De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

Steam.N

De jeugd in actie !  Mooi vader-zoon moment  ;)
De werken blijken vlot te verlopen.
Dus zal het niet lang duren alvorens hier treintjes rijden !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

Zo heeft Junior er ook wat aan...  Hij leert zijn handen gebruiken, steekt wat op over bouw en electriciteit, en maakt papa gelukkig door hem te helpen.
Later kunnen jullie dan elkaar aan kijken en zeggen  "Dat hebben wij SAMEN gebouwd".   Ik durf wedden dat hij fier is op zijn werk en jij op hem !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Knap, Peter ! Hopelijk wordt dit op vele manieren vervolgd  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

#153
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

OlivierV

De Michiel is serieus veranderd van gezicht zo te zien!

Tip: die bruine balken, die kan je misschien in een licht kleurtje zetten als het zover komt, ik heb vorig jaar mijn lief ook aangeraden haar plafond in een lichte kleur te zetten (zijn van die planchetten in mottig kleur) en haar kamer oogde direct veel minder bedrukt en ook veel helderder. Voor een plaats waar later een modelbaan komt lijkt mij dat alvast een aanrader!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Leuke reacties!  Bedankt!




Citaat van: loebaske op 24 juni 2015, 07:18:17 AM
....en miljaar de zoon is veranderd, is ook een jaar geleden dat ik jullie ben tegen gekomen... :(

Tja, Eric, de laatste tijd komen we ook niet meer zoveel buiten hé ;)  8)  ::)
Tegen de tijd dat jij weer volle bak kan buiten komen, gaan wij nog even bezig zijn maar nadien halen we de tijd in!


Citaat van: Steam.N op 24 juni 2015, 07:56:32 AM
De jeugd in actie !  Mooi vader-zoon moment  ;)
De werken blijken vlot te verlopen.
Dus zal het niet lang duren alvorens hier treintjes rijden !!!

Jean, bedankt!  Al vloeken we wel eens op elkaar, het vlot!
Ik hoop dat het eerste locje dat er gaat rijden een BR50-1965 wordt  8)  8)  8)

Citaat van: dani op 24 juni 2015, 09:48:30 AM
Zo heeft Junior er ook wat aan...  Hij leert zijn handen gebruiken, steekt wat op over bouw en electriciteit, en maakt papa gelukkig door hem te helpen.
Later kunnen jullie dan elkaar aan kijken en zeggen  "Dat hebben wij SAMEN gebouwd".   Ik durf wedden dat hij fier is op zijn werk en jij op hem !

Vandaag: "Ik heb zin om verder te werken aan mijn elektriciteit"...  Geen twee keer over nagedacht en direct naar daar gereden!

Ik ben fier op hem (ondanks het feit dat ik vaak veel te streng ben voor mijn "leerling")...  :-[ :-[ :-[

Citaat van: Gerolf op 24 juni 2015, 09:50:54 AM
Knap, Peter ! Hopelijk wordt dit op vele manieren vervolgd  ;)

Gerolf, wordt zeker vervolgd.  En op vele manieren.  De werken vorderen en ik kan niet wachten om het totaalplaatje te laten zien.  In augustus neem ik bijna een maand verlof.  Enkel een verlengd 'men-only-weekend' met Michiel en mijn twee goeie maten naar de Hoge Venen en dan de resterende tijd in de woning investeren (wel af en toe er een dagje van tussen; anders houdt Veerle het ook niet uit).  Komt goed!

Citaat van: Chrisrail op 24 juni 2015, 11:43:46 AM
...De prijs voor dat uitbesteden valt goed mee zeker??  :-\ :-\ :-\

Kost en inwoon, gij keert 60-70 jaar terug in de tijd...

Neen Chris!  Die prijs vraagt voor mij ook een tijdsinvestering.  Tijd waarin ik een werkje al tien keer heb uitgevoerd vooralleer Michiel het heeft uitgevoerd!  Papa, en nu?  Hoe moet dat?  Met handen en voeten proberen duidelijk maken hoe iets moet.  Iets dat ik mijn mijn ogen dicht in orde breng, proberen in woorden om te zetten...  ...Niet simpel!
Als zoon moet je ervaring leren van je vader!  Iets dat ik jammer genoeg nooit heb meegehad en van anderen heb moeten leren!  :-\ :-\ :-\

Citaat van: OlivierV op 24 juni 2015, 19:43:25 PM
De Michiel is serieus veranderd van gezicht zo te zien!

Hij mag direct zijn pluizige snor gaan afscheren!  Een snor is een snor, geen wol  ;) ;) ;)

Citaat van: OlivierV op 24 juni 2015, 19:43:25 PM
Tip: die bruine balken, die kan je misschien in een licht kleurtje zetten als het zover komt, ik heb vorig jaar mijn lief ook aangeraden haar plafond in een lichte kleur te zetten (zijn van die planchetten in mottig kleur) en haar kamer oogde direct veel minder bedrukt en ook veel helderder. Voor een plaats waar later een modelbaan komt lijkt mij dat alvast een aanrader!

Olivier, Die balken zijn al deels met een staalborstel opgeschuurd.  Man, man, man, die vorige bewoners waren niet echt proper (zacht uitgedrukt...).  Die balken blijven in het hout (heel deftig opschuren en bootlakvernis).  Tussen de zichtbare balken komt er de komende weken een hele houtconstructie die tot in de nok met Gyproc wordt afgewerkt.  Die Gyproc (na plamuren, schuren, plamuren en terug schuren) komt in het spierwit.  Eén Velux en een wit dak geeft wat licht.  Die houten balken zorgen voor wat contrast.




Een 'kastje' 2 rijen van 18 modules; kan ik al het één en ander kwijt voor mijn treintjes (ook wel voor een electrische boiler - binnenkort electrische/zonneboiler):



Michiel 'ligt' zijn TL lamp aan te sluiten ::)  En veiligheid voor alles: ladder vastgebonden aan het gebinte  8)


Groetjes, Peter


PeterC

Langzaam maar zeker...



Vandaag nog een drastische beslissing genomen: in een deel van de woning stamt de elektriciteit nog uit 1957...  Geweven isolatie met parafine(?).  Stopkontacten en verlichting op dezelfde kringen...  ...Alles moet eruit!

...Nog veel extra werk...

Groetjes, Peter


dani

extra werk, waar je nadien niks meer van ziet, maar waar je wel een veilig gevoel bij hebt en zeker bent dat alles in orde is.

Vooral doen,  Peter !!   Safety first :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marc goovaerts

Tiens, nog in 1957 ? Hier was het idem, met de leiding zelf in een soort witte metaaldraad. Maar het huis dateert dan wel van voor WO I.
Inderdaad, er uit met die hele boel ! Nogal wat werk en investering, maar de veiligheid meer dan waard !

Steam.N

Inderdaad zeker doen !
Ik vind je balken prachtig, en ben blij dat je beslist hebt ze in natuurlijke toestand te behouden !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

mag je niet zien als werk gewoon als veiligheid, in jouw geval zou ik zelf niet twijfelen ! ;)

SuSke

Doorbijten Peter, je wil het je later niet beklagen dat je het niet gedaan hebt (die bestaande elektra vevangen hé 8)).

Verder een mooi zolderke waar je je hartje wel in kan ophalen :P, als jehem helemaal voor je hobby krijgt natuurlijk  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Dat wordt inderdaad een hele mooie ruimte  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: dani op 16 juli 2015, 12:11:26 PM
extra werk, waar je nadien niks meer van ziet, maar waar je wel een veilig gevoel bij hebt en zeker bent dat alles in orde is.

Vooral doen,  Peter !!   Safety first :-)

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 16 juli 2015, 16:34:11 PM
mag je niet zien als werk gewoon als veiligheid, in jouw geval zou ik zelf niet twijfelen ! ;)

Citaat van: SuSke op 16 juli 2015, 17:07:34 PM
Doorbijten Peter, je wil het je later niet beklagen dat je het niet gedaan hebt (die bestaande elektra vevangen hé 8)).


Inderdaad, ooit eens in een ver verleden in de ouderlijke woning een elektrische brand meegemaakt.  Geen pretje...

Onderussen zit ik al aan 1260m koperdraad (1 meter met drie geleiders is gerekend als 3 meter).  Ik ga even moeten inhouden want de groothandel is drie weken gesloten...

Het jammere is dat de woning al klaar stond om te beginnen schilderen voor ik de knoop van de elektriciteit had doorgehakt.  Alle muren waren reeds glad geplamuurd en nu moet ik in vrij veel muren terug gleuven gaan slijpen en uithakken...  Voor een deel kan ik de oude leidingen hergebruiken, maar voor een ander deel moet ik nieuwe buizen leggen...




Citaat van: Steam.N op 16 juli 2015, 14:55:24 PM
Ik vind je balken prachtig, en ben blij dat je beslist hebt ze in natuurlijke toestand te behouden !!!

Na de gyprocwerken denk ik ze gewoon glad te schuren en met bootlak te vernissen.  De gyproc in het wit voor licht en kontrast met de balken.

Citaat van: SuSke op 16 juli 2015, 17:07:34 PM
Verder een mooi zolderke waar je je hartje wel in kan ophalen :P, als je hem helemaal voor je hobby krijgt natuurlijk  ;)

Citaat van: Gerolf op 16 juli 2015, 17:24:22 PM
Dat wordt inderdaad een hele mooie ruimte  8)

Frans, Gerolf, ik krijg de zolder volledig voor mezelf!  Alleen moet ik een klein plekje voorzien voor kerstmateriaal en dergelijke.  Het bureel beneden moet ik wel volledig afstaan aan vrouwlief...  ...En een geaard stopcontact voorzien voor het strijkijzer ::) 8) ;) ;D




Groetjes, Peter


SuSke

Citaat van: PeterC op 19 juli 2015, 21:11:20 PM
...
ik krijg de zolder volledig voor mezelf!  Alleen moet ik een klein plekje voorzien voor kerstmateriaal en dergelijke.  Het bureel beneden moet ik wel volledig afstaan aan vrouwlief...  ...En een geaard stopcontact voorzien voor het strijkijzer ::) 8) ;) ;D

mooi compromis  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.