannen om die eens opnieuw te maken. Nu met de lasertechniek moet het poepsimpel zijn om die platte wanden uit de "laseren". De rest met plastic.
Als er nu eens iemand met zo'n machientje daar eens wou aan beginnen...  ;) ;D