Imitatie raillassen

Gestart door GVL, 04 juni 2013, 23:05:55 PM

Steam.N

Proficiat, Gerolf !
Heb je ze al eens geplaatst tegen de rails?
Ik ben benieuwd naar het zicht (want de bouten lijken nogal dik, maar dit is zeker gezichtsbedrog).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Binco

Citaat van: philippe_007 op 06 juni 2013, 21:56:34 PM
Ziet er goed uit Gerolf,
je kan mss beginnen met in klein serie te produceren ;-) (Ik heb interesse)

Nog niet zo'n slecht idee van Phillipe ... 
Ze zien er inderdaad niet slecht uit Gerolf  ;)

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 06 juni 2013, 21:58:15 PM
Heb je ze al eens geplaatst tegen de rails?
Ik ben benieuwd naar het zicht (want de bouten lijken nogal dik, maar dit is zeker gezichtsbedrog).

Ik zal morgen of zaterdag eens proberen met een montage op een stuk rail.
Die bouten lijken nu nog dik, maar dat komt deels door de lichtgevoelige lak die er nog op zit.

EDIT => even met de aceton er over en er is verschil, maar het kan beter
Ik teken ze morgen opnieuw uit, met kleinere zeskantboutjes ...

Kleinserieproductie was zeker niet mijn bedoeling. Ik wou eigenlijk vooral eens aan mijn baan voortwerken ...  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Man toch, ik moet mijn bril beginnen opzetten aan de pc. Toen ik die foto van Gerolf zag kon ik er niks van maken. Ik zag de bouten als putjes en de dooretsing als verhoogde stukken die bleven staan. Nochtans niks gedronken...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

Johan, je keek naar de áchterkant van de plaatjes ?   ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

Met in gedachten nog altijd de naam van uw rolercoaster 8)

Hier alvast (ongeveer) een naam voor de fabriek van uw nieuwe bezigheid, Gerolf:
eux-mêmes de faire des axes ferroviaires autorité de distribution atelier gravure

Hoe daar nu weer 1 woord van te maken zou ik even niet weten, maar vond het wel lekker klinken :D ;) :o
Groet van Frank

OlivierV

Ik zag eigenlijk eerst chocoladecakejes in Gerolf's geëtste railassen. Ze zagen er zelfs zeer appetijtelijk uit.

2e en 3e keer kijken maakten uiteraard wel duidelijk waar het om ging. :)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

zat veel ijzer in diene chocolade !

Groeten Peter ;)

Gerolf

@Frank_N: Rare kronkel. Die kermisnamen zinderen blijkbaar nog na  ;D  ;D

Citaat van: Havoc op 06 juni 2013, 22:13:49 PM
Man toch, ik moet mijn bril beginnen opzetten aan de pc. Toen ik die foto van Gerolf zag kon ik er niks van maken. Ik zag de bouten als putjes en de dooretsing als verhoogde stukken die bleven staan. Nochtans niks gedronken...

Begrijpelijk, hoor. Donker toont dieper, en de nog niet verwijderde laklaag maakt het meer donker  ;)

Ik heb ze net nog eens bekeken, de bouten zijn iets te dik en vooral te rond.
Ik ga ze zeker hertekenen - waarschijnlijk vandaag nog.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik heb in N eens een test gemaakt, om te zien of het de moeite is...



...en eigenlijk is het haast onzichtbaar met het blote oog. Naar mijn idee de moeite (en het is een heel gepruts) niet waard.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Frank_N

Ik heb ook zo een vermoeden, dat het toepassen van de "bouten" het rijgedrag van uw lokjes niet ten goede komt, Michiel.
Het kan zijn dat de ets-methode van Gerolf wat betere resultaten geeft, omdat die bij gebruik van "normale" N rails misschien verstopt zullen zijn onder het profiel. Naarmate het spoorprofiel smaller (fine scale) word nemen de problemen mi. toe.

Edit) Fraai lokje 8) :P

Edit2) """"Rare kronkel"""""Die heb ik hier opgelopen, Gerolf ;D :o ;)
Groet van Frank

Steam.N

@Michiel:  wat zijn de afmetingen van je lasjes?
In styreen gemaakt?

Ik moet Frank wel gelijk geven: een prachtig locje !!!
Welk type is het?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

De stoomverdeling van dat locje is niet echt filigraan, maar de kap is schitterend

Hoe heb je die raillas-immitatie-test gemaakt, Michiel? styreen? Hoe dik?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterVG


Over de plaatsing van verbindingsplaatjes heb ik al een keertje nagedacht. Voor mijn groot project is het niet de moeite. Dit type details verdwijnt in het grote geheel. Wat ik echter wel ga plaatsen is de typische dubbele dwarsligger die gepaard gaat met de railverbinding in hoofdspoor. Als lijn 42 adept wordt dat om de 27, 5cm. Dat valt in het ballastbed van een grote HO baan wel op.

Michiel

Ik ben van de veronstelling uitgegaan dat zulke lasplaten ongeveer 40cmx10cm groot zijn. Ik heb de mijn 3mmx0.5mm gemaakt, 0.25mm dik, uit styreen.

De plaatjes liggen volledig in de "oksel" van de spoorstaaf, maar geven nog steeds hinder voor de flenzen. Op macro-foto zijn ze duidelijk zichtbaar, maar op 30cm kijkafstand (wat toch al dicht is) zie je ze amper.

De uitvoering hier is vrij slordig, maar ik wou gewoon eerst eens zien of het de moeite was op eraan te beginnen in N. En eerlijk gezegd, Het is een hoop werk, dat uiteindelijk alleen maar met macro-foto's tot uiting komt. Ik blijf in de verleiding, maar mijn verstyand zegt: niet doen.

Het locje is een statisch model van Delprado. Het is een Frans expresstreinlocje van anderhalve eeuw geleden dat ook wel eens tot Brussel kwam. Het dient louter ter decoratie, maar ik vond de stijl van dit locje wel erg passen met het uitgebeeld tijdperk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)