Ideeën gevraagd

Gestart door Doornroosje, 07 juni 2013, 14:46:43 PM

OlivierV

Dat is toch ook geen kleine zolder, en het achterste raam bereikbaar, dat is perfect te verwezenlijken!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Een droom van een ruimte !!!
Hier kun je een grote baan opstellen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Doornroosje

Citaat van: doomslu op 19 juni 2013, 09:00:00 AM
Ik heb de eerste link gecorrigeerd om te tonen hoe het moet.
Je moet in Flickr rechts klikken en dan de link kopiëren ('Copy image location').

Het zou nu in orde moeten zijn. Blijkt dat ik deze foto's wel kan zien. alles wat op andere sites staat (photobucket ea.) dus niet. Heb de link trouwens moeten vinden via de pagina source code, een optie 'copy image location' was niet te vinden.

Michiel

Hoi Dennis,

het sporenplan is nu zichtbaar, super!

Wanneer ik het plan bekijk valt me de enorme rijlengte op met een  grote variatie aan rijmogelijkheden. Maar ik vind dat je te streng de baanranden volgt, met haakse hoeken en standaard bochtstukjes. Ik denk dat je dit zelfde baanplan veel boeiender kan maken door met flex te werken, en ruime bogen uit te zetten. Het hoofdstation zou ook best niet helemaal parallel aan de baanrand liggen maar liefst een beetje schuin, of nog beter in een zeer lichte boog.

Maar al bij al vind ik dit plan een goed potentieel hebben om als basis te dienen.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mivc057

Hello Dennis. Prachtige ruimte voor een modelspoorbaan. Ik werk ook op een zolder met schuine hellingen en dakspanten maar dat is perfect combineerbaar en zelfs elegant, lange vloeiende tracées zijn zo mogelijk te realiseren. Eén vraagje , met welk merk en type van sporen ga je werken ? Succes.

Doornroosje

Michiel, je hebt volledig gelijk wat bertreft de randen. Maar flex tekent moeilijk met dit programma en de potloodschtesen inscannen lukt niet zonder scanner. Het grote station zou licht gebogen liggen waarbij de linkerkant meer naar voor komt te liggen (op de smalle been van de grote U-vorm), daardoor ontstaat er ook meer plaats voor het locdepot met draaischijf. Alle zichtbare bochten worden flex-rails, met uitzondering van de enkelsporige lijn. Het programma had ik even gebruikt om de lengte van de wisselstraten in te schatten. Zoals je kan zien is er voldoende plaats voor realistische bochten voor en achter. Ook het 5-sporige station zal er anders uit zien; deze komt volledig in een bocht te liggen naar het midden van de ruimte toe.

@mivc057: merk en type sporen worden de H0-Profi rails van Fleischmann. Zoals het plan nu getekend is, heb ik zo goed als alle sporen reeds in bezit. Omdat ik als kind ooit begonnen ben met de model-rails, heb ik daarvan ook nog een stapeltje liggen. Deze ga ik gebruiken voor bouwen van het schaduwstation.

De ruimte is inderdaad prachtig. Deze ruimte voor treintjes was bij de verbouwingen al voorzien, enkel door omstandigheden nog groter geworden dan het originele plan. De hoek waar nu wat losse sporen op de grond liggen wordt een lounge-ruimte met bar. Voor diegene met scherpe ogen: je kan mijn wijn-fusten op de achtergrond zien. Niets beter dan een koud glas zelfgemaakte witte wijn na of tijdens het knutselen...

Michiel

Perfect zoals je het beschrijft met gebruik van flex en aangepaste ligging van de stations. Ik zou persoonlijk overwegen om het depot rechts tussen de splitsende lijnen te plaasten ipv dat opgeplooid stukje industriespoor. Links zou ik gebruiken om het stationsplein en aansluitende stadsrand uit te bouwen. Een groot station vraagt stedelijke omgeving.

Welk tijdperk had je in gedacht? Ik zie een aanzet voor draaischijf in je sporenplan: stoomtijdperk I-II of overgangstijdperk III?

Je enkelspoor dat linksom over alles over loopt, sluit plots aan met een onderdoorlopend spoor centraal onderaan het plan. Ik denk dat je iets meer spoorlengte zal moeten voorzien om die aansluiting te maken om de hellingsgraad in toom te houden.

Ook het dubbelspoor dat rechts bovenaan van het station vertrekt en buitenom daalt, moet 2 niveaus zakken (in H0 20cm?). Ik vrees dat die helling ook erg steil zal worden.

Er ontbreekt nog een overloop in het onderste dubbelspoor rechts van het hoofdstation opdat treinen die van de onderste perronsporen naar recht zouden kunnen vertrekken, links rijdend, en niet tegenspoor.

Voor de helix voorzie je naar mijn idee best iets meer ruimte, want klimmen in een R1 bocht levert te dikwijls problemen op (mijn ervaring met Fleischmann N).

Wat is de perronlengte in het hoofdstation? Hoeveel rijtuigen kan je er zonder wringen kwijt?

Uit nieuwsgierigheid, wat is de opzet van de opstelsporen links, waar 2 lijnen op 2 niveaus opstelsporen parallel aanbieden? Steenslag overslag of zo?

Bon, Dennis, succes met het vervolg van de planning.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Doornroosje

Even de bemerkingen laten passeren:

Het locdepot kan inderdaad beter rechts geplaatst worden, tussen de 2 hoofdlijnen met draaischijf. Ik rij namelijk met tijdperk I-II materiaal. Het industriespoortje rechts kan beter geplaatst worden aan de overkant van de ruimte, daar komt het meer landelijke gedeelte.

Het enkelspoor sluit niet meer aan rechtsonder, de enige aansluiting met de rest van het plan loopt via het hoofdstation. Het lijkt wel zo op het plan dat het op dat dubbelspoor aansluit, maar die sporen liggen nu pal boven elkaar met een 40cm tussen. De overdekte uitloopsporen uiterst rechts sluiten er wel op aan. Het is daar een grote keerdriehoek, om de treintjes om te keren voor ze naar beneden vertrekken.

Het dubbelspoor dat rechtsboven van het station vertrekt daalt slechts 1 niveau en gaat onder het station terug door. Die ronde kan langer gemaakt worden naar beneden toe, maar zou niet echt een probleem mogen zijn. De andere tak moet inderdaad 2 niveau's dalen over een afstand van het station tot links op het plan, waar het onder het station terug zichtbaar wordt. Met die lengte ongeveer (10m) op een doorgaans recht stuk moet dat lukken. De twee dubbelsporen moeten wel naast elkaar komen.

Die helix moet ik nog bekijken. Aangezien die naar beneden vertrekt, en mijn dak 45° is, heb ik bij elke daling meer plaats naar boven toe = grotere ronde. Bij het bouwen begin ik met dit probleem eerst aan te pakken als ik het schaduwstation ook opbouw. Overal streef ik naar een hellingsgraad van max 2%, maar ik vrees dat bij het binnenspoor van de helix het 2.5% zal worden. Niet direct een probleem daar ik rechts rijdt en dit dus een helling naar beneden wordt. Het buitenspoor is langer, dus de helling 'zachter'.

Op dit plan is de perronlengte 1m60. Zonder wringen krijg ik daar een loc met 5 lange rijtuigen op (1385mm). Met gebruik van flexrails zou de lengte nog langer kunnen worden.

Over dat tegenspoor met die overloop: ik denk dat het klopt als je rechts rijdt. Voor mij is links dan tegenspoor. Het grote station heb ik nu op de grond uitgelegd om alle wisselstraten eens te testen. Op een van de foto's is een deel daarvan zichtbaar.

Voor je nieuwsgierigheid kan ik enkel bevestigen dat de 2 lijnen op 2 niveau's links een steenslag overslag gaan worden. Het industriespoortje op het originele plan rechts tussen de 2 hoofdlijnen is een steenslaggroeve. Met een beetje verbeelding weet je nu welke extra speel-elementen ik er ga proberen in te stoppen. Dit deel van het plan zat al in mijn hoofd bij mijn vorige baan bij mijn ouders, en was al gedeeltelijk afgewerkt.

Voorlopig kan ik met nieuwe ideeën terug naar de schetstafel. Depootje rechts schuiven, steenslaggroeve op andere plaats inplannen, beetje draaien hier en daar.

Michiel

Tijdperk I-II... rechts rijden... en wanneer ik je foto van de zolder zie met vooral zwart/rode locs, vermoed ik een sterk accent op de DRG-periode 1920 - 1940, met een restant van Länderbahn-locomotieven die nog in hun originele livrei in DRG-dienst zijn. Als dat zo is, zijn we tijdperkgenoten!  ;) (stuur dan eens af en toe een Mitropa richting Brussel-Noord, ok?)

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)