Waar men gaat langs Vlaamse wegen...

Gestart door Huugooke, 08 augustus 2013, 09:36:13 AM

Huugooke

Citaat van: Steam.N op 21 augustus 2013, 22:33:06 PM
Proficiat, Hugo !
Die gevel ziet er goed uit.
Hoe ging het met de ramen?
Zo'n fijne structuren zijn altijd tricky ...
inderdaad niet zo fijn, veel luchtbellen.
De verwerkingstijd van dat giethars is wel heel kort. volgende keer wat meer aandacht aan besteden.
Ook geprobeerd om met een spuitje het hars aan te brengen. Dikke mislukking, ook vanwege de korte verwerkingstijd.
Ga eens uitkijken naar een ander giethars.

Huugooke

Citaat van: conducteur op 21 augustus 2013, 23:59:35 PM
http://www.kitnord.be/batiments/11-maison-du-hainaut.html. steekt zeer makkelijk in een...
Mooi, maar voor die prijs giet ik een klein dorp! Wel meer werk aan natuurlijk.

railrunner

Hugo,

Veel hangt af van de snelheid waarmee je giet.  Heel traag gieten is weinig luchtbellen.  Ook direct na het gieten heel frequent tegen je silicone vorm tikken om luchtbellen te verwijderen, nog beter: op een trilplaat werken.  Een product waarmee ik afgietsels maak, komt van bst-modellbau (www.bst-modellbau.eu).  Persoonlijk vind ik dit een prima materiaal om mee te werken.  De siliconen komen uit de tandartsindustrie, het vulmateriaal is een gipssoort, waarbij een product aan toegevoegd wordt die de gips hard maakt.  Geeft prima resultaat.

Steam.N

Citaat van: Huugooke op 22 augustus 2013, 09:27:47 AM
De verwerkingstijd van dat giethars is wel heel kort. volgende keer wat meer aandacht aan besteden.
Ook geprobeerd om met een spuitje het hars aan te brengen. Dikke mislukking, ook vanwege de korte verwerkingstijd.
Ga eens uitkijken naar een ander giethars.

Hugo,

je hebt één grote mal, waarin zowel wand als vensters.
Snij die mal door, waarbij je de wand en de vensters met afzonderlijke gietsels kunt vullen.
Dan wil je al héél wat tijd, in de verwerking van het giethars.

Inspuiten van giethars in fijne structuren kan, met een gewone pipet.
Wél zorgen dat je geen luchtbellen inbrengt, dus nooit tot het einde van de inhoud van het pipet gaan.

Welk giethars gebruik je op dit ogenblik?  5? 6? 12?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Van Vosschemie PUR MC 6
Ik zie soms afgietsels in een grijs "spul"; is dat beter?

Ik denk dat ik van die ramen inderdaad een nieuwe vorm ga maken.

Steam.N

Volgens mij moet je geen nieuwe mal maken, maar het deel met vensters afsnijden van het deel met de muur.
Zelfs zie vensters kun je nog versnijden.

Nou ja, dat versnijden is alleen best als je tweemallig bezig bent.
Als je maar een éénzijdige mal hebt,maakt het niet uit.
Alleen niet teveel ineens willen gieten.

Waarom nieuwe venster-mallen maken?  Zijn die niet goed?  Luchtbelletjes in de siliconen?

MC6 is prima.  Gebruik ik ook.  MC12 geeft een ietsjes langere werktijd, maar een groot verschil zal het niet geven.
MC5 heeft een kortere werktijd dan MC6, en moet je op dit ogenblik dus niet gebruiken.

Grijs: bedoel je pigment?
Ik heb het regelmatig gebruikt (zie de ScrapYard), maar ik denk dat je de uitharding wat nadelig beïnvloedt.
UITERST weinig gebruiken: een tandenstoker even  strijken aan de opening van het pigment-tube, en dat weinige mengen met component A.  Pas daarna component B toevoegen.
Pigment gebruiken is niet BETER, maar je ziet soms duidelijker of het giethars overal goed in de kleinste details aan het kruipen is.
Dus ik gebruik het pigment op dit ogenblik sporadisch, zeker niet systematisch.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

tijdens het maken van de mal zijn een paar ramen naar boven gekomen en is de siliconen onderdoor gelopen, dat maakt dat de ramen een beetje "verborgen" zitten, wat de doorstroming niet bepaald gunstig maakt.

Ik dacht dat het grijze spul iets anders was; lijkt ook elastischer?

Steam.N

Geen idee wat dat grijze spul zou kunnen zijn ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

De gouden raad van Jean opgevolgd en me geconcentreerd op de ramen.
Stukje voor stukje gevuld met een fijne priem... tot mijn voorraadbakje een hoop gestold "snot" werd en vervolgens een kei!
Ik meng nochtans de juiste verhouding, gaat dat nu zo rap omdat ge intensief bezig bent?
Ik zou toch wat trager werkend spul willen.


Steam.N

#24
MC12 zou een 7-tal minuten bewerkingstijd geven, maar reken op enkele minuutjes minder.
Eens het wat begint te vertaaien is het hars alleen goed voor het opvullen van je mal, niet meer voor de details.
Gewoon je aantal ramen, die je met hetzelfde mengsel wil gieten, beperken.

Even doorbijten en oefenen.  Je zult het snel onder de knie hebben !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

jean-luc

Hugo,

Jean heeft inderdaad gelijk, om kleine onderdeeltjes te gieten trek ik de silicone volledig open en dop ze vol met het hars aan een tandenstoker.

Om betere mallen te krijgen, die van jou vind ik al goed want die oorlogsschade zie ik niet op de foto, trek ik mijn silicone eerst vacuum.
Zo wordt alle lucht er uit gezogen. Een andere mal is binnenin precies een zwitserse kaas (met gaatjes).
Enkele jaren geleden schreef ik een artikel over vacuum trekken, die moet je zeker nog in de index vinden; van hieruit kan ik mijn MSM's niet raadplegen maar het moet rond de nummer dertig geweest zijn.

Mooi werk en succes !

Huugooke

Met iets minder drang nog eens rustig gegoten. Veel minder hars gemaakt en met een draadje in de sleuven geport om luchtbelletjes te laten ontsnappen. Resultaat nu veel consequenter!
Maar hoe gieten jullie die vloeistof zonder morsen? ( bij mij zijn het potten).
Met wat kuis je dat op, ik gebruik handschoenen maar in geval van...
Hoe gaat het met kleuren?
Moet je voor het schilderen nog iets doen?

Steam.N

Kleine spullen giet ik via een plastic pipet, grotere dingen rechstreeks (maar traagjes om het hars de tijd te geven om de details in te lopen) vanuit een laag potje (yoghourt).

Onder de mal ligt een plastiek deksel (met de rand naar boven), dus als de mal overloopt, komt het in het deksel terecht.
Vele  toilet-papiertjes liggen grijpklaar in de buurt.
Want morsen is er altijd bij ! 
Na het gieten : grondig mijn handen wassen, als ik geen handschoenen gebruikt heb.

Gemorst op je kleren? 
Die zijn verdoemd om klutselkledij te blijven, want de plekken (en het hars) geraken er niet uit. (hoe zou ik dat nu alweer weten ???)

Kleuren: bedoel je een pigment ín het hars, of het schilderen achteraf?
Met mijn ScrapaYard experimenten heb ik direct (met penseel) geschilderd.
Misschien is het wel aangewezen om de gietstukken eerst in een sopje te steken om te ontvetten.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Doe ik dus toch goed aan om die lege potjes bij te houden!
Ik ga die vloeistof overgieten in handelbaardere bussen. Nu is het echt niet te doen.
Ik bedoelde kleuring van de vloeistof zelf. Blijkbaar gaat dat met standaard kleurstoffen?

Steam.N

Hugo,  als ik kleine prutsjes giet, maak ik de menging in pillen-doosjes (firmrolletjes-doosjes).
Dat giet redelijk proper.
Voor HO zul je natuurlijk iets meer nodig hebben.

Standaard kleurstoffen : geen idee. 
Ik gebruik (beperkt) die van VossChemie.

Overhevelen van de bussen van de leverancier naar de mengpotjes doe ik eveneens met pipetten.
Weinig gesmos !  Gewoon overgieten is om miserie vragen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }