Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

wie is er ook aan het wachten

Gestart door jb, 13 december 2013, 23:59:43 PM

rgp

Dirky,

Ik ben je en je website niet vergeten, maar het zal in de vakantie gebeuren.

Ik kan je volgen: maar
* als je reeds ze zoveelste lok produceert, dan moet je de productietijd kennen.
* zelf ontwikkelen kost idd zeer veel.  Ik ben bv gestart om voor mij (dus niet commercieel) begonnen om een K1-rijtuig in schaal 0 te tekenen.  Het is een iets praktischere oefening dan diegene van de avondschool.  Maar idd als ik kostprijs zie van de commerciele versie van de software, de aankoop van machines, de nulreeks en de prototypes, de logistiek, .... dan is het duidelijk: dit moet je doen voor je plezier.  Ik stem mij ook geen dateline, ik hoef immers niet te verkopen.
Ter info: om chassisplaat, linker-en rechterzijwand (zonder alle details, eind en binnentussenwanden te tekenen en de fouten uit te halen, ben ik al honderd uur "zoet" (met gevolg iets te korte nachten).  er blijven nog de eindbalkons, draaistellen, dak ! en onderchassis over.  Nog een hondertal uur.

Roland

Dirky

Citaat van: rgp op 18 december 2013, 16:01:04 PM

* als je reeds ze zoveelste lok produceert, dan moet je de productietijd kennen.


Da's juist Roland maar stel je in de plaats van de verkoper; Als ik WEET dat de productie 2 jaar zal duren en ik ben tegenover de klant eerlijk, dan geeft geen kat nog een voorschot. Hier moet gelogen worden... helaas!

Nu, leuk te horen dat je ook met tekensoftware aan de slag bent. Welke software gebruik je?
'k Heb net twee vermoeiende dagen vervolmakingscursus achter de rug voor Solid Edge. Naast Inventor en SolidWorks nu ook verondersteld expert te zijn in SE. :)
Dat kan ik dus veeeeeel beter dan Frans  ;)

Wat de website betreft; geen haast! 'k Heb nog geen enkele Franstalige reactie gehad met een opmerking. Ofwel is er geen enkele Franstalige die de website al gevonden heeft... ;)

Veel succes met je K1!

oebr

voor wie aan het wachten is, Roco wacht op je input om een nieuw model in ontwikkeling te zetten:

http://www.roco.cc/de/profile/requestmodells/index.html

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Davy

Hey dirk, welk tekenprogramma vind jij nu het best om bv een rijtuig in 3D te ontwerpen?
Ik heb kennis van Inventor maar naar het schijnt zou Solidworks heel goed zijn. Wel een groot verschil in werkwijze tegenover Inventor dacht ik.
Kzou graag eens een Belgisch rijtuig willen tekenen in 3D om dan in mijn Railworks simulator te steken vermits die alleen USA, UK en Duits rijden.

Interessant onderwerp trouwens over dat frezen en 3D printen :)
kheb zelf al 14jaar ervaring met cnc machines en 3D ontwerpen. Kheb 4jaar lang spuitgietmatrijzen gefreesd.
Zo'n loc of rijtuig tot leven brengen is idd wel een hele opdracht :)

Groeten davy

Dirky

'k Heb zowat 12 jaar met Inventor getekend. Daar kon ik alles mee doen wat me gevraagd werd...
Dan ben ik op Pro E overgestapt. Een veeeeeel sterker programma maar met één groot probleem: "het aantal klikken" om iets uiteindelijk bevestigd te krijgen is irritant veel als je van Inventor komt.
Een jaartje later op SolidWorks beland. SW ligt zowat tussen de beide voorgaande paketten maar is bvb zeer sterk in plaatwerk.
Nu sedert enkele maanden met SolidEdge aan 't werk. Heeft iets machtig dat "synchronous" noemt. Je tekent een model, weg van de parameters en pas later voeg je er de parameters aan toe. In plaatwerk nog sterker dan SW.

Waarmee moet je iets tekenen? Gewoon met het pakket dat je het best ligt... waar je meest ervaring mee hebt.

Steam.N

Aan al die software pakketten hangt wel een serieus prijskaartje, hé ?
En een redelijk lange leerkurve ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

Inderdaad één voor één dure tot zeer dure pakketten.
Van al die pakketten zijn er gekraakte versies te downloaden. Als je dit echter doet als zelfstandige loop je wel de kans "gepakt" te worden. En dat kan zeeeeeeer duur zijn.
Een vriend van mij die matrijzenbouw doet werd ooit verklikt door een concurrent en toen de heren van Autodesk met de deurwaarder binnenvielen draaiden 2 illegale Inventors, en ook één legale licentie voor schoolgebruik (één van de tekenaars was ook leraar) maar toch heeft hij voor maar liefst 6 jaar ver, 3 volle licenties moeten betalen met daarbovenop een mega boete....

Voor de man met de pet die er geen geld mee verdient en er niet mee naar buiten komt... zal het wel geen probleem zijn als hij er niet loopt mee te zwaaien! :)

Kris

#22
Hallo,
Inderdaad  (te) dure  programma's om prive aan te schaffen


Er bestaat ook gratis 3d software

http://www.designspark.com/eng/page/mechanical

Nog niet getest , maar de filmpjes zien er goed uit

Kris

Thommy

gratis 3D tekenpakketten zijn zelden goeie pakketten. Zeker als je met inventor werkt (sorry, solidedge ed zijn stukken minder sterk, maar wel "gemakkelijker")

Ik draai ook een studentenversie (aangezien ik die legaal kan downloaden vermits ik na het werk nog bij studeer). Enkel klote is dat student-version enkel op winblows draait  :(en niet op mac, of moet er een winblows-partitie bij zetten.
Greetz

Thommy

Dirky

Heb net een draadje gestart over 3D pakketten. Hoeven we hier niet verder te vervuilen!

Davy

Om het 3D hier af te sluiten ;)
Ik ben dus al jaren aan het wachten tot er een fabriekant eens eindelijk die Belgische onderlossers (tremels) gaat uitbengen.
Mistral heeft dat ooit eens gedaan maar ik geloof dat ik nog in men wieg lag toen :) denk dat dees model anders toch heel goed zou verkopen.
Dus B-models of ls models, moest je dit lezen ;)
Nog even dromen se


Mattias

Citaat van: Union Pacific op 26 december 2013, 12:26:30 PM
Mistral heeft dat ooit eens gedaan maar ik geloof dat ik nog in men wieg lag toen :)
Ik ben daar heel zeker van!
Als ik je profiel op het forum even nakijk, zou je "slechts" 1 jaar oud zijn..  ;D ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Eddytje

Gisteren naar vb geweest en het eens na gevraagd over de 8040 daar hebben ze gezegd dat ze op de boot zitten. In Januari worden ze geleverd bij de verdelen waar ze daarna alles op vrachtwagens zulle, steken om richting de winkels te gaan en zonder dat er een probleem opduikt zou je deze in februari kunnen afhalen

Metpetergaathetbeter

ofwel moet dat het aantal tanden zijn die hij tot nu toe heeft of overheeft ?  ;D ;D ;D ;D

Groeten Peter ;)

Metpetergaathetbeter

en meteen een 22 tal verschillende dat we een leuk treintje kunt samenstellen !

Groeten Peter ;)