Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Jarnewald - mijn 2de project

Gestart door Grote stomer, 06 februari 2014, 16:45:03 PM

Grote stomer

Yep, ik probeer de sfeer van een klein landelijk station erin te brengen waar zo enkele keren per dag een trein langskomt. 
Zulke stations vond ik vroeger altijd geweldig ... Het wachten op de trein en de rust en vrede die er mee gepaard ging :D
Spijtig genoeg bestaan er niet zo veel stations meer :(

Onder het thema 'weer eens iets nieuws uitproberen' had ik enkele messing setjes van Weinert besteld. Het moet niet altijd plastic card zijn.
Begonnen met een eenvoudig setje: een baggagekar.  Vrijdag werd het met de post geleverd en dit weekend tij gehad om er aan te werken.

Het setje:


Uit de verpakking:


In elkaar gezet, geschilderd en verweerd


En op het perron geplaatst


Zo'n setje is fijn maar toch vrij stevig...
Deze week verder aan het straat werken



 

Michiel

Leuke bagakar en staat er goed. En ik vind je goederenloodsje heerlijk! Het heeft duidelijk al een verleden achter zich. Mooie baan in wording.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Vind het tot nu toe zeer geslaagd.

Die straat van architectenkarton ga ik volgen, had van deze techniek nog nooit gehoord
ben benieuwd naar het vervolg
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

arnaud

Hello,

Ik houd veel van de beton platen+ijzeren poten die de kaaien doet...
Op welke basis komt het? Een echte foto, of is het bij verbeelding?

Mooie sfeer, prachtig
Arnaud
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Grote stomer

Bedankt!

@ 59erke, een straat uit architectenkarton staat beschreven in Msm 131, een artikel van Rik Martens

@ Arnaud, ik snap je vraag niet goed

Deze week verder gewerkt aan het straat:

URL=http://s1196.photobucket.com/user/Johanvdh/media/imagejpg1-3.jpg.html][/URL]

Het architectenkarton op maat gesneden en de goten, barsten en herstellingen ingekrast/geduwd.



Vervolgens het voetpad, de goten en het asfalt een kleurtje gegeven.
Deze week volgt de washes en drybrushing.

Dit is de eerste keer dat ik iets uit architectenkarton vervaardig en ik moet toegeven dat het een leuk materiaal is om mee te werken. Zeer gemakkelijk te bewerken en vele toepassingsmogelijkheden.
Toch 2 kleine nadelen ondervonden.  Het is misschien iets te gemakkelijk te bewerken; als je er lichtjes op duwt, zit er snel een putje in. Zo heb ik enkele nagelafdrukken in het asfalt veroorzaakt tijdens het snijden.  Ik heb dit wel opgelost door er een barst van te maken.  En ten opzichte van plastic card schildert het niet zo gemakkelijk. Het architectenkarton absorbeert de verf vrij sterk.
Maar het blij teen leuk materiaal waar ik nog mee ga werken.

Groeten
 

Grote stomer

Zo, nog eens tijd voor een update.
Ondertussen toch al wat verder gewerkt.
De asfaltweg achter het station is klaar. Deze is dus gemaakt van architectenkarton, donker grijs geschilderd, en met wit gedrybrushed.  Daarna met zwart pigment de bandensporen aangebracht.  Tenslotte de witte markeringen aangebracht. 
Ik vind de bandensporen iets te fel/te zwart. Dit zie je vooral vanuit vogelperspectief.  Gelukkig bekijk je de baan eerder vanuit mensperspectief.  Ik heb dit ook deels opgelost door de voertuigen daar te plaatsen waar het pigment poeder te fel was aangebracht. Weeral iets bijgeleerd!
Enkele foto's

Vogelperspectief


IFA H6 truck


Zicht tussen stationsgebouw en goederenloods, groene Opel caravan.  De chauffeur heeft juist enkele reizigers met bagage opgehaald.


Deze rugzak toerist is juist aangekomen, maar is nog niet op zijn finale bestemming.  Gelukkig wilt de chauffeur van deze Audi 80 de lifter meenemen.


Ondertussen heb ik ook de goederenkoer gemaakt, Eveneens van architectenkarton.  De kasseien heb ik ingedrukt met een oud penseel waarvan de haartjes zijn verwijderd.  Het ijzertje, dat de haartjes vasthield, heb ik een beetje in een vierkant/ovale vorm gedrukt.  Dit geeft de vorm van een kassei goed weer.  Vervolgens geschilderd en verschillende washes.  Tenslotte hier en daar wat gras en onkruid aangebracht.  De goederenkoer ligt er uiteindelijk toch al wel enkele jaren.

Vogelperspectief


Het portiershuisje, voorzien van tafel, stoel en kast.


Veehandel is een belangrijke industrie in dit deel van het land. Ik heb de koeien ook een rode label aan hun oren gehangen. Zie ik daar een koeienvlaai ...


De werkman mag de koeienvlaai gaan opkuisen en de koeien nog wat hooi geven.
Op de voorgrond ligt de loopplank om de koeien in de veewagens te laden.



Het rechter deel van de baan ga ik voorlopig zo laten, groen en verdere details volgen later. Nu terug wat landschapsbouw op het linker gedeelte.
Hier nog een overzicht van het rechter gedeelte.


Groeten


 

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marc goovaerts

Ook tof en geslaagd dat je de auto's bemand hebt. Op veel banen rijden er letterlijk 'spookrijders'...

Grote stomer

vind ik ook, niet enkel treinen maar ook auto's en ander wegverkeer verdient er realistisch uit te zien.  Ik heb de auto's ook voorzien van nummerplaten en een radio antenne (een haar van een oude verfborstel)
 

Grote stomer

Hoi

Lang geleden dat ik nog eens een update heb gegeven rond de bouw van mijn kleine baan.
Vorige week en deze week enkele dagen vrij gehad, dus eens goed kunnen doorwerken  :)

Ik ging normaal het rechter segment even laten rusten en later afwerken en aan het linker segment beginnen ... Maar doen dacht ik, laten we het gewoon in een keer afwerken.
Het leuke aan het werken met segmenten is dat je relatief snel een stukje kunt afwerken en je dus snel voldoening hebt van je werk.  Ik denk hetzelfde als een minibaantje maken.

Hieronder enkele foto's.  Het rechter segment is nu zo goed als klaar, ik wil er enkel nog twee grote bomen op plaatsen.  Het zelf maken van bomen is het volgende 'nieuwe' dat ik eens ga proberen.
Daarna beginnen we aan het linker gedeelte.

Zicht op het stations emplacement vanuit het westen


En zicht vanuit het oosten


De weg naar het station


Zo ziet het station er meestal uit: rustig, geen treinen, enkele passagiers die wachten op de trein die een keer per uur langs komt.  Het is dan ook een klein stationnetje aan een zijlijn.


De Kof komt een goederen wagen voor vee aan de goederenkoer afzetten.


De 212 heeft zonet enkele goederenwagen afgezet en wacht op het vertreksein


Een open goederenwagen is zonet gelost bij de goederenloods


Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of er bepaalde zaken zijn die ik kan verbeteren.
Groeten
 

Grote stomer

Vergeten, hier is nog een foto van het hele rechter segment

 

philippe_007

Ziet er goed uit, proficiat...
Komt er aan de rechterkant geen zijwand ?

Stieven76

Ziet er top uit. Gezellig sfeertje  ;)
Doet me zin krijgen om eindelijk eens aan dat van mij wat verder te werken, te beginnen met de achtergrond in het licht blauw te schilderen.

Grote stomer

Bedankt Philippe

Ik dacht om met 2 wanden te werken, achteraan en links. Het rechtse gedeelte zou gedeeltelijk afgeschermd worden door 2 bomen.

Misschien toch nog eens over nadenken.  Aan de andere kant, heb je zicht op de baan van twee verschillende richtingen.

Groeten
 

philippe_007

Citaat van: Stieven76 op 07 november 2014, 13:21:29 PM
Ziet er top uit. Gezellig sfeertje  ;)
Doet me zin krijgen om eindelijk eens aan dat van mij wat verder te werken, te beginnen met de achtergrond in het licht blauw te schilderen.

persoonlijk ben ik meer voor een foto dan schilderen (of je moet een krak zijn). Met een foto kan je nl met heel veel diepte spelen op relatief simpele wijze.
Eens de foto klaar is (enkel proefdrukken en aanpasingen verder) laat je deze profecioneel in een stuk afdrukken. Prijs valt reuze mee, kost ongeveer 40€ per m². Je kan zo veel meer diepte en sfeer creeëren.