Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Dutch Iron Works

Gestart door Jefftrack, 06 juni 2013, 17:43:23 PM

doomslu

Wat moet ik hier van zeggen?
Modelbouw van een hoog niveau.  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jefftrack

Citaat van: Rangeerduivel op 02 juli 2014, 20:30:44 PM
Overdrijf toch niet met roest Jeffrey,
Hou er rekening mee dat zulke werktuigen regelmatig gekeurd worden,door bvb Vincotte of een dergelijk bedrijf,en roest zien die mannen niet graag!

;)

Klopt maar door de zilte zeelucht is deze kraan toch al zeer zwaar aangetast en de kraan gaat het zwaar krijgen bij de keuring en afgekeurd worden door het uitgestelde groot onderhoud als gevolg van de crisis.  ;D ;)

Jeffrey

Jefftrack

Update 46

Ik had een keer een tip gekregen dat als je eerst roest aanbrengt en er dan zout en suiker over strooit voor je het in de definitieve kleur spuit je een mooi resultaat kunt krijgen als je de suiker en zout weer verwijderd. Dus dat gaan we proberen. De bordessen worden eerst in de aluminium kleur gespoten  en daarna in de blauwe kleur.
















Toch nog even de kleur checken i.c.m. elkaar:







Met het hekwerk maar eens kijken hoe het uitpakt. Eerst het suiker verwijderen en de reling op kleur brengen:





Update 47

Nu is de technische ruimte aan de beurt. Alle suiker en zout verwijderen, helaas kwam er ook wat roest los waardoor het er weer wit uitzag en dus met een verfje bij gewerkt:





Aan de elektriciteitskast moeten de draden nog bevestigd worden:





En deze ook direct maar op kleur brengen met een zwarte glans laag die bewerkt wordt met de nodige roest:






Update 48

Aangezien ik nog niet overtuigd ben over de suiker, zout methode heb ik die op het platform weer verwijderd voor ik deze in het blauw spuit en besloten deze met verschillende verfjes roestig te maken:













Toch ook met deze methode ben ik niet on tevreden over het resultaat. De steel kleur van het loop platform heeft ook al erg veel te verduren gehad:







Nu als geheel maar even kijken hoe het eruit komt te zien:



Als de relingen op kleur zijn gebracht ook deze maar even van de nodige roest plekken voorzien:



















Update 49

Voor het onderste platform die vlak boven de rails komt te hangen van de achterste wagen van de kraan komt een constructie met een klein dakje:

















Ook de eerder gemaakte onderdelen voor de ondersteuning van een van de bordessen worden vast gezet:





Update 50

Alweer de 50ste update m.b.t. tot het bouwen van deze brugkraan. En we zijn al ver over de 350 foto's 

Ik heb vandaag de bevestiging van de trap van de technische ruimte naar het loopbordes aan de kraan verstevigd waardoor het er voor mij beter uit komt te zien:





En daarna verder met de bevestiging van het trolley platform aan de kraan zelf:





Om het plaatsen van de technische ruimte mogelijk te maken heb ik enkele verbindingen verwijderd. Deze verbindingen heb ik aangepast en opnieuw gebruikt voor de bevestiging van het trolley platform aan de kraan:







Update 51

Ook voor het ophangen van het ontsluitingsplatform gebruik is delen van de weggesneden spanten. Daarnaast een constructie voor de verbinding met de kraan:







Op dezelfde manier ook de constructie voor het trolleyplatform:









Update 52

Aangezien de platformen en trappen mooi tot hun recht komen in de kleur steel deze eerst maar eens met de aibrush bewerkt:

























Update 53

Na het "steel" de kleur blauw. Deze kleur blauw komt terug in al mijn Dutch Iron Works projecten en bestaat uit Azuur blauw en Barley Grey. Vandaag de achterwagen van de kraan in het blauw gezet, de tape verwijderd en de reling op kleur gebracht.













Het stukje steel op de laatste foto waar het blauw doorgelopen is komt niet in het zicht. Hier komt het platform deel dat aan de staander vast zit op te rusten.



Jeffrey

GVL

Indrukwekkende constructie, Jeffrey.
Wat het verweren met zoutkorrels betreft, zou ik een iets kleinere korrel nemen die een fijnere dosering toelaat.  Zelf start ik met het bevochtigen van het object met water zodat de korrels precies gepositioneerd kunnen worden (en ook blijven liggen).  Eens het zout enigszins gedroogd is, kan de verf aangebracht worden.
Groeten.

ERVIN

Je laat hier dingen zien die van een zeer hoog niveau zijn , en daar maak ik terecht een diepe buiging voor , de verwering zou mijns inziens toch beter kunnen , een beetje " té " , maar dat is ieder zijn smaak natuurlijk. ;)

Sattrickske

Ik vond suiker/zout methode dan toch wat beter geslaagd dan de 'manuele'.  Deze laatste is inderdaad een beetje 'te' naar mijn persoonlijke goesting.
Maar wat een mooie een constructie en overal proper afgewerkt, zeer prachtig!

Wat bedoel juist met 'bovenaan aluminium kleur en onderaan roest'?  Aluminium roest niet niet echt bij mijn weten, het oxideert wel, maar dat slaat wit uit van kleur.

Martin Welberg

Keer een zwartbruin washje en een lichte drybrush om de boel wat af te tonen, misschien wat subtiele poedertjes..

Steam.N

Prachtige constructie.  Mooi uitgewerkt !
Zoutkorrels zijn inderdaad wat aan de grote kant.  Oefening baart kunst, hé ?
Mooi resultaat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jefftrack

Dank voor de complimenten en de tips..... we gaan er zeker verder mee. Qua weathering moet ik nog veel leren maar al doende komt men verder ....

Jeffrey

Gerolf

Als je die kraan nog een functie wil geven (dus geen afgedankt schroot) zou ik het ook wat subtieler aanpakken.
Maar het is niettemin een heel mooie constructie, en met fijn zout kan je blijkbaar knappe dingen doen  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Jefftrack

Update 54

Na de wagen ook de staander met de trappen etc in het blauw gestoken. Bij het oppakken is een van de relingen blijven haken en zeer ernstig beschadigd. Deze is verwijderd en vervangen. Daarna de tape verwijderd en de relingen op kleur gebracht:
















Update 55

Nog een paar mooie plaatjes van de wagen en de staander waarbij alles op kleur is gebracht:






   












Rangeerduivel

NICE!!!
Daar zou ik met geen roest aankomen,enkel wat verweren,maar ja,het is de jouwe... ;D
Benieuwd om eens een foto van het geheel te zien.

;)

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jefftrack

Om de verschillende onderdelen makkelijk te kunnen spuiten gebruik ik vaak roerstokjes voor de blikken verf. Deze voorzie ik dan van dubbelzijdig klevende kussentjes die bedoeld zijn voor het zelf maken van kaarten en daarop fixeer ik het onderdeel:







Op deze manier blijft het onderdeel liggen en wordt het door de luchtstroom van de airbrush niet verplaatst en heb je een handvat om het makkelijk te draaien etc......



En als het droog is dan rustig los trekken en klaar...... eventueel na het drogen nog de andere kant spuiten maar dat is in dit geval niet nodig.

En nog een voorbeeld:







Jeffrey




loebaske

een goede truck, ga ik onthouden...