Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Reichspostbus 3D-print

Gestart door JohoMapi, 17 augustus 2013, 11:21:41 AM

conducteur

Bij mijn weten zijn de trams doorgaans groen of crèmekleurig geweest, en ik denk voor Michiel z'n periode voornamelijk groen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Ik heb even een snelonderzoek gedaan naar het tram- en busvervoer in Brussel rond 1920. In die periode bestonder er 2 Brusselse trambedrijven, waarvan een van beide de bekende chocoladekleur droeg. Rond 1928 fuseerde beide bedrijven, maar de donkerbruine kleur bleef nog vrij lang in gebruik.

Bussen werden in die tijd geëxploiteerd door de trambedrijven in Brussel. In 1913 vond men bussen niet nodig, en werden alle bussen uit dienst genomen. In 1924 hernam men busdiesten in Brussel om de Noord-Zuid verbinding te helpen bedienen via de Nieuwstraat. Ik vind alleen maar zwart/wit fotos van bussen uit die tijd (met bussen van een wel erg donkere tint), maar gezien ze werden ingezet en geëxploiteerd door het trambedrijf, is het mogelijk dat de bussen ook de donkerbruine livrei kregen. Maar dat is dus niet zeker.

Wie meer documentatie heeft over dit onderwerp, ik ben geïnteresseerd!  ;)

(sorry voor de hijack van het draadje)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

JohoMapi

Oh dat hindert geenszins.
Ik vind het eigenlijk wel interessant. Van het oude materieel (op spoor, op de weg) is men afhankelijk van studies van anderen. Hoe mooi oude foto's zijn, als bron over het toenmalige kleurgebruik is het weinig geschikt.
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

JohoMapi

Hallo allemaal,
Door het geknutsel aan de bussen ben ik nog op het fenomeen cabriobus gestuit.
Dergelijke bussen werden door touroperators ingezt om door landelijke streken te rijden, of juist als sightseeing bus in steden. Diverse maatschappijen, waaronder de Reichspost, reden in de jaren '20 en '30 met dergelijke bussen.

Ik heb het ontwerp gebaseerd op een bus van het merk Dixi dat beter bekend is als de bouwer van de Austin 7 licenties. Weer later werd Dixi ingelijfd door BMW, en ontstonden er zo de eerste BMW's.
Dixi bouwde dus in de jaren '20 ook vrachtwagens en bussen.

Deze open bussen werden in veel in de Alpen ingezet, en zijn bekend als Alpenwagen of Car-Alpin.



Uiteraard passen hier ook weer massa's poppetjes in.

Ik heb besloten om de bus in de Reichspostkleuren te schilderen:



Deze Alpenwagen stel ik net als de overige bussen via Shapeways ter beschikking.

Groet,
Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Michiel

Weer een machtig mooi model, vooral dat het mij meteen aan mijn grootvader laat denken tijdens een uitstap ergens net na WO1. Hij zit hier centraal in de bus.  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Michiel op 18 september 2013, 19:20:57 PM
Weer een machtig mooi model, vooral dat het mij meteen aan mijn grootvader laat denken tijdens een uitstap ergens net na WO1. Hij zit hier centraal in de bus.  ;)



a ja, dacht al dat ik die kende !  ;D
leuke foto van je grootvader !

Groeten Peter ;)

PS Trouwens dat busje komt zo vind ik wel een fraai ding ! :)

JohoMapi

Merci, enne... echt een mooie foto met je grootvader in die Mercedes cabriobus.
Dat geeft meteen de sfeer die erbij hoort.
Wel leuk om te zien dat je ook op internet de nodige oude foto's vindt met afgeladen cabriobussen die over de meest pokdalige onverharde weggetjes hun weg vinden door de bergen.
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

JohoMapi

Zo'n open bus is natuurlijk mooi als de zon schijnt. Maar wat nu als het regent?
En voor je er erg in hebt, heb je een dicht dak gemaakt. Op N-schaal is het net even gemakkelijker om dan maar een compleet nieuw busje te ontwerpen.

De Dixi bus, met gesloten kap, gaat er als volgt uit zien:



Met zo'n dak is het net een gangsterauto.

T.z.t. zal er nog wel een likje verf overheen gaan.

Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

Steam.N

Maurice, erg mooi, die bus !
Spijtig dat het geen modelletje is van tussen 1900 en 1910 ...
Je zou direct een afnemer hebben  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JohoMapi

Merci.
Je kunt natuurlijk altijd nog overwegen om dit nieuwerwetse materieel toe te staan op je baan/diorama.
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

JohoMapi

Hallo,

Hoewel we een aantal bussen hebben voorzien raampjes gemaakt van doorzichtig hebben we eens geprobeerd om met Microscale Kristal Klear raampjes te maken.
Dat gaat eigenlijk verrassend gemakkelijk. Het is vooral zaak te proberen om de raampjes zo dun mogelijk 'op te spannen' in de sponningen.
Kristal Klear is een beetje te vergelijken met houtlijm, maar droogt volkomen transparant op. Wat je over houdt is zijn doorzichtige ruitjes met enigszins een lenswerking. Dit laatste effect stoort op N-schaal nauwelijks. Het grote voordeel van het materiaal is dat het van buitenaf te plaatsen is en dat je niet van te voren zit te pielen met folies die je op maat moet zien te krijgen.
Het materiaal is geschikt tot ruitjes van maximaal 6 x 6 mm. (De achterruit van de bus is breder, en ging na wat worstelingen ook).

Foto's van het plaatsen van de ramen:

Aanvankelijk is het spul spierwit:

Het eindresultaat:




Groet,
Joris & Maurice
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

marc goovaerts

Wel, dat lensffect valt inderdaad reuze mee.
Op de foto's die ik van dit systeem tot nu toe gezien had op het net was het veel, veel erger.
Zodanig dat ik Kristal Klear al afgeschreven had voor ruitjes en nog enkel nuttig zag voor bv koplampen.

JohoMapi

Binnenkort zal ik me gaan bekwamen in het aanleggen van nog veel meer Kristal Klear ruitjes, want de volgende bus heeft heel veel raampjes.

Het betreft de Opel Blitz Ludewig Aero bus uit 1936. Niet een bepaald gangbaar model wellicht, maar wel bepaald een uitdaging om te ontwerpen.

Hier wat afbeeldingen van het model:




De eerste Opel Blitzbus is reeds geprint door Shapeways. Ik zal 'm ophalen en inspecteren. Ik hou jullie op de hoogte.
Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/

marc goovaerts

De raamstijlen van deze Opel Blitz lijken een stuk dikker dan bij de andere wagens. Hoe dik is de wand eigenlijk ?

JohoMapi

De raamstijlen van Opel Blitz zijn circa 0,7mm breed en (afhankelijk van de hoogte waar je meet) tussen de 0,8 en 1,0 mm dik.
Ter vergelijk: bij de Reichspostbus is de dunste spijl 0,8 mm breed, bij een dikte van 0,7 mm.
Deze waarden zijn eigenlijk al minimumwaarden. Een medewerker van Shapeways vond de ruitstijlen rondom de voorruit juist erg dun.
Ik probeer de modellen zo te modelleren dat er een goed compromis wordt gevonden tussen realiteit, maakbaarheid en transporteerbaarheid. Hiermee hoop ik teleurstellingen zo veel mogelijk te voorkomen.

Om de raamspijlen dunner te laten ogen adviseer ik ook altijd om de kopse kanten van de spijlen donkerbruin of -grijs te schilderen.

De wanddikte van de bussen is doorgaans circa 1 mm met lokale verdikkingen.

Al onze N-schaal belevenissen vind je op: http://klapplitalbahn.wordpress.com

Sinds kort brengen we ook 3D-print modellen uit: http://railnscale.com/