Dedju toch ....

Gestart door dani, 11 februari 2014, 17:44:23 PM

janieburton

Citaat van: HYA op 16 januari 2016, 15:47:57 PM
Kopenhagen is echter nog 10x slechter!
Daar moet ge met uw auto zeer assertief zijn of ge raakt de hoek niet om.

Is dat niet de beschrijving van hoe je in Brussel moet rijden? Ben je el zeker dat het Kopenhagen was :o
 

Chrisrail

#1981
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Houdini

Citaat van: OlivierV op 16 januari 2016, 23:00:35 PM
'k Heb ook nog eens iets geschreven.  :-X

Dat past perfect binnen het Dedju toch draadje  :D  ;)

HYA

Citaat van: janieburton op 17 januari 2016, 13:50:22 PM
Citaat van: HYA op 16 januari 2016, 15:47:57 PM
Kopenhagen is echter nog 10x slechter!
Daar moet ge met uw auto zeer assertief zijn of ge raakt de hoek niet om.

Is dat niet de beschrijving van hoe je in Brussel moet rijden? Ben je el zeker dat het Kopenhagen was :o
In Brussel is dat het geval in de relatie tussen twee auto's, bestelwagens, enz.
In Kopenhagen is dat met de fietsers, ze zijn er de baas. Als ge daar rijdt zoals in Brussel (dus in de relatie tot andere auto's, ...) dan hebt ge zeker enkele fietsers mee!

Heb zelf geen foto's genomen van de fietsers (dacht niet het ooit nodig te hebben) maar onder geeft een beeld. Het hotel is trouwens dat waar we verbleven. Tel maar eens de hoeveelheid fietsers, zie de wegmarkeringen voor fietsers, ...

OlivierV

Nu, aan de hand van ervaring vind ik het in de stad met de fiets veel gemakkelijker op nog geen kwartier tijd sta ik zonder mij op te jagen van Sint-Pietersstation in Gent aan mijn campus (Odisee aan het rabot), dat zijn bij wijze van spreken toch wel 2 uithoeken van het centrum van Gent, denk niet dat ge dat met de auto op die tijd kunt doen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

OlivierV

#1985
Ik denk dat ik binnenkort een paar harde schijven naar Western Digital ga mogen terugsturen en hopelijk gratis nieuwe krijgen. :D (eerst serienummer checken na voltooiing van de error scans).

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

janieburton

Een tijdje geleden dacht ik naar aanleiding van een probleem op het werk om parttime te werken en parttime als zelfstandige in bijberoep.

Heb alle info en nu blijkt dat zelfstandige in bijberoep niet echt interessant is en wel om volgende redenen:

• geen (extra) sociale rechten op. De sociale bijdragen die u betaalt, zijn louter solidariteitsbijdragen. U hebt dus geen recht op (extra) uitkeringen binnen de sociale zekerheid van de zelfstandigen (gezinsbijslag, pensioen, faillissementsverzekering, ...).
• men wordt zwaarder belast. De inkomsten uit uw nevenactiviteit komen boven op uw andere inkomsten, waardoor ze in een hogere belastingschijf terecht kunnen komen.

Bij dit laatste is het adertje in het gras het grootst ipv de zelfstandige activiteit in bijberoep apart te belasten zoals bij een andere zelfstandige worden de inkomsten bij de normale bezoldigingen toegevoegd als loontrekkende en alhoewel men niet als zelfstandige belast wordt doordat men die inkomsten bijvoegt bij de normale bezoldigingen als loontrekkende moet men wel trimestriële voorafbetalingen doen om een belastingvermeerdering te vermijden.

   
 

Stieven76

Met een bijberoep moet je zien dat je net genoeg verdient om uit je kosten te komen en de rest in je zak steken... Geen groot geld mee verdienen, daar is dat systeem niet voor gemaakt. Maar als je zoveel werk zou hebben dat je zoveel extra verdient dan kan je al beter gewoon zelfstandig worden. Maar dan gelden er weer andere regels..

janieburton

Correct maar wat absurd is, is het feit dat je wordt belast als loontrekkende(normale bezoldiging + het inkomen uit het zelfstandige bijberoep) maar dat je wel trimestriële voorafbetalingen moet doen zoals een "normale" zelfstandige om een belastingsvermeerdering te vermijden.

Mijn bedoeling was om 50% te gaan werken en de andere 50% als zelfstandige in bijberoep maar nu lijkt het dat dit statuut om het cru te stellen een vergiftigd statuut is; ga nakijken in het arbeidsreglement van mijn bedrijf of het wel is toegelaten om een "normale" zelfstandige activiteit te doen(en niet in bijberoep). 
 

SuSke

Janie, vergeet niet dat als je als "normale" zelfstandige naast een bezoldigd contract in regel steld, je aan net hetzelfde mag verwachten. Zelfs wanneer je alleen maar als zelfstandige zou werken en niet onder een of ander vennootschapsregime, je ook gewoon volgens de personenbelasting wordt belast.
Enige oplossing voor jou is je te vestigen met een vennootschapsvorm en een deeltijdse bezoldigde activiteit uit te oefenen.

Maar maak je geen illusies. Als je jezelf een zaakvoerders-vergoeding of een beheerdersvergoeding uitkeert vanuit de vennootschap wordt die ook bij je personenbelasting opgeteld.
Ook zaken die je "privé" nodig hebt en via de vennootschap aankoopt en daar afschrijft, moet je via een factuur naar je privé regelen. Anders geef je de heren van de FOD Financiën-diensten vennootschappen, BTW en Sociale Zekerheid heel veel mogelijkheden om je alsnog te komen pluimen.
Vergeet ook niet dat je niet zomaar geld uit een vennootschap kan halen, dat je voor je vennootschap ook trimestriële voorafbetalingen moet doen, je als bezoldigd zaakvoerder ook bijdragen aan de sociale zekerheid mag betalen, je verschillende belastingen 2x zal mogen betalen,...

Lees inderdaad je arbeidsovereenkomst maar eens goed na, want het zou best kunnen dat er iets over een bijkomende activiteit instaat. Reken er maar op dat je geen "concurerende activiteiten" zal mogen uitvoeren.

Veel succes dus.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

janieburton

Suske,

Dat je "dat je voor je vennootschap ook trimestriële voorafbetalingen moet doen  is logisch en dat een "fulltime zelfstandige" dat ook moet doen is ook logisch maar dat je als loontrekkende met als zelfstandige in bijberoep dat moet doen is niet echt logisch.

Dat men geen concurrerende activiteit mag uitvoeren lijkt mij logisch, maar een winkeltje(neen geen treinwinkel) is geen concurrentie voor wat ik doe bij mijn werkgever, maar weet firma's die zelfstandige beroeps activiteit verbieden van allerlei aard  omdat ze vrezen dat die zelfstandige activiteit nadelige invloed kan hebben op het werk bij de werkgever; ga vandaag het arbeidsreglement opvragen bij de personeelsdienst.

Ga me ook eens informeren voor eventueel een venootschapsvorm zoals VOF, Comm. VA  of CVOA/CVBA   
 

Stieven76

En gewoon eens bij een boekhouder gaan informeren. Die kan je direct alles zeggen wat je moet weten en wat het beste is voor wat je in jou geval kan doen... Hangt wss af van welke activiteit je wil doen.

raf

de led lampen die in de action te koop waren zijn uit het assortiment verdwenen
maar ik heb gevonden waar we ze eventueel nog kunnen bestellen
http://www.homewizard.be/xq-lite-led-spot-gu10-3-watt-warm-wit-xq1408.html

hopelijk wordt dit niet aanzien als sluik reclame want das niet de bedoeling
straks naar de club en een voorstel doen wat de bestelling aan gaat om nog extra korting te krijgen indien mogelijk

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

krispy

Citaat van: janieburton op 29 januari 2016, 01:48:47 AM

Dat je "dat je voor je vennootschap ook trimestriële voorafbetalingen moet doen  is logisch en dat een "fulltime zelfstandige" dat ook moet doen is ook logisch maar dat je als loontrekkende met als zelfstandige in bijberoep dat moet doen is niet echt logisch

Wat dat vooraf betalen betreft , klopt ni echt , men vrouw doet pedicure in bijberoep en er wordt hier geen extra voorafbetaling gedaan , de boekhouder zei dat het niet hoefd als je geen groot inkomen hebt van je bijberoep , natuurlijk als het heeeeel veel opbrengt , ben je beter van wel , want anders kom je voor verrassingen te staan , maar als je bvb onder de 5000 euro omzet blijft zou het geen probleem mogen leveren
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

raf

vandaag op de htc opeens telefoon dringend naar huis
een van de honden was plots heel slecht geworden en had ademhaling problemen
water op de longen en een witte neus wat duid op zuurstof gebrek
voor het eerst een hondje bij de DA moeten laten en dat komt erg aan
ook voor haar want dat gaat de eerste keer in haar leven zijn dat ze alleen moet blijven zonder de vriendjes
hopelijk morgen goed nieuws en mag ze terug mee naar huis maar ja 13 jaar is ze reeds en eigenlijk nog nooit problemen mee gehad
de anderen oudere zijn respectievelijk 16 en 17 jaar en daar hebben we wel reeds problemen mee gehad
ze kunnen niet allemaal 100 worden maar we geven ze ook niet graag af
kaarsje branden dan maar en hopen dat het goed komt
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.