Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Waar men gaat langs Vlaamse wegen...

Gestart door Huugooke, 08 augustus 2013, 09:36:13 AM

Huugooke

Nog een oud projectje terug opgepikt (gebeurt hier wel meer merk ik op  ;) )
De Vlaamse werkmanswoning: ooit een mal voor gemaakt en een hele serie van gegoten in resin.
Ga het nu opnieuw proberen met een aantal aanpassingen en losse vensters en deuren; dat geeft wat meer mogelijkheden.
In de deur alleen zitten 12 stukjes plastic.
Ik weet het, met een lasercutter maak je zoiets terwijl je een kop koffie drinkt, maar zo'n ding heb ik niet, dus...


Steam.N

Hugo, als je ze met de hand maakt, heb je er veel meer plezier in (vind ik)  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: Steam.N op 08 augustus 2013, 09:58:22 AM
Hugo, als je ze met de hand maakt, heb je er veel meer plezier in (vind ik)  ;)
Vind ik ook Jean, maar zoals een oud spreekwoord zegt: "gemakzucht siert de mens  ;)"

Steam.N

Ben niet zeker of je dit oud spreekwoord wel juist citeert  ;)
Ik ga er in elk geval zeker niet mee akkoord !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

Citaat van: Steam.N op 08 augustus 2013, 10:30:31 AM
Ben niet zeker of je dit oud spreekwoord wel juist citeert  ;)
Ik ga er in elk geval zeker niet mee akkoord !
Bewust Jean, ik heb het al afgezwakt van "luiheid"  ;D
Maar als je rond je kijkt en ziet hoe alles vanzelf en snelsnelsnel moet gaan zit er wel een grond van waarheid in!
Daarom is het inderdaad een grote bron van tevredenheid dat je kan zeggen: "helemaal zelf gemaakt!"

Maar we zijn wel wreed off-topic weer!

Havoc

CiteerDaarom is het inderdaad een grote bron van tevredenheid dat je kan zeggen: "helemaal zelf gemaakt!"

Akkoord, maar er zijn grenzen. Zelf maak ik geen schroefjes. En ijzererts delven en in een hoogoven omzetten in staal doe ik ook helemaal niet. :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke

Allez Johan, dat valt me nu tegen van u!
Ik maak mijn eigen lijm, bijvoorbeeld.

Huugooke

Gietbakje gemaakt. Verse producten gekocht om mallen te maken. Je kan dat blijkbaar geen twee jaar bijhouden! Maar ja, toen had ik plots wat anders te doen.

Huugooke

Het model ligt klaar, nu mengen en roeren.



en wachten tot het opgesteven is.... (24H)


dani

wat gebruik je dan voor het maken van die mallen, Hugo ?
ik heb een jaartje geleden eens een fles vloeibaar latex gekocht  maar die staat hier nog te staan.   kan dus zijn dat ik ze ook al mag weg gooien.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Dit voor de vorm:
http://www.vosschemie-benelux.com/nl/c/product/SIR12010050
geeft een heel fijn getailleerd resultaat en is vrij scheurvast.

Vloeibaar latex is iets anders dacht ik. Dit product bestaat uit twee delen: de silicone en een verharder.

Ik had die spullen al meer dan twee jaar in de kast staan. Ze hebben een shelf life van 12 maanden, het is te riskeren als ze maar een jaartje oud zijn; misschien eerst een testje?

Om te gieten zijn er verschillende gietharsen; voor mijn geveltjes is dat gele Polyurethaan goed genoeg, en redelijk goedkoop.

Niet direct bij de deur misschien, maar de mensen van Vosschemie in Lier zijn heel behulpzaam.

Huugooke

Mijn eerste afgietsel van mijn nieuwe gevel. Toch wat oorlogsschade...
Negeer die watertoren, dat is voor een ander draadje  :)

Steam.N

Proficiat, Hugo !
Die gevel ziet er goed uit.
Hoe ging het met de ramen?
Zo'n fijne structuren zijn altijd tricky ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

dani

ferm gedaan, Hugooke.  Je kan beginnen huizekes maken in de massa en "huisjesmelker" worden.

Binnenkort op de baan: Cornonation Street.  (de jeugd hier zal dat niet kennen, wij nog wel hee)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum