N Nieuwbouw : naslaan - nadenken – nabootsen – neerzetten…!

Gestart door JC2180, 07 juni 2013, 09:09:34 AM

Redskin

-SLIK!- :o Ben benieuwd naar het vervolg en vooral het resultaat! Je moet een groot hart hebben Joeri!
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

JC2180

Tussentijdse update van de werkwijze.
Voor sommigen misschien een beetje onorthodox maar ja...


Allemaal restmateriaal: styreen is eigenlijk een zeer leuk product om gemakkelijk te verwerken.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jouw werkmethode is misschien onorthodox, maar je hebt wel een goed gevoel voor vorm en lijn. De locomotief "smoelt" al goed, en is heel herkenbaar. Erg goed bezig!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

zo'n dergelijk projectje zou ik momenteel nog niet aan durven (ook al zit ik een schaaltje groter op H0) maar net daardoor ben ik zeer benieuwd naar deze!

Ik heb immens respect voor mensen die zo iets aanvangen en tot een goed einde brengen, want zelf heb ik  "geduld-tekort",  "prut-ogen" en "worstenvingers" als het daar op aan komt.
Elektriciteit, baan bouw, electronica en programmeren... dat wel, maar zo'n fijn werkje  komt bij mij nooit tot een goed einde ...

Ik volg dit stukje "craftsmanship" op de voet, heel benieuwd naar het resultaat , het tussentijds ziet er al goed uit  in de lijn van wat Michiel zegt : het neemt al concreet vorm aan, vind ik.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

JC2180

Deze ochtend vroeg eindelijk de reeks 13 in de startblokken  :)
Met de reeds opgedane ervaringen gaat het bouwen - aanpassen opmerkelijk sneller zonder al teveel fouten.

Als basis heb ik een Piko SNCF gebruikt, deze kast is ongeveer 1 cm te kort dus eerst het nodige tussenstuk ingebracht.
Nadien wat foto's gegoogled en het kopje er tegenaan.

situatie voor :


situatie tussentijds :

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Man man, Joeri !
Je bent wel érg goed bezig !!!
Straks een kleurtje erop, en je hebt een prachtige loc bij  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

Dag Jean, de kleurtjes zullen nog even moeten wachten.
Ik vervolledig nu beetje bij beetje de opgestarte projecten (N en Z, ze zijn nog allemaal actief  ;))

Ik heb me voorgenomen om na de zomer eerst met andere technieken te experimenteren.... jawel, afgieten.
Zo gaat alles wel op de lange baan maar eventuele reproducties van onderdelen zou wel mogelijkheden kunnen scheppen.
Toekomstmuziek en eerlijk gezegd met een lichte tegenzin want ik besef dat ik ook eens serieus op mijn b.. kan gaan  :(
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Steam.N

Ahaaa !  Een nieuwe giethars-adept  ;)

Tja, op je bek gaan ... En dan ?
Wie niet waagt, niet wint !
En als je terug rechtgekropen komt, en je krijgt de nieuwe techniek onder de knie:  Dat geeft pas een kick !
Doen, gewoon  ;)

Ik volg met grote interesse !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

JC2180

Update : de nodige producten gaan afhalen en mijn eerste poging mallen maken en afgieten.

stap 1 : bovenmal met siliconen


stap 2 : controle na uitharding (geen verdunner toegevoegd aan de silicone) > details komen al zeer goed uit  :)


stap 3 : voorbereidingen om de tegenmal te gieten (spuitbus niet vergeten anders wordt het één geheel  ;))


stap 4 : siliconen gieten en drogen (in de eerste mal alvast een aantal inkepingen gemaakt om nadien steeds correct aan de tegenmal te kunnen drukken)


stap 5 : tussentijdse controle - beide helften zijn zeer soepel en toch vormvast


stap 6 : beide helften als proef een eerste keer op elkaar aandrukken


stap 7 : eerste resultaat afgieten
> 2 pogingen nodig gebleken want de 2 componenten PUR harden razend snel uit...
> als hulp beide mallen even open gehouden met een hulpstuk zodat ik diep genoeg kon ingieten


stap 8 : na uitharding vergelijken met het basismodel > kleine onvolkomenheden maar oefening zal hopelijk nog verbetering brengen


stap 9 : de raamopeningen voorzichtig uithalen (ben namelijk vergeten om de tijdelijk aangebrachte tape weg te nemen bij het gieten van de tegenmal)


Smaakt naar meer!
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220


Steam.N

#27
Joeri, proficiat met je eerste probeersels in giethars-land !

Probeer je plasticine-vlakken altijd mooi recht te houden.
In de contactvlakken met de tegenmal, kun je met het uiteinde van een penseelsteel indrukken maken in de plasticine.
Zo bekom je goeie positioneringspunten, als je de twee malhelften samenbrengt.
Zowel bij het gieten van siliconen als giethars, het geheel doen trillen (bv motortje met excentrisch stukje op as tegen het bakje houden) om de luchtbelletjes los te trillen en naar boven te brengen

Voor de rest een meer dan verdienstelijke poging.
Eens de eerste stap gezet, en je de materialen in huis hebt,  ben je vertrokken voor veel plezier en mooie realisaties !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Tof dat je ook resin gaat gebruiken. Als eerste poging bijzonder verdienstelijk !

Citaat van: JC2180 op 28 juli 2013, 01:17:57 AM
stap 7 : eerste resultaat afgieten
> 2 pogingen nodig gebleken want de 2 componenten PUR harden razend snel uit...
> als hulp beide mallen even open gehouden met een hulpstuk zodat ik diep genoeg kon ingieten

Er bestaan resins met verschillende uithard-snelheden. Koop de traagste voor dit soort werkjes
Eerst ingieten, en dan de mallen op elkaar persen is ook een optie.
... en uiteraard trillen, zoals Jean al schreef
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw