Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

Kautenbach

 ;D poeh hè,  gelukkig maar ;)

Steam.N

Schitterend, Michiel  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Welcome back ! Ze zijn dus zelf 'antiek' geworden ondertussen...

Havoc

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 25 juni 2017, 11:03:00 AM
Citaat van: Gerolf op 25 juni 2017, 10:06:03 AM
Ik lees zowat alles, hoewel ik vaak berichten met erg veel tekst eerder diagonaal lees...
misschien wel een foutje(als je zo kunt noemen) van hele lange postings tekst te plaatsen, soms wordt het teveel en wordt misschien hele interessante dingen overlezen(dat diagonale)

Misschien beter die interessante verhalen opdelen in meerdere postings (opsplitsen), leest gemakkelijker en je blijft het lezen(daarentegen die hele lange postings geven ook aanleiding om het op den duur niet meer te lezen,zou toch ook jammer zijn al die moeite om iets dat een beetje verloren gaat.

Ik hoop hier op niemands teentjes gestaan hebben, 't is mijn denken en ik denk misschien ook dat van wel meer mensen !

Groeten Peter ;)

Hangt ervan af hoe het gebracht wordt. Als het een hoop letters zonder leestekens, hoofdletters en zo is. Met dan alles in 1 stuk tekst zonder paragrafen die het wat organiseren, dan is het inderdaad onleesbaar. Zeker als het dan nog langs alle kanten uitgaat zonder bij de zaak te blijven.

Maar sommige dingen vragen nu eenmaal meer tekst, zeker als erom gevraagd wordt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Michiel op 25 juni 2017, 14:12:21 PMDus toch nog Germaine en Urbanie, in vernieuwde uitvoering!  8)

Héél content dat  (al is het dan versie 2) de dames er terug zijn  8)
  wedden dat je ze alsnog tegenkomt ? - en dan kunnen ze leuke spiegelbeeld-discussies hebben  ;D

Citaat van: Havoc op 25 juni 2017, 22:48:16 PM
Als het een hoop letters zonder leestekens, hoofdletters en zo is ... dan is het inderdaad onleesbaar.

Maar sommige dingen vragen nu eenmaal meer tekst, zeker als erom gevraagd wordt.

Ik kon het niet laten om die stok in ons hoenderhok te gooien. Dit naar aanleiding van "hoe populair is ons verhaal" en dus "hoe vaak wordt het gelezen"

Hoe dan ook wil ik nog kwijt dat we de kwaliteit van ons forum zelf maken: Koesteren we het (en dus elkaar) of gebruiken we het om gal te spuien.
ik ben heel blij dat vele forumleden kiezen voor het eerste. Zij die kiezen voor de tweede optie geven mij heel vaak een "dedju toch"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

2 dagen voor ik in verlof ga kwamen ze weer op de proppen met een leuk "drop everything you're doing"  dingetje op 't werk...

Petya ransomware.   Fijn hoor... alle focus daar op en nu vandag die 2 dagen werk inhalen PLUS mijn gewone werk...  vlak voor mijn verlof.
ELK JAAR is er wel wat  dedjuu
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

apenkop

Petya is inderdaad een dikke Dedju. Gelukkig aan ons voorbij gegaan maar klanten van ons hadden wel prijs.
Even uit nieuwsgierigheid, als Petya het PC OS versleuteld en een ransom per pc vraagt worden dan de bestanden op network shares met rust gelaten of heb je daar ook weer van jan.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

dani

@Rini :  bestanden op network shares, zijn ook maar bestanden op computers....   De shares staan ook op hard disks,  en die worden bestuurd door servers , die servers draaien ook weer onder een besturingssysteem, dus die zijn ook weer mogelijk slachtoffer van dergelijke ransomware.
Dus : ja die kunnen ook worden aangevallen.

Er zijn uitzonderingen....
* als je server onder UNIX of een ander besturingssysteem draait is de kans kleiner, want de meeste virussen en ransomware (malware in het algemeen) worden voor Wintel  (Windows o/s op Intel (of AMD) processoren) geschreven.
* als je shares op een NAS  (network attached storage) staan die ook weer een ander besturingssysteem draait (bvb Linux,  MacOS, of andere)
* als je shares op een SAN (storage area network) staan met aparte disk cabinets en waarvan de "SAN Head"  (de server de ze bestuurt) een ander besturingssysteem draait
* als je shares bij een externe partner ("in the cloud" ) gehost worden, ben je afhankelijk van hoe goed de provider beschermd is.

Is het wat duidelijk ?   

Bij mijn bedrijf gelukkig geen probleem, ook niet bij mijn belangrijkste "klant" (die ook mijn vorige werkgever is, een raar verhaal emt outsourcing en zo)
Mijn team binnen HCL (huidig IT service bedrijf) is verantwoordelijk voor alle patching en anti-malware software, dus van zodra er zo iets in de lucht hangt is het "all hands on deck" bij mij en mijn mannen/vrouwen.    Dan draaien we extra shifts om te zorgen dat alle systemen bij onze klant(en) beschermd worden en veilig zijn.


Geluk bij een ongeluk,  de  PetYa gebruikt de zelfde "vulnerability" als WannaCry (begin mei) deed, dus de patches van toen beschermen nog gedeeltelijk...  (maar niet genoeg want er zijn toch bedrijven die geJost waren)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

apenkop

Voor veel mensen zal dit chinees klinken maar je verhaal is duidelijk voor mij Dani. Maar ik bedoelde eigenlijk incripteerd Petya ook de bestanden op shares als ze door de getroffen pc benarderbaar zijn, los van of de machine waar de share op gehost wordt slachtoffer is, vroeg me dit af omdat de getroffen machine zichzelf om zeep heplt en dus ook zijn networking stacks. Maar laat dat verder maar waaien dit is een modelspoor forum geen ICT forum. Toch blij te horen dat jullie zelf ook geen slachtoffer geworden zijn.
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

dani

bestanden op shares kunnen inderdaad door deze variant ook geïnfecteerd worden, dat is waar ..
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Zo een encryptievirus versleutelt alle files waar de pc waarop het binnengeraakt is toegang heeft. Dus het os van je nas, san of cloud provider doet niets ter zake omdat diegene die het versleutelen doet legitieme toegang tot de bestanden heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johnnytrein

Mijn computer werd ooit besmet door het politie virus en dat werd opgelost via een systeemherstelpunt nadien werd mijn pc grondig gescand met Hitman pro en alles werkte terug zoals voorheen.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

dani

Citaat van: Havoc op 01 juli 2017, 22:55:50 PM
Zo een encryptievirus versleutelt alle files waar de pc waarop het binnengeraakt is toegang heeft. Dus het os van je nas, san of cloud provider doet niets ter zake omdat diegene die het versleutelen doet legitieme toegang tot de bestanden heeft.
Neen niet correct
Het o/s van de server of san head kan ook besmet worden en dan gaat het een pak ergerdan wanneer een pc. Anop bet net enkele files vernielt
Dus  als je o/s niet kan aangetast worden is er toch minder kans
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

Vanmorgen met echtgenote naar de tandarts (net acht het stadhuis)
Door de staking reeds zeer tijdig het openbaar vervoer (tram) moeten nemen zodat we
veel te vroeg in de stad waren (meeste winkels nog dicht) na de tandarts geen tram of bus richting Hoboken
dus maar de trein genomen met onze Keycard. (met eigen wagen zou het helemaal hopeloos zijn)
Dat ze staken vind ik normaal, maar de enige die ze er mee pesten zijn de gewone reizigers en niet hun direktie. Spijt, spijtig 
Met vriendelijke groeten
Peter

raf

Moet je mij vertellen .als ik naar borgerhout moet dan vertrek ik hier rond een uur of 9.30 om dan rond 12.30 aan te komen .
Terug naar huis mag ik lachen als ik rond 17.00 uur terug thuis ben .
Daarom laat ik alle onderdelen door mijn pa verzamelen en die pakt dan den tram van hoboken tot borgerhout
Als hij dan naar de club komt brengt hij alles mee en ik heb dan weer stukken voor hem mee waar hier gemakkelijker is aan te geraken .

En met den trein naar antwerpen van genk uit ???? das echt nie te doen .
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.