Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

PB-Messing Cockeril wagen solderen

Gestart door Michiel, 01 november 2013, 22:22:21 PM

Michiel

Ik maak een zijsprong ten opzicht van mijn Brussel-Noord project, om mijn messingsoldeertechniek te oefenen. Paul Bellon was zo vriendelijk om mij een prototype ter beschikking te stellen van de Cockerill ertswagen in schaal N. Mijn opdracht: maak er iets van!  ;D

Wat heb ik? Twee zakjes met messing onderdelen.


Wat moet het worden? ... tja... ik heb werk voor de boeg.

(foto: PB-Messingmodelbouw)

Of het wat wordt? Dat zien we wel. I duik weer in het diepe maar of ik kan zwemmen, dat zien we later wel. Aan mij het (angst)zweet, aan jullie het plezier om te zien of ik de overkant haal.  ;D  En, alle commentaar is welkom!

Tot binnenkort, ik ga me omkleden ...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Succes, Michiel.
Ik ga weer op het puntje van de stoel zitten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rangeerduivel

Paul Bellon mag gerust naar hier ook regelmatig wat sturen...maar dan liever in HO of nog groter!  ??? :P :P

;)

marc goovaerts

In ieder geval tof dat Paul ook aan N denkt ! Benieuwd naar je ervaringen, Michiel.

Michiel

Om de kans te verhogen dat ik het tot een goed einde breng, heb ik er een derde hand bij gehaald, een vergrootglas, een hobbymes, een soldeerbout met souduur, flux en een extra-sterke leesbril.

Gezien dit een prototype is, is er nog geen bouwhandleiding. Ik ga dus af op foto's en begin met de onderdelen die ik herken, en weet te plaatsen. Het "tien kleine negertjes" systeem. Uiteindelijk zouden alle onderdelen aan de wagon moeten plakken.

De meest evidente onderdelen, als grootsten en in aantal (18), zijn de vertikale verstevigingsribben op de zijkant van de bak. Deze zijn dubbel uitgevoerd, dienen dichtgeplooid te worden alvorens tegen de zijpanelen van de bak te solderen. Alles ligt gereed voor het startschot.


Maar vandaag wordt een "quality time" dag: met de 3 jongsten gaan we naar de Zoo van Antwerpen (de 2 oudsten (jongens van 16 en 18) vinden dat maar niets). Knutselen wordt dus even uitgesteld.

Dus, tot binnenkort...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kris

Hallo,
Dit was een van mijn eerste soldeerwerkjes jaren terug


Kris

Rangeerduivel

Dit zal dan wel in HO zijn hé Kris,
Zeer mooi maar Michiel "braucht" wel fijnere vingers!!!

;)

marc goovaerts

Moest je nog niet vertrokken zijn Michiel, welkom in Antwerpen !
Kan je meteen die life steamloc in de hal van het centraal station bewonderen.

Kris

#8
Hallo,
Ik had niet gezien dat het in N was de mijne was in HO , Michiel zal zeker kleine vingers nodig hebben , ik ben na deze kit maar overgestapt naar O   ;)
Het was wel een leuke kit om te bouwen

Kris


Michiel

@Kris, H0 of niet, jouw wagon ziet er pico bello uit! Heel netjes gedaan.

@Marc, ik heb vandaag geen life steam in het station gezien. Ik heb er ook niet naar gezocht, want ik was al vertrokken toen je je bericht plaatste. Jammer, maar veel tijd hadden we niet. De kinders waren moe, de trein richting Charleroi stond al aan het perron.

En dan over het wagonnetje. Ik zie steeds bij iedereen die messingmodellen in elkaar soldeert mooi uitgevloeide souduur. En dat wilt bij mij maar niet lukken. Wat ik ook doe, de klodders willen niet vloeien. Hogere of lagere temperatuur, met of zonder flux, lang of kort verwarmen: de klodders blijft gewoon liggen! Ergerlijk!  :(

Ik vermoed dat ik niet het juiste materiaal gebruik. Welke souduur gebruik ik best voor messingwerk? Op de foto zien jullie de souduur ik gebruik voor elektronica, zonder enig probleem. Maar met messing, rotzooi? Welk flux gebruiken jullie? Graag merk of link, want ik begin ook te twijfelen aan de flux dat ik hier heb liggen. Deze spettert bij het verwarmen, maar help geen zier om de souduur te laten vloeien. Dus, kenners, wat doe ik fout? Waarom kunnen jullie wel mooi souduur laten vloeien en ik niet?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sattrickske

Ik gebruik een micro-vlambrander, deze geeft veel sneller voldoende hitte dan een bout.  Voor kleinere stukjes gebruik ik soms wel een bout omdat op die kleine stukjes de hitte wel snel genoeg verspreid wordt met de bout.
Ik schuur wel effe alle stukjes met staalwol en gebruik flux van Griffon: S-39 (bij Hubo gevonden).  Deze flux spettert ook als je 'm te heet laat worden.

Ik denk dat je klodders krijgt omdat je warmte te slecht verspreid geraakt en de zone rond je souduur te koud is.

Dirky

Steek je plaatje eens tussen de kroko's met aan beide kanten een stukje hout tussen. De krimpkous over de bekken kan we te dun zijn of versleten?

Huugooke

Zoals Dirk zegt: die steun gaat met alle warmte lopen. De "grote" koperplaat slorpt eerst alle warmte op (ze gebruiken niet voor niets koper in de betere koelplaat) en geeft ze dan aan de krokodillenklem.
Hout is al goed; maar als je ergens rubber vindt dat tegen hoge temperaturen kan is dat nog beter. (radiator darm?)
Om soldeer te laten vloeien moet je ook zeker zijn van een zuiver oppervlak.

PeterC

...En als je verder soldeert aan reeds gesoldeerde stukken: aluminium haarspelden om de warmte af te voeren voor ze aan je reeds gesoldeerde stukken komt.  Die haarspeldjes enkel nog te vinden op rommelmarkten.

Groetjes, Peter