Langs het ALbertkanaal

Gestart door niko, 13 juni 2013, 23:36:11 PM

niko

Na lang twijfelen en plannen heb ik gewoon rails genomen en heb ik ze eens gewoon uitgelegd en
wat er lag beviel me wel. De kader had ik al min of meer uitgezet deze heb ik enkel 30 cm langer gemaakt zo dat ik uit kom op 50cm- 60cm op 250cm.
Nu moest ik nog een thema hebben; Al enige tijd wou ik iets met water doen, een kleine haven/kanaal of iets dergelijke. Deze intersse is met de tijd gegroeid omdat ik dagelijks langs het Albertkanaal rij. Wat me ook zeker heeft kunnen overtuigen voor dit thema is het baantje van Cederic wat ik op de modelspoormagazine expo heb gezien (al is het zeker niet de bedoeling om hier een kopie van te maken).
De eerste foto's dan maar
Algemeen overzicht van rechts naar links tijdens het uitleggen van de rails.


De 2 halve mdf platen zijn vervangen door een passende multiplex plaat zo dat het nu 1 geheel vormt




Aan de draag construktie heb ik 2 latten dwars gehangen zodat er een extra opslag ruimte is voorzien onder de baan. (moet nog aan andere passende plaat voor maken)



Dan ben ik begonnen met het leggen van de kurk en ook heb ik eens geprobeerd om de flexrails zo recht mogelijk te krijgen al bij al een zeer tijd rovend klusje.



Op een rail overschotje heb ik eens proberen te solderen ( eerste probeersel)




Welke gebouwen er op komen weet ik nog niet maar ga toch proberen voor wat zelfbouw met pluimkarton aan de hand van de artikels in MSM
en ook het bouwkasten systeem van Auhagen heeft mijn aandacht maar dat is nog toekomst muziek.

Zo wat nog op de planning staat is het solderen van alle rails en het maken van een ringleiding, nog kurk bij plakken voor de achterste sporen, uitzoeken met welke wisssel aandrijvingen ik wil werken en ook uitzoeken hoe ik wissels kan polariseren.Maar dat is voor later.

mvg Niko
mvg Niko

dani

een goed begin zo te zien.   dat is het halve werk, remember ?

Wat dat solderen betreft, ik ken ook mensen die de aansluitdraden gewoon onder de railstaven klemmen dus tussen railstaaf en bielzen, en dan een druppeltje soldeer or op.  Dan zie je ze natuurlijk wel aan de bovenkant ook...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Succes, Niko !
Een onderwerp met veel mogelijkheden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

OlivierV

Leuk thema Niko, je flexrailslangs de onderkant verbinden met de "ringleiding" is een goed idee, wanneer het dan geballast is zie je er geen knijt meer van.

Groetjes
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

Citaat van: OlivierV op 14 juni 2013, 08:42:46 AM
... je flexrailslangs de onderkant verbinden met de "ringleiding" is een goed idee, wanneer het dan geballast is zie je er geen knijt meer van.
Maar volgens mij is d'r niets mis met hetzelfde langs de zijkant van de spoorstaaf doen (zeker als je zo proper kan solderen zoals je hier laat zien).
De NMBS (de club die zich bezig houdt met spoorwegbouw schaal 1 op 1) doet dat ook zo.
Paul

conducteur

Als je nog eens flexrail recht moet leggen, zaag een houten lat of zoek een (aluminium) profiel dat perfect tussen de sporen past. Dat zal zeker recht zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

OlivierV

Citaat van: just4fun op 14 juni 2013, 13:35:02 PM
Citaat van: OlivierV op 14 juni 2013, 08:42:46 AM
... je flexrailslangs de onderkant verbinden met de "ringleiding" is een goed idee, wanneer het dan geballast is zie je er geen knijt meer van.
Maar volgens mij is d'r niets mis met hetzelfde langs de zijkant van de spoorstaaf doen (zeker als je zo proper kan solderen zoals je hier laat zien).
De NMBS (de club die zich bezig houdt met spoorwegbouw schaal 1 op 1) doet dat ook zo.
Paul
Daar is zeker niks mis mee, maar langs de onderkant zie je er wel minder van. Zelf heb ik het ook altijd langs opzij gedaan tot nu toe.

De NMBS, die verzorgen de stroomvoorziening toch langs boven? :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

Citaat van: OlivierV op 14 juni 2013, 16:30:43 PM

De NMBS, die verzorgen de stroomvoorziening toch langs boven? :D

er loopt ook een stroom door de rails. Voor de treindetectie
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

just4fun

Citaat van: vyncky op 14 juni 2013, 18:25:20 PM
er loopt ook een stroom door de rails. Voor de treindetectie
En die kabels liggen gewoon zichtbaar op het ballast, dat is wat ik bedoel.
Dun niet-geïsoleerd draadje solderen aan de zijkant van uw spoorstaaf is in 't echt ook zo.
Paul

niko

Hallo allemaal

Het soldeerwerk gaat gestaagd voort (de tijd ontbreekt een beetje ) ook heb ik de eerste gesoldeerde rails al vast gelegd.

@ OlivierV en Vyncky
De ringleiding is nodig omdat ik zonder railassen werk en ook al zou ik op een volgende baan toch terug met railassen werken zou ik ook terug een ringleiding maken om zeker overal stroom te hebben. De reden waarom ik het langs onder doe is omdat je ze dan niet ziet vermits ik niet echt de kunst van het solderen in men vingers heb.

Rian; ik gebruik een metalen lat maar dat gaat enkel maar voor de vrije rechte stukken zonder wissels



mvg Niko

OlivierV

Niko, elke degelijke modelbaan is voorzien van ringleiding, of men nu met of zonder railassen werkt, je wil toch wel altijd en overal goede stroomafname me dunkt.

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

niko

Inderdaad er is niks zo erg als een stotterende modeltrein .
mvg Niko

niko

Een kleine update.

Een eerste poging van een zelfbouw stootblok (uit msm)



Ook is het eerste gebouw langs het kanaal ontstaan.




Normaal moet je het volgens de bouw instructies de 2 gebouwen aan elkaar hangen maar dat lijkt me maar niks daarom zet ik ze uit elkaar met de laad en los poorten naar elkaar en het zou kunnen dat ik in het kleinere gebouw ook wel wat binnen inrichting steek omdat je daar heel duidelijk in kunt zien. Het dak van het kleiner gebouw is ook nog niet dicht omdat ik daar ook een beetje afwijk van het origineel er moet nog een soort van schoorsteen toestanden met houten constructie opkomen en ik wil een plat dak.Het gebouw moet voor mij dienen als een soort van opslag en overslag gebouw van goederen en niet als fabriek.
Er zijn nog wel wat kleine werkzaam heden aan maar het is grotendeels klaar.

De samenstelling van de gebouwen.



Een klein overzicht foto'tjevan links naar rechts  ( dat bruin ding links op de foto is het gene dat op het dak moet van het klein gebouwtje)








mvg Niko

OlivierV

Dat stootblok ziet er al goed uit!
Nu nog een bufferbalk, maar ik zit in hetzelfde straatje wat dat betreft.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan