Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

draaibankje

Gestart door Dirky, 01 november 2013, 21:13:32 PM

Dirky

Vandaag een kleintje afgehaald:

De "normale" versie van deze 300 had ik vroeger al eens geprobeerd maar die leek onvoldoende kracht te hebben bij hogere toeren. Nu is er een DC versie van gemaakt met een brushless van 500 Watt. Niet slecht!




Huugooke

#1
Citaat van: Dirky op 01 november 2013, 21:13:32 PM
Vandaag een kleintje afgehaald:

De "normale" versie van deze 300 had ik vroeger al eens geprobeerd maar die leek onvoldoende kracht te hebben bij hogere toeren. Nu is er een DC versie van gemaakt met een brushless van 500 Watt. Niet slecht!


Ikke wil ook één!
Tips waar je die goedkoper kan vinden?

marc goovaerts

Imposant beestje ! Kan je daar ook voor 'derden' wat op draaien ? Mits vergoeding uiteraard.

Steam.N

Ziet er stevig uit !!!
Daarmee ga je je kunnen uitleven  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eddy

#4
Hoi Hugooke,
bij Alphametal in Lommel staat dit bankje in promotie,€599.

groeten eddy
@Marc,u heeft PM

Dirky

voor 599€ kan je niet sukkelen Hugo! Goedkoper heb ik niet gevonden. Alle soortgenoten die onder een andere merknaam verkrijgbaar zijn hebben een hoger prijskaartje!

Voor derden kan ik ook draaien Marc...

en ja Jean, jij kent intussen ook wel de vreugde die een modelbouwer beleefd met zo'n speeltje hé!

Steam.N

Wees gerust, Dirky!
Alhoewel ik maar in de kinderschoenen sta, en veel goeie raad kan gebruiken !
Veel plezier ermee  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

Bij Buitelaar zelf staat die ook 599 euro op dit moment. Opletten hé, je hebt best nog wat materiaal nodig voor je iets kan draaien! Beitels, boorkop, etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

Kleine bedenking toch:

CiteerDe "normale" versie van deze 300 had ik vroeger al eens geprobeerd maar die leek onvoldoende kracht te hebben bij hogere toeren.

Wat wou je daarmee uithalen? Mijn bank is met een 500W AC motor uitgerust (en riemaandrijving) en daar is 1mm C45 staal afnemen bij 1000rpm niet echt een probleem. Toch niet van de motor, het probleem is dat de spanen er violetkleurig uitzien en bandwondjes maken.

Het probleem van kracht is trouwens bij de lagere toerentallen bij een traploos regelbare AC motor. Tenzij je een frequentieregelaar hebt, maar dat ga je in die prijsklasse niet zo gauw vinden.

Wat me wel opvalt is dat de normale AC uitvoering een licht draaibankje is met 35kg. Ik vraag me af of dat niet eerder een beperking is. De DC versie is al direct 50kg.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mivc057

Heren. Ik lees hier dat er verschillende forumleden een draaibank bezitten. Ik heb onlangs een Staral 190 op de kop getikt voor een prikje. Daar het ongeveer 25 jaar geleden is dat ik , onder begeleiding van een leraar technische vakken , stukken heb gedraaid ben ik nu , hopeloos, op zoek naar boeken over draaitechniek voor beginners om mijn geheugen wat op te frissen. Kan hier iemand mij eventueel aanraden waar ik zo een boek kan vinden. Opzoeking op Google geeft niets concreets op. Heb gedacht misschien in een technische school te gaan vragen.

Havoc

Niet direct in het nederlands, en ook eerder bij tweede-hands zaken te vinden: "Pour le Tourneur-Mécanicien" (2 delen) Een hele reeks zakboekjes voor de handarbeider uitgegeven door DUNOD in de jaren '50.

Ook interessant: http://www.hnsa.org/doc/pdf/machinist.pdf
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eddy

Mischien eens kijken in de Bib?

groeten eddy

Catje

Citaat van: Havoc op 02 november 2013, 13:33:46 PM
Niet direct in het nederlands, en ook eerder bij tweede-hands zaken te vinden: "Pour le Tourneur-Mécanicien" (2 delen) Een hele reeks zakboekjes voor de handarbeider uitgegeven door DUNOD in de jaren '50.

Ook interessant: http://www.hnsa.org/doc/pdf/machinist.pdf

Michael, ik heb u een pb gestuurd met informatie over 2 veel gebruikte boeken/naslagwerken in de werktuigbouw. ;)

met vriendelijke groeten,
Willy

mivc057

-Willy bedankt voor uw pb maar die heb ik niet ontvangen ! :(
-Johan wou ik langs deze weg ook bedanken voor de link die hij in een vorig berichtje plaatste.
Vanaf blz 112 van het 309 bladzijden tellend werk over metaalbewerking heb ik heel wat nuttige    informatie gevonden.
-Heb ook van de  firma Jan Crispyn uit Maldegem een zeer interessant boek in handen gehad over   het "conventioneel verspannen".
Nu kan ik beter aan de slag maar alle bruikbare tips zijn steeds welkom

Sattrickske

Ik heb de link van Johan ook gedownload, en inderdaad, zeer interessant.  Roept herinneringen op...
Ik heb lang geleden de 'stiel geleerd' van een collega.  Ik was de ingenieur (ik tekende) en hij was de operator van de draaibank (hij voerde uit).  Maar in het atelier waar de draaibank stond, was hij de master en ik de leerling... Van die man heb ik heel wat opgestoken, is nu trouwens een goede vriend van me, alhoewel we al 12 jaar niet meer samenwerken...