Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Mechanische Wisselbediening

Gestart door GVL, 28 juli 2013, 22:23:29 PM

GVL

Een hele tijd geleden heb ik het Saxby seinhuis van Kibri gebouwd op basis van de handleiding die ooit eens in MSM verschenen is (voorbeeld Quénast).  Alhoewel ik nu een aantal zaken anders zou uitvoeren (oa de nogal groene ramen) blijft het de bedoeling het gebouw ooit eens in een baan te integreren.  En opdat het geen doelloos bestaan zou leiden, probeer ik ook een mechanische wisselbediening met stangen na te bootsen.  Ik heb het seinhuis deze week dus opnieuw aangepakt en er een betonsokkel in pluimkarton onder geschoven waarin zich een opening naar de kelder bevindt.  Er is een tevens kleine overbrugging zodat de seingever zich in alle veiligheid kan verplaatsen.  Dit is mijn eerste ervaring met pluimkarton.  Bijgevolg een beetje gissen en missen, oa bij het lijmen en schilderen.



Blikvanger worden uiteraard de vierkante staven waarop onderaan de stangen zullen aansluiten die leiden naar de wissels (nog niet definitief gemonteerd).



Voor de andere componenten (krukken, geleiders, compensateurs ...) van het stangensysteem moet ik nog eea opzoeken en uitproberen.  Ik heb een aantal schetsen en tekeningen (zonder al te veel maten) en ook op http://block33.skynetblogs.be/ is er wel wat te vinden.  Mochten er forumleden zijn die over meer informatie beschikken, hoor ik het graag.

Groeten.

dani

mooi gemaakt al.  Dat pluimkarton is blijkbaar een materiaal met veel mogelijkheden, tijd om daar ook es naar te beginnen kijken.
De details op je buizensysteem zijn leuk.. ik volg dit draadje met interesse !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


GVL

Dank jullie, Dani en Martin.

Hieronder een eerste prototype van een kruk die in het echt de richting van de stangen met ongeveer 90° omlegt.  Dit is enkel een probeersel om afmetingen en verhoudingen te controleren.  Voor de definitieve uitvoering denk ik aan gefreesde onderdeeltjes.



Groeten.

evan

Goede avond Gino,

Moeilijk de grootte in te schatten, maar je weet best wat je aan het doen bent :)

Ik vind het een origineel gegeven dat je dit zo wil gaan uitvoeren.  Ik ben benieuwd naar de verdere stappen.


PS: Tot voor het bouwverlof was er in Neerpelt nog zo een post in dienst.  Ik weet niet of deze ondertussen uit dienst is en anders gaat dit niet lang meer duren... misschien zijn er nog interessante zaken te zien???

Succes verder met je leuk project!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

GVL

Evan, dank voor de tip. Dacht dat Neerpelt met het kabelsysteem uitgerust was maar kan me vergissen. Qua sfeer en gebruik van sommige onderdelen vergelijkbaar met de stangen uiteraard.
De kruk is zo'n 5 mm hoog. Iets te groot maar met frezen kan er nog een mm afgepitst worden ...
Groeten.

PeterVG

#6
Ga je het stangensystyeem werkend bouwen zodat ze effectief de wissels omleggen?
Dat lijkt me een hele opgave Gino, petje af hiervoor.
Neerpelt is inderdaad nog even met kabels maar veel blijft er niet van over vrees ik.
Je kan de werken volgen op deze flickr site:
http://www.flickr.com/photos/pelter1947/

Daar vond ik deze foto van het noordelijk seinhuis, zegt genoeg vermoed ik.


Wie wil kan ook Raeren bezoeken. De seinhuizen staan er nog en ze zijn binnenin nog volledig gebruiksklaar. Af en toe kan je ze bezoeken. De bezoekdag van 2013 viel op 21 juli en is dus net gepasseerd. Maar ook Raeren is met kabels vermoed ik. Stangen heb ik eigenlijk nooit gekend in België. Waar had men recent nog zulk een systeem?

Seinhuis Raeren gevonden op flickr


conducteur

Amai, straf dat je dit functioneel? wilt bouwen? Wij hebben het in 0 willen nabootsen (dus niet functioneel), maar dat is voorlopig nog bij de intentie gebleven, kan nog komen bij de verdere afwerking van de clubbaan.


ps: spoorvernieuwingswerken in Neerpelt? Gaan ze dan eindelijk terug treinen laten doorrijden over de ijzeren rijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

janieburton

Citaat van: GVL op 28 juli 2013, 22:23:29 PM
Een hele tijd geleden heb ik het Saxby seinhuis van Kibri gebouwd op basis van de handleiding die ooit eens in MSM verschenen is (voorbeeld Quénast).  Alhoewel ik nu een aantal zaken anders zou uitvoeren (oa de nogal groene ramen) blijft het de bedoeling het gebouw ooit eens in een baan te integreren.  En opdat het geen doelloos bestaan zou leiden, probeer ik ook een mechanische wisselbediening met stangen na te bootsen.  Ik heb het seinhuis deze week dus opnieuw aangepakt en er een betonsokkel in pluimkarton onder geschoven waarin zich een opening naar de kelder bevindt.  Er is een tevens kleine overbrugging zodat de seingever zich in alle veiligheid kan verplaatsen.  Dit is mijn eerste ervaring met pluimkarton.  Bijgevolg een beetje gissen en missen, oa bij het lijmen en schilderen.



Blikvanger worden uiteraard de vierkante staven waarop onderaan de stangen zullen aansluiten die leiden naar de wissels (nog niet definitief gemonteerd).



Voor de andere componenten (krukken, geleiders, compensateurs ...) van het stangensysteem moet ik nog eea opzoeken en uitproberen.  Ik heb een aantal schetsen en tekeningen (zonder al te veel maten) en ook op http://block33.skynetblogs.be/ is er wel wat te vinden.  Mochten er forumleden zijn die over meer informatie beschikken, hoor ik het graag.

Groeten.

Mooi!
 

GVL

Dank voor jullie commentaar en bijkomende input.
Het is niet de bedoeling het stangensysteem functioneel te maken.  Enkel Engelsen lijken me 'nuts' genoeg om in S4 hun wissels effectief te bedienen met stangen op de juiste schaal ...  Het gaat me meer om het opbouwen van een passende spoorse omgeving (met sporen, seinen, wisselbediening, kabelgoten, telegraafmasten etc) die in balans ligt met onze steeds meer gedetailleerde treinen en wagens. 
Kabels kwamen meer voor dan stangen maar deze laatste hebben in mijn ogen iets meer 'présence' op een baan, wat dan ook beter de tijd verantwoordt die in deze detaillering gestoken wordt. 
Quiévrain had bij voorbeeld stangen.
Groeten.

GVL

Niet zo veel gebeurd de jongste tijd.  Ben nog steeds op zoek naar een manier om de krukken en (vooral) de poelies die de stangen om de 2 à 3 meter ondersteunen in grotere hoeveelheden te produceren.  Apogée Vapeur maakt krukken naar Frans voorbeeld die er zeer goed uitzien en een Belgisch voorkomen hebben.  Misschien ga ik wel voor deze.

Enkele wissels die in de hoofdsporen zullen liggen, worden uitgerust met een vergrendelmechanisme.  Dat heeft tot doel de tongen in de juiste positie te houden wanneer een trein met een zekere snelheid naar het puntstuk toe rijdt.  De vergrendeling is nagebootst met stukjes plasticard en enkele onderdelen van Wills en heeft voorlopig een laagje oily black gekregen.



Groeten.

Stieven76

Fijne details Gino.  :) Ziet er leuk uit die wissel.

Kautenbach

heel goed bezig Gino, ziet er weer fraai uit, ook die betonnen sokkel,

GVL

Dank jullie, Stieven en Wim.
Vandaag gestart met de serieproductie van de krukken.  Heb er maar een tiental nodig; dus besloten om ze zelf in elkaar te schieten ipv terug te grijpen op afgewerkte producten uit de handel.  De kern wordt gevormd door een stukje kunststof U-profiel van 4 x 2 mm, 2 mm breed.  Verder wat plasticard, een messing draad van 0.8 mm en Grandt Line moeren.  De armen komen van Wills.
Hieronder het resultaat (gefotografeerd op de vertrouwde betonsokkel ...).  De krukken zijn nu vrijwel op schaal.  Het prototype links verdwijnt in de vuilbak.



Groeten.

Binco

Knap Gino,
Je manier van bouwen en vooral de graad van afwerking en details vind ik heel tof!
Goed bezig!
Voor mij werkt het steeds heel inspirerend!  ;)