Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

OPGELET -- PAYPAL SCAM !!!!

Gestart door dani, 27 januari 2014, 23:16:07 PM

rixke rail

Ik heb hem ook gekregen, ondanks dat ik Pee Prul allang niet meer gebruik ...
Ik vraag altijd aan de - eBay of andere - verkopers hun bankgegevens door te geven.
Nog nooit geweigerd en direct op hun rekening gestort, geen tussenpersonen, direct contact met de verkoper.

Maar hoe kwamen die bandieten eigenlijk aan onze gegevens ?  ???
Security breach bij Pee Prul ?   :-[
Doorverkochte gegevens ?  >:(
Heeft iemand een uitleg ?  :-\

Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janieburton

Citaat van: rixke rail op 29 januari 2014, 21:49:43 PM
.

Maar hoe kwamen die bandieten eigenlijk aan onze gegevens ?  ???
Security breach bij Pee Prul ?   :-[
Doorverkochte gegevens ?  >:(
Heeft iemand een uitleg ?  :-\

Modelspoorse groeten,
Eric

Goeie vragen maar of je ooit hier een antwoord op zal krijgen.......
 

raf

Hallo

Ik heb er hier eentje gekregen maar dan van VISA
Alleen ik heb geen visa LOL

Ja en in't frans dan ook nog hoe gek moet het nog worden.

gr Raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Ik krijg er soms voor een betaling te doen voor aardgas, voor een adres(zal ook wel "fake" zijn) ergens in Frankerijk.

Nu ivm PayPal; de hamvraag is als er een "security breach" zou zijn bij Pay Pal dan zou men toch enkel de valse email krijgen op het emailadres dat bekend is bij Pay Pal.

Nu ik heb zo eentje ook ontvangen op een email adres dat nooit gekend is bij Pay Pal, dan is er een ander probleem: een "security breach" bij de email provider ik zeg maar "Hotmail, G mail, Telenet, Belgacom, enz....."

Of hebben die dan zo'n krachtige computers dat die met alle cijfers en letters van het alfabet elk mogelijk emailadres kunnen "reconstrueren" dat er zou kunnen bestaan?

Kan iemand op dit forum met meer IT kennis hier een verklaring voor geven
 

Stieven76

Ik denk dat er op het internet wel lijsten circuleren of via via te koop zijn met emailadressen ed.
Zulke lijsten worden dan gebruikt om bv spam, reclame of zelf phishing mails te versturen. Die lijsten komen ofwel van hackers, maar evengoed  zijn er ook bedrijven die gewoon de gegevens van hun klanten doorverkopen. Dit is illegaal dacht ik.

janieburton

Citaat van: Stieven76 op 31 januari 2014, 13:07:39 PM
Ik denk dat er op het internet wel lijsten circuleren of via via te koop zijn met emailadressen ed.
Zulke lijsten worden dan gebruikt om bv spam, reclame of zelf phishing mails te versturen. Die lijsten komen ofwel van hackers, maar evengoed  zijn er ook bedrijven die gewoon de gegevens van hun klanten doorverkopen. Dit is illegaal dacht ik.

En wie gaat die illegale praktijk een halt toeroepen? Interpol?
 

Catje

Hallo Dani,

Ik had die paypal scam voor enkele weken geleden ook ontvangen. >:(
Omdat ik in Nederland woon, had ik een boze mail naar Paypal gestuurd waarin ik mijn beklag deed.
2 dagen verder kreeg ik van hun al bericht, dat ze mij nooit mail hadden gestuurd.
Ook vroegen ze om de aan mij verstuurde mail naar hun door te sturen zodat ze actie konden ondernemen. 8)
Ik heb hun de betreffende mail gestuurd, en nadien nooit meer last gehad. :)

groen,
Willy

Catje

Oeps,, sorry Dani,

Maar groen moet uiteraard Groeten zijn.

Groeten,
Willy

janieburton

Citaat van: Catje op 05 februari 2014, 12:40:32 PM
Hallo Dani,

Ik had die paypal scam voor enkele weken geleden ook ontvangen. >:(
Omdat ik in Nederland woon, had ik een boze mail naar Paypal gestuurd waarin ik mijn beklag deed.
2 dagen verder kreeg ik van hun al bericht, dat ze mij nooit mail hadden gestuurd.
Ook vroegen ze om de aan mij verstuurde mail naar hun door te sturen zodat ze actie konden ondernemen. 8)
Ik heb hun de betreffende mail gestuurd, en nadien nooit meer last gehad. :)

groen,
Willy

Ik denk dat die "organisatie" die zich daar mee bezighoud zich ondertussen al op een ander project heeft gestort, maar dat er toch wel een paar duizenden in de val zijn gelopen.

Ik stel me steeds de vraag wat PayPal er tegen gaat doen, klacht indienen? Eer de ecops in actie schieten zal die organisatie al op een andere locatie zitten.

Maar toch een zeer grote bedanking voor Dani om ons er op te wijzen
 

dani

no worries....


Het is inderdaad wel zo dat de cyber crime schrikwekkende vormen aan neemt, ze worden zo bedreven dat een mens op den duur het echt van het valse niet meer kan onderscheiden, zo subtiele verschilletjes.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Ik ben volledig leek in die dingen,en daardoor zal dit wel als een domme vraag overkomen maar;

Is er vanuit één of ander beheerapparaat geen mogelijkheid om zulke praktijken een halt toe te roepen?
In plaats van te zoeken naar kriminelen,er gewoon voor zorgen dat de kriminelen niets kunnen uitrichten wat illegaal (laat maar zeggen diefstal)is?
In de vorm van bvb identiteitskontrole of dergelijke,

Of bestaat er zelfs helemaal geen beheerapparaat? :-\ :-\ :-\

;)

Sattrickske

@Allen in dit draadje...
Security breach bij PayPal?  Neen ik denk het niet, ik heb ook zulke berichten gekregen op m'n e-mail adressen die NIET aan PayPal gekoppeld waren. 
Kan je ze tegenhouden?  Jammer genoeg niet, dikwijls heel moeilijk om legitieme mails te onderscheiden van de echte.
Hoe komt het dat ze je e-mail adres kennen?  Vele oorzaken, maar slechts één hele grote...  Hoeveel grapjes of leuke mails van vrienden ontvang je in je mailbox?  Daar zit de grote oorzaak; die mails worden namelijk zonder boe of bah gewoon doorgestuurd naar andere adressen met al jouw gegevens erin.  En vroeg of laat komt deze mail bij een paar malafide personen terecht en je hebt 'prijs', jouw e-mail adres is gekend en wordt gebruikt om allerhande spam, scam en phising mails naar toe te sturen.

Weet één ding zeker, een deftige instelling zal NOOIT om jouw paswoord gegevens komen vragen.  Van zodra je zoiets tegenkomt, kan je het beste deze mails doorsturen naar de betreffende instelling.  Bedrijven zoals PayPal, banken en kredietinstellingen hebben hiervoor speciale afdelingen die zich hiermee bezighouden en daadwerkelijk de daders opsporen.  Deze praktijken kunnen enorme schade aan hun imago toebrengen en daarom zullen ze meestal ook actief jacht maken op de auteurs van zulke valse berichten.

janieburton

Ik stuur nooit grapjes door en heb al mijn vrienden duidelijk gemaakt dat ik dat soort email met grapjes ook niet wil ontvangen.

Daar ben ik zeer zeker van dat dit niet langs die zijde kan en als men mij in een winkel of dergelijke mijn email vraagt dan weiger ik dit te geven.