Op een zijspoor ... Visalia District

Gestart door GVL, 30 september 2013, 22:37:07 PM

doomslu

Citaat van: LS Models op 05 april 2014, 22:19:01 PM
Propertjes. Wordt het gebouw ook geschilderd?
Neen, natuurlijk niet. Dat doen wij niet!  :o ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

GVL

Alexander's Packing Company is grotendeels afgewerkt.  Het moest een functioneel en anoniem gebouw worden (één van 13 in een dozijn) dat al redelijk wat doorstaan heeft.  Het schilderen en verweren is maar moeizaam verlopen.  In eerste instantie te veel bruine en te weinig zwarte tinten gebruikt zodat het gebouw eerder op een roestbak leek.  Na correctie dmv enkele laagjes verdund basisgrijs heb ik een resultaat bereikt dat aanvaardbaar lijkt.  De betonsokkel vind ik dan weer beter gelukt. Er is ook een LEDje geïnstalleerd zodat de fruitkisten in het interieur beter tot hun recht zullen komen.  Enkele beelden van de straatzijde.





Het volgende project is een tweetal Santa Fe dienstgebouwtjes.

Groeten.

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Alweer zeer knap, Gino !
Persoonlijk (maar ik kan het zéker niet beter) vind ik dat het beton en de loodsen nogal gelijke kleuren hebben.
Ligt dat aan de foto ?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Luc, Jean, dank voor jullie reactie.
Door de weathering gaan de kleuren van het beton en de staalplaten inderdaad in elkaar op. Misschien pas ik dit nog aan maar onrealistisch is het niet, zoals te zien op deze foto -- http://coastdaylight.com/esl/jbr/cncph_jbr_hollis.html.
Groeten.

Metpetergaathetbeter

De beton is schitterend maar die gebouwen waar je naar refereert schijnen mij toch ook betonnen te zijn of zie ik dit mis ? De jouwe zijn toch opgetrokken in metalen golfplaat !

Groeten Peter ;)

Chrisrail

#66
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

GVL

Peter, ik dacht dat het middelste deel van het gebouw met metaalplaten bekleed is maar kan me vergissen.

Ik laat de kleuren even voor wat ze zijn.  Ze worden later nog afgestemd op de rest van de scenery nadat het gebouw ingeplant is. 
Laatste details toegevoegd – een L-profiel op de rand van de kade en een gloednieuwe lamp boven de poort.  De sinaasappels zijn gemaakt van vissersloodjes.  'Eet meer fruit' is duidelijk niet van toepassing op mijn Preisers.



Groeten.

Metpetergaathetbeter

Bij nader toezien kon je wel eens gelijk(heb je gelijk) hebben  ;), wij volgen maar in achterhoofd houden dat het zonlicht op die gebouwen er net voor zorgt dat de gebouwen gewoon enkele tinten lichter lijken ! ::)

groeten Peter ;)

Steam.N

De gebouwen op je bron-foto lijken me inderdaad golfplaat-gebouwen te zijn.

Die foto van iets hoger genomen, geeft een beter beeld van de beton kleuren.
Mooi gedaan.
Het is de roest op de zijvlakken (erg mooi gedaan), die verwarring stichten, omdat ook de golfplaten die roest hebben.

Goed bezig.  Op naar het volgende !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Zoals eerder gemeld, voorzie ik een tweetal dienstgebouwen die tijdperk en locatie van de module nader bepalen.

Eén daarvan is een 'section tool house' waarin gereedschap voor het onderhoud van de sporen opgeslagen werd maar dat ook als garage gebruikt werd voor de zogenaamde 'motorcars' waarmee de onderhoudsploegen zich over de sporen verplaatsten.  Vandaar de brede schuifpoort.

De Santa Fe had een aantal standaard ontwerpen voor dergelijke bouwsels.  Van de uitvoering die ik nagebouw heb (met muren uit 'board and batten' en een zadeldak), zijn er een aantal in California te vinden.  Ook de kleuren waren gestandaardiseerd.  De muren zijn 'colonial yellow' (een okergeel dat met de tijd neigt naar gebroken wit) en het dak steenrood.  In California kwam het voor dat plint, ramen en poorten in een donkerbruin geschilderd werden.  Zo ook bij mijn voorbeeld.

Het gebouwtje (5 x 4 cm in model) is grotendeels gemaakt van 0.6 mm abachi-hout en krijgt nog een stukje spoor voor de poort voor de motorcar.





Groeten.

GVL

Het section tool house staat op zijn sokkel bestaande uit balken op betonpalen.  Ook de verbinding met het spoor ligt er, alhoewel die begin jaren zestig waarschijnlijk al niet meer gebruikt werd.
Verder is het tweede gebouwtje afgewerkt – een telefooncel.  Ik heb het me gemakkelijk gemaakt en de rechthoekige uitvoering nagebouwd (er was ook een zeshoekige versie).  Aangezien ik enkel foto's gevonden heb van telefooncellen in colonial yellow, ontbreekt hier de bruine plint.



Groeten.

GVL

De vloot is uitgebreid met deze 50' box car.  Het is een model van Walthers uit hun Proto reeks dat mooi gedetailleerd is.  Ladders, handrails en dergelijke zijn apart gemonteerde (en breekbare ...) onderdelen en ook het onderstel is voorzien van een reminstallatie.  Ik heb enkel de remslangen toegevoegd (weliswaar te hoog gemonteerd  >:().  De wielen zijn vervangen door code 88 exemplaren van Kadee die iets beter op schaal zijn.  Als koppeling gebruik ik een 'kleine' Kadee, nummer 158 in dit geval.

De revisiedatum op de wagen is mei 1950.  Begin jaren '60 zal de box car dus al wat meegemaakt hebben.  Vandaar de zware verwering.  Op foto's van het prototype lijken de deuren sterk aangetast door roest.  Dit heb ik proberen na te bootsen op één zijde van de wagen.  Ik wou ook de letters van de slogan laten 'uitvloeien' met behulp van een krijtpotlood maar dat is niet echt gelukt.  Kent iemand een betere techniek?

Het dak met de loopplank, de bogies en wielen lijken me wel aanvaardbaar.









Groeten.


Durango

Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )