De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

B_Modelbouw

Citaat van: Gerolf op 14 december 2015, 00:18:36 AM
Ik ga niet citeren, maar succes met de bedrading  ;)
Over het AREI: Ik heb begrepen dat je geen kabels van verschillende kringen door dezelfde buis mag trekken ... dus ik hoop dat je genoeg buizen hebt  ::)

Even een rechtzetting op Gerolf ... dit mag blijkbaar wel om meerdere kringen in één buis te voorzien ...
En ik citeer even wel uit het AREI :

Artikel 203 Plaatsing der geleiders
Een meeraderige kabel of een groepering van geleiders mogen stroombanen op verschillende spanningen bevatten op voorwaarde dat de geleiders geïsoleerd zijn hetzij individueel hetzij collectief voor de hoogst voorkomende spanning.
In dat geval moeten maatregelen genomen worden overeenkomstig de regels van goed vakmanschap om te vermijden dat bij een eventueel galvanisch contact tussen geleiders van verschillende stroombanen de veiligheid van personen evenals het behoud van de goederen in gevaar wordt gebracht.
De éénaderige kabels en de geïsoleerde geleiders, behorend tot eenzelfde stroombaan, moeten in de onmiddellijke nabijheid van elkaar geplaatst worden. Deze regel is eveneens van toepassing op de bijhorende beschermingsgeleider.



Echter persoonlijk zou ik het trachten te vermijden ... Kan alleen (later) maar voor verwarring zorgen.
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


PeterC

#226
Mannen, bedankt voor de vele reacties!




...En hop...  ...terug even dit draadje in de modelbouw wereld brengen:

Een virtuele preview van waar ik met Altenheim naartoe wil:





A: de originele brugjes van 'Altenheim'.  Voorbij de tunnels komen beide dubbelsporige lijnen in een technische ruimte waar met wat wissels wordt gezorgd dat het een stel van het ene op het andere spoor terecht kan en dat de volledige zolder kan worden rondgereden.
B: Voormalige houtoverslagplaats.  Nu in gebruik als stopplaats voor de museumtreintjes (misschien nog een HOe baantje bij om mountainbikers hoger in het bos te brengen.  De lijn loopt verder naar de voormalige onderhoudswerkplaats van Altenheim.
C: Geëlektrificeerde nevenlijn naar Altenheim-city (zakt uiteindelijk 15 cm onder de museumlijn).

Bedoeling is dat alles smal rond de 45° dakhelling en daksteunen wordt uitgebouwd.  Op de grootste breedte is B en C samen max 80 cm breed (net iets teveel voor de lengte van mijn armen - maar met een iets grilligere zijkant misschien tot op één miniem punt op 75 cm te brengen).




Commentaar?  Graag!


Groetjes, Peter


OlivierV

Peter, ik zou die stopplaats een iets langer perron geven, zodat er toch een loc met 4-5 rijtuigen kan staan. Een beetje naar het voorbeeld van de haltes op Lijn 128 van TSP, daar kan met ook met een 4-tal rijtuigen stop maken.

De bocht links zou ik nog ruimer maken, hij oogt erg kort. Zeker een bocht die in het zicht ligt maak je best zo ruim mogelijk. Voor de rest vind ik het wel een leuke opzet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ik wil me niet moeien maar ik heb de linker hoek eventjes terug getekend
een kruis wissel er in gezet en je moet maar een klein stukje inboeten op de rangeer sporen maar je wint wel station lengte


de kruiswissel kun je ook nog vervangen door twee gewone



maar dan heb je minder rangeer spoor

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PeterC

Mannen, bedankt om mee te denken.




@Olivier: 4 a 5 rijtuigen zijn niet mogelijk op de beperkte lengte.  Het is een oude houtoverslagplaats die het museum nu gebruikt als stopplaats voor heel korte sleepjes (railbusjes, een stoomloc met twee wagentjes,...).  Langere slepen passeren gewoon zonder stoppen.
De bocht is ondertussen ruimer aangepast aan R = 902mm en de wissel verzet zodat die meegaat in de bocht.




@Raf: een kruiswissel (of Engelse wissel) komt er niet om meerdere redenen:
- het is een oude houtoverslagplaats en dergelijke wissels kosten in het grootbedrijf een pak geld.  Dergelijke wissen op een houtoverslagplaats?  Ik heb mijn twijfels...
- slechte ervaring met Engelse wissels vooral wat heel klein materiaal betreft (Köfs, draisines, onderhoudsmateriaal).  Vandaar liever geen 'Engelsman'.




Nog een beetje bijgetekend.  Het smalspoortje (ben er nog niet uit of dit HOe of HOf wordt - wat HOe materiaal heb ik reeds...).  Een uitdaging wordt het om een smalspoor met de K-rails te laten kruisen:





Groetjes, Peter


OlivierV

#230
'k Zou de bocht zelfs nog ruimer nemen, straal van een meter ofzo ... Als je die laat starten uit de wissel van de stopplaats van het museum, neem dan wel een slanke wissel uit marklin hun k-rail gamma (die "normale" zijn echt afzichtelijk en imho niet geschikt om in het zicht te plaatsen) of bouw een peco om met puco's, dan heb je ineens ook fijnere railstaven.

Het lijkt allemaal een beetje purisme en muggenziften, maar alles voor een mooi en zacht treinenverloop.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Olivier,

Eens alles hertekend met smalle wissels en het oogt inderdaad veel mooier.  Helaas heb ik een hele voorraad 'standaard' wissels liggen.  Smalle wissels wordt een investering...

Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 21:44:29 PM
'k Zou de bocht zelfs nog ruimer nemen, straal van een meter ofzo...

Met die smalle wissels kom ik er zeker niet en ga ik zelfs nog moeten inboeten op de radius (800mm is de max denk ik).

Verder proberen terwijl de trappen aan het drogen zijn na een deftige verfbeurt en daarna eens schraagjes en planken plaatsen op de zolder om eens alles deftig op te meten (nu ben ik van een 'ongeveer' plan uitgegaan).
Groetjes, Peter


philippe_007

Peter,

Ik vind dat de korte wissels gerust kunnen gebruikt worden op uw baan, je spreekt van een houtoverslagplaats en korte stellen. Dus een stuk industrie, en daar worden veel minder lange wissels gebruikt.
De lange wissels vind ik meer op hun plaats voor personen vervoer maar zeker geen must in een industriegebied.

OlivierV

De lengte van die wissels is niet het probleem eerder de hoek, 23° ofzo, precies een roetsjbaan.

De ruimte is toch niet echt het probleem bij jou Peter? Je hebt een kleerkast van een zolder zeg maar? :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: OlivierV op 20 december 2015, 23:11:01 PM
...De ruimte is toch niet echt het probleem bij jou Peter? Je hebt een kleerkast van een zolder zeg maar? :D

Olivier, dit is de oostkant en daar wil ik nog smal blijven en in de technische ruimte duiken (na de Altenheim tunnels).  links (na die ellendige bocht!) wil ik in het midden van de zolder komen (oa om de wiebelende vloer over die gedempte schouw te camoufleren) en daar mijn eigenlijk 'museum' uit bouwen (draaischijf, enkele ringloodsen en tijdelijke loods uit stellingen).
Groetjes, Peter


PeterC

Joepie, treintjes gaan 'veilig' kunnen rondrijden: net een positieve elektrische keuring gehad tot 2041!  Ikke blij...
Groetjes, Peter


Steam.N

Proficiat, Peter !  Je hebt er hard genoeg voor gewerkt  ;)
Is het vanaf nu treintjes-tijd ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter


PeterC

Heel lang zitten wikken en wegen en veel hoofdbrekens om het al gebouwde gedeelte ergens te kunnen inpassen.  Helaas lukt dat niet meer op de nieuwe zolder en dan is er maar één oplossing:



Al wat nog bruikbaar proberen los maken zonder al te veel schade te berokkenen.




En in een doosje bewaren om misschien ooit nog ergens te hergebruiken...




Het einde van een tijdperk, het begin van een nieuw...
Groetjes, Peter


3rail

IK ben erg benieuwd naar het vervolg. :)

In mijn oude baan had ik ook ruimen bochten in het zicht.
Dit had ik gedaan om mijn 2,06 en van Brawa er mooi uit te laten komen, laat ik het anders zeggen.
Mijn hele baan had ik aan deze dames aan gepast, en achteraf erg blij dat ik dit had gedaan.
Met een minimale boogstraal van D=120 cm in mijn schaduw station tot D=200 cm in het zicht.
Je kunt vele details laten zitten op de lok's, omdat deze geen kleine boogstralen hoeven te berijden.

Later heb ik een 02 van Micro-Metakit gekocht, ook deze kon op mijn baan rond rijden, na de ombouw na 3 rail. :o

Je weet nooit wat er in de toekomst nog aangeschaft word. ;)
Veel plezier met het verdere puzzel werk van je baan. :) :)

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99