Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Nostalgische Marklinbaan

Gestart door dieselfreak, 20 oktober 2013, 19:51:50 PM

dieselfreak

Hoewel ik mijzelf niet reken tot de Marklin fanclub wil ik graag dit filmpje delen van een Marklin baan anno jaren 50:

http://www.youtube.com/watch?v=F9LIZpZfNx0

Dit roept vast wel (mooie) herinneringen op uit een tijd dat alles nog niet perfect moest zijn op de modelbaan.
MC

Catje

Marc,

Een heel mooi 5 minuut durende film, heb er vol bewondering naar gekeken. 8)
Dat is pas nostalgie.
In dat zelfde menu een film van Marklin jaren 60 ook een aanrader.
Schitterend.

modelspoorgroeten,
Willy

doomslu

Zeer nostalgisch, maar absoluut mijn ding niet.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dieselfreak

Citaat van: doomslu op 25 november 2013, 17:35:09 PM
Zeer nostalgisch, maar absoluut mijn ding niet.  ;)


Mijn interesse in modeltreinen is in de jaren 60 begonnen met Marklin en ik denk dat dit bij velen ook het geval is. Destijds was dit nu eenmaal hèt merk wat ook erg aanwezig was in de etalages van de winkels. Tegenwoordig moet je met een vergrootglas kijken om nog ergens een modeltrein te zien, the times they are a- changin' zoals de grote Bob Dylan ooit zong.
MC

Dirky

Alhoewel ik nu liever heb dat alles (bijna overdreven) perfect de realiteit nabootst, blijf ik ervan dromen om ooit nog eens deze retrobaan te maken:



Deze baan stond in de Marklin cataloog van ergens in de jaren '70 en is me altijd blijven bekoren...
Misschien later, als ik groot ben...  :)

Steam.N

Nostalgie volop !
Ik werd daarnet 45 jaren het verleden in gecatapulteerd !!!
Marklin baan op zolder: alleen sporen, want tot scenery ben ik nooit geraakt.

Niet wat ik nú nog zou doen, maar het was een leuke flash-back.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dieselfreak

Voor de liefhebbers, nog meer nostalgie:

http://lokkie.wordpress.com/modelbaan-videos/oude-marklin-reclame-filmpjes/

Op die site staan ook nog andere interessante filmpjes, ook van het grootbedrijf.
MC

Metpetergaathetbeter

Ik denk dat de wat oudere modelspoorliefhebbers(waaronder ik) in het verleden allemaal gek werden bij het zien van dit, evenwel zouden zij en jongers modelspoorliefhebbers nu ook gek worden van zo'n baan maar om geheel andere redenen denk ik !    ::) ??? :o :) ;D

Groeten Peter ;)

Catje

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 26 november 2013, 10:02:58 AM
Ik denk dat de wat oudere modelspoorliefhebbers(waaronder ik) in het verleden allemaal gek werden bij het zien van dit, evenwel zouden zij en jongers modelspoorliefhebbers nu ook gek worden van zo'n baan maar om geheel andere redenen denk ik !    ::) ??? :o :) ;D

Groeten Peter ;)

Ja Peter,
U heeft gelijk stond vaak voor de etalage te kijken bij de plaatselijke handelaar naar die treintjes.
En maar dromen....../. totdat ik er zelf een kreeg van mijn opa. :)

Marklin dromende groeten,
Wily

Herwig

Replica nostalgie baan:

club MOBOV maakte zo'n     "terug-naar-de-jaren-zestig" - rondrijbaantje    met Fleischmann-materiaal.

dieselfreak

De jeugd van tegenwoordig droomt vooral van gsm's, computerspelletjes enz., kortom het speelgoed van deze tijd. Die ontwikkeling wordt ook in de hand gewerkt door speelgoedwinkels die vroeger massaal de treinenhobby promoten. In mijn geboortestad Sint- Niklaas had je in de jaren 60 minstens zeven (7!) zaken die modeltreinen verkochten, tegenwoordig geen enkele meer, toch niet in het centrum van de stad. En het is heus niet alleen omdat het zo'n dure hobby is, wat trouwens ook relatief is want je maakt het zelf zo duur als je wil. Veertig jaar geleden kostte een grote Marklin stoomlocomotief ook al 1300 frank, lijkt weinig, maar als je het vergelijkt met het gemiddeld inkomen van toen was dat ook veel geld.
MC

Rangeerduivel

De modelhobby heeft nog altijd bij andere mensen het imago van"met treintjes spelen is voor kinderen bestemd"
En zolang wij van dat imago niet afraken zal de modelspoorhobby verder langzaam uitsterven,hoe spijtig wij dat ook vinden... :'( :'( :'(

Rudy  ;)

tsjoektsjoek

misschien gek gezegd maar als deze speelgoedwinkels hun concept eens aanpassen en naast games etc. ook modeltreinen in
hun assortiment opnemen en dan niet in een apart hoekje maar om bij de gameafdeling te geraken moet men langs de modelbouw en zo ziet
de jeugd ook die hobby en zo is de uitbater niet afhankelijk van modelbouw of games maar kan voordeel halen met dit concept
(deel uw mening)
de sport verloedert
modelspoor verbroedert

dieselfreak

Citaat van: tsjoektsjoek op 26 november 2013, 17:44:32 PM
misschien gek gezegd maar als deze speelgoedwinkels hun concept eens aanpassen en naast games etc. ook modeltreinen in
hun assortiment opnemen en dan niet in een apart hoekje maar om bij de gameafdeling te geraken moet men langs de modelbouw en zo ziet
de jeugd ook die hobby en zo is de uitbater niet afhankelijk van modelbouw of games maar kan voordeel halen met dit concept
(deel uw mening)

Dat zou een mogelijkheid zijn maar om dat te bereiken zou er een mentaliteitsverandering moeten komen. Voor de meeste mensen zijn modeltreinen alleen maar een stuk (duur) speelgoed voor volwassenen. De media bevestigen alleen maar dit beeld want de weinige keren dat onze hobby aandacht krijgt op tv wordt doorgaans een beeld opgehangen van zielige en wereldvreemde mensen die een teruggetrokken bestaan leiden op hun zolderkamertje tussen hun modeltreinen. Het zou de populariteit van onze hobby al ten goede komen moest men eens wat meer aandacht schenken aan de vele prachtige banen die in clubverband worden gemaakt. Maar ja, de meeste reportagemakers werken liever mee aan de bevestiging van een beeld wat velen hebben over de doorsnee modeltreinliefhebber dan daar tegenin te gaan. Kookprogramma's liggen tegenwoordig nu eenmaal beter in de markt dan modeltreinen.
MC

tsjoektsjoek

dat ben ik helemaal  met je eens Marc.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert