Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

Koen

@Stephen,

Ja hoor. Tot nu toe ben ik zeer tevreden. De montage van de motoren is zeer eenvoudig en je hebt alles aan boord wat je moet hebben: decoder, bediening polarisatie-uitgang voor het puntstuk en een terugmeldcontact voor de stand van de wissel.
Het enige minpunt van de oude reeks is dat er een fout werd gemaakt in de opschriften van het potentiaal vrij contact. De Com-aansluiting stond rechts aangeduid in plaats van links. In de nieuwe reeks is dit probleem opgelost.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Nog een kleine update. Veel werk maar je ziet het niet echt vooruit gaan. Het eerste bedieningspaneeltje voor de manuele bediening is klaar en geplaatst.
De foto's zijn niet optimaal maar het geeft een beeld.


Mvg
Koen



Nooit te oud om te leren

OlivierV

Koen,

Ik moet zeggen, een heel mooi stukje bediening ! ('t Is iets in die trant dat ik ook wil op mijn modulebaan)

(kwestie dat je er zin in blijft hebben)

Groet
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Koen

Bedankt Olivier.
We doen rustig verder. De volgende weken zal het enkel bedradingswerk en elektronica zijn wat de klok slaagt.
Eens de basisbedrading er in ligt, ga ik van start met de perrons en de ballast.
Maar ik wil stap voor stap te werk gaan. Het overslagen van een stap kan leiden tot een probleem in de volgende stap.
Dus logisch blijven werken. Soms kriebelt het wel om aan de scenery te werken maar het verleden heeft geleerd dat het niet verstandig is om daar aan toe te geven.
Er is bovendien nog heel wat testwerk in verband met de sturingen. Werk genoeg dus  :) .

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Citaat van: Koen op 10 november 2013, 22:31:51 PMSoms kriebelt het wel om aan de scenery te werken maar het verleden heeft geleerd dat het niet verstandig is om daar aan toe te geven.

Héél herkenbaar  ;D

Je bent met je elektronica en bedrading in elk geval erg zorgvuldig. Knap  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Bedankt Gerolf.
De eerlijkheid moet mij wel gebieden dat dit wel mijn ding is. Eigenlijk is het nog niet helemaal naar mijn zin.
Als je met draad werkt dewelke een massieve kern heeft, kan je deze mooi onder hoek plooien maar dan moet je nog veel meer tijd besteden aan het plooien. Maar dan is het afwegen of je veel tijd wenst te besteden aan iets dat je niet ziet. (Mijn perfectionisme zegt ja maar mijn verstand zegt nee  ;D)
Bovendien heb ik een hoop alarmkabel liggen die zich er perfect toe leent om de bedrading op de modelbaan uit te voeren. Het enige wat je moet doen is deze kabel ontdoen van zijn mantel en afscherming (wat eenvoudig gaat doordat er een nylon snijtouw tussen de afscherming en de mantel zit). Dit is trouwens een goedkope oplossing om verschillende draadkleuren te verkrijgen.
Wij hebben op het werk 24 aderige alarmkabel op rollen van 100m met draden van 0.22mm². Ideaal als signaaldraad. Natuurlijk is dit niet voldoende om een ringleiding aan te leggen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

C.B.

Ziet er inderdaad allemaal zeer netjes uit.
En ja , aan een sturing werken duurt ook nogal lang als je het zorgvuldig wilt doen.
Bij mij was het meer dan een jaar om alles aan te sluiten en te plaatsen , en dan was het zelfs nog geen zelfbouw. ???
Groetjes.
Claudio.

Koen

Inderdaad Claudio. En dan mag je nog geen tegenslag hebben.
Ik heb vandaag het geheel van de reeds gemaakte sturingen getest. Alles werkte perfect MAAR dan kom je tot de vaststelling dat het paneel dat ik gemaakt heb niet bruikbaar is  >:(  >:(.
Ik heb het paneeltje gemaakt om aan de achterzijde van de baan te plaatsen. Concreet betekent dit dat het paneel in twee richtingen gespiegeld werd om de sporen correct weer te geven.  Bij het monteren, heb ik mij bedacht omdat er nog een achtergrond moet geplaatst worden.
Bij de montage op het voorzijde van de module, heb ik er niet aan gedacht dat de afbeelding gespiegeld werd  :-[ . Hoe lomp kan je zijn hé  :'( .
Terug naar af dus.
De bekabeling heb ik kunnen sparen door Vicking klemmen te plaatsen. De rest is verloren.
Voor de duidelijkheid vind je hieronder een afbeelding.

Mvg
Koen



Nooit te oud om te leren

Martin Welberg

Strakke paneeltjes, leuk ook met de verlichting...

ERVIN

Ja dat is onze Koen hé , altijd al een proper manneke geweest.  ;)

Knap hoor maatje.

Koen

Bedankt mannen,

Maar zoals ik al schreef, kan ik terug opnieuw beginnen. Enfin, we zijn er al volop aan bezig.
Ik heb net de layouts terug aangepast en afgeprint.
Morgen lamineren en terug beginnen boren. De volhouder wint zeker?


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Steam.N

Komt goed, Koen !
Volharden  ;) 
Besturingspaneeltje zag er picobello uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Koen

We houden vol  :). Vanavond ga ik opnieuw boren en vernissen.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Gerolf

Jammer van het dubbele werk  ;)
Alleen de tekst omdraaien was geen optie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Koen

Helaas niet omdat deze twee maal gespiegeld werd.
Maar ja, dat is dan maar leergeld zeker?
Dit overkomt mij (hopelijk) geen tweede keer  ::).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren