ongeval in spanje

Gestart door wisselstromer, 25 juli 2013, 15:10:09 PM

wisselstromer

Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Stieven76

Net ook gezien. Das echt wel om van in je broek te kakken van schrik als je dat ziet of voelt gebeuren..

Erg voor de mensen die erin zaten..

OlivierV

Even de ernst laten voor wat ze is en melden dat wij Belgen wel echte trendsetters zijn met ontsporende treinen.

Desalniettemin is het weeral spijtig dat zoiets gebeurt.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

doomslu

Ze hadden maar een Fyra moeten gebruiken, die ontsporen niet. Ze rijden zelfs niet!

Even serieus, want het is erg genoeg. Blijkbaar is er sprake van overdreven snelheid. Als dat zo is, kan er niet snel genoeg werk gemaakt worden van betere beveiligingssystemen. Een menselijke fout is zo gebeurd.  :-[
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

itchy

Verschrikkelijk! Hoe is het toch mogelijk dat zoiets weer moet (of kon) gebeuren!
In Japan rijdt al zo'n 50 jaar een HST, meer dan 7 miljard passagiers vervoerd... en welgeteld één ontsporing is er voorgevallen in die 50 jaar (in 2004, door een aardbeving nota bene), en geen enkele dode. Veilig en snel kan dus wel... maar blijkbaar niet in Europa  :( :( :(

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Frank_N

Hebben ze daar dan niet zoiets als  ATB (NL sinds 1960) of Krokodillen (BE sinds 1930!!!)?

ATB:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbe%C3%AFnvloeding

Memor:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_%28spoorwegen%29

Opmerkelijk is te zien dat de stuurstand  eerst de achterste boogie uit de rails vliegt.

Groet van Frank

Frank_N

Citaat van: OlivierV op 25 juli 2013, 16:01:49 PM
Even de ernst laten voor wat ze is en melden dat wij Belgen wel echte trendsetters zijn met ontsporende treinen.

Desalniettemin is het weeral spijtig dat zoiets gebeurt.

Daarbij is het wel zo dat Belgie het dichtste spoorwegnet heeft van Europa, plus het drukst bereden.
Dat levert een iets genuanceerder contrast.
Groet van Frank

Jurgen

Het veiligheidssysteem was op de plaats van het ongeval niet geïnstalleerd. Vandaar dat de trein niet automatisch stil viel bij de te hoge snelheid.

Een investering van miljoenen in het nieuwe gedeelte, maar een beveiligingssysteem op het oude gedeelte was blijkbaar niet nodig. We weten ondertussen wat de gevolgen zijn.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Steven123

- Blijkbaar zijn die sporen nog maar 2 jaar in dienst
- Het ETCS (european Train control system) systeem is er nog niet geïnstalleerd (=!)
  Dat systeem had ingegrepen als de trein te snel in die zone kwam binnengereden

- In België zou er bij zo'n groot snelheidsverschil een aankondigingsbord met krokodil (MEMOR) liggen waarbij de trein in noodremming gaat als de bestuurder die snelheids-aankondiging niet zou bevestigen...  (als die krokodil defect is heb je uiteraard wel een groot probleem, waakzame bestuurders merken zo'n defect op en volgen de voorziene  procedure om Infrabel hiervan in te lichten...)

Hoe dat in Spanje is weet ik niet maar het is wel zeer opmerkelijk dat er geen enkel systeem heeft ingegrepen of voorzien was...

groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Frank_N

Aja...Dan blijft de vraag wat er met die machinist mis was, Steven.
Men zal toch ook niet zomaar zo'n trein mogen besturen?
Groet van Frank

Frank_N

#10
Zojuist op NOS journaal,

Blijkbaar is er een communicatie fout opgetreden tussen EMTS (Europees systeem) en het lokale ASFA systeem.
Dat is gebleken uit de zwarte doos.
Machinist 52 jaar, met 30 jaar ervaring bij RENFE.
Groet van Frank

Gerolf

Daarnet op het VRT-journaal:
De machinist had al eerder op Facebook opgeschept dat hij zo hard kon rijden met de trein ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 19:55:29 PM
Aja...Dan blijft de vraag wat er met die machinist mis was, Steven.
Men zal toch ook niet zomaar zo'n trein mogen besturen?
En ze waren dan nog met twee!  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

#13
Citaat van: doomslu op 25 juli 2013, 21:28:47 PM
En ze waren dan nog met twee!  :o

Dat is daarom niet altijd beter, dit kan zelfs aan de basis liggen van het ongeval als de bestuurder daardoor zou afgeleid zijn.  ???
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Frank_N

#14
Citaat van: doomslu op 25 juli 2013, 21:28:47 PM
Citaat van: Frank_N op 25 juli 2013, 19:55:29 PM
Aja...Dan blijft de vraag wat er met die machinist mis was, Steven.
Men zal toch ook niet zomaar zo'n trein mogen besturen?
En ze waren dan nog met twee!  :o

Hoewel niet trein gerelateerd dan:
Zo is er nog iets met Turkisch Airlines en dan met 4 piloten, waarvan er geen 1 doorhad tijdens de landing dat de hoogte meters verkeerde cijfers lieten zien.
Het ging hier om een landing op EHAM (NL: Schiphol) dat op 6 meter onder de zeespiegel ligt.
Die hoogte meters werken via Pitot buizen (dus gecalibreerde luchtdruk verschillen) , en (bij dit type toestel) met hoogte radar (soort echo-lood).
Niemand merkte de verschillen op......

Edit: Schiphol ligt blijkbaar op -11 voet, de 6 meter heb ik van de flightsimulator FSX.
Groet van Frank