Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dutch Iron Works

Gestart door Jefftrack, 06 juni 2013, 17:43:23 PM

Jefftrack

Update  17

Toch maar even snel een dakje op maat gesneden uit 0.5 mm styreen voor een beter beeld.














Steam.N

Jeffrey, is dit gezichtsbedrog, of is de bovenkant van ramen en deur op de eerste foto niet horizontaal?
Ik weet wel dat er een potloodlijn loopt, maar toch ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Jefftrack

Is geen gezichtsbedrog is inderdaad niet helemaal horizontaal. Al moet ik zeggen dat de foto keihard is hierin..... ;D

Jeffrey

Jefftrack

Update  18

Direct maar even gepast hoe de technische ruimte in de kraan past.


















TBCédric

(weer een domme vraag) Wat ga je met dat uitsteeksel doen of wat word dat? De technische ruimte past goed in de kraan ;) :D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Jefftrack

Aan het uitstekende deel moet een trap naar beneden komen. In de kraan zelf komen twee loop plateau's en die wil ik later achter op de kraan met elkaar verbinden en deze worden dan ook verbonden met deze technische ruimte.

Jeffrey

Jefftrack

Update  19

Om de loop bordessen van de technische ruimte veilig te maken voor de preisertjes die er werkzaam zijn moet er een hekwerk gemaakt worden. Dit wil ik doen van draad van 0.3 mm met solide staanders van styreen.

Om ervoor te zorgen dat in alle staanders op de zelfde plaats een gaatje wordt geboord heb ik van styreen een malletje gemaakt:



Het styreen profieltje voor de staanders 1.5 mm wordt in de mal geplaatst en er worden twee gaatjes geboord op de volgens de mal aangegeven plaats. Daarna wordt de staander ingekort op de juiste lengte:



Daarna rijgen we de staanders  op het strak gedraaide draad :



En vervolgens lijmen we de staanders op de vloer ligger:



Vervolgens snijden we uit 0.5 mm styreen kleine verstevigingsplaatjes die we vervolgens op de buiten zijde van de staanders lijmen:





We fixeren het draad nog met een drupje lijm en na het drogen knippen we het resterende draad weg:



Jeffrey

SuSke

Jeffrey, om de plaats voor je technische ruimte vrij te maken heb je wel "in realiteit essentiële" stabiliteitsverbanden weggesneden. Hoe ga je dat opvangen in de structuur van je kraan?

Voor die leuning had ik persoonlijk liever T-profieltjes gebruikt. Dat is toch een meer realistisch gegeven.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jefftrack

De weggesneden verbanden worden opgevangen door de stalen delen van de ruimte zelf. Het dak van de ruimte komt weer tegen de boven dwars liggers. Het zal niet geheel conform de werkelijkheid zijn, maar soms is het even niet anders...... ;)

Jeffrey

SuSke

Goed, maar dan ge je toch ook die profielen moeten verzwaren en grotere knoopplaten voorzien in de hoeken. In de structuur van je "technische ruimte" kan je zo een verband niet wegkrijgen want dan heeft de ruimte geen zin meer.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jefftrack

Update  20

We hebben meer als een hekwerkje nodig dus op de beschreven manier maken we er nog een aantal. Het lijkt wel op productie werk:















En dan even kijken hoe het staat op het platform:



Jeffrey

SuSke

Sorry Jeffrey, maar die stijlen voor een borstwering zijn veel te zwaar uitgevoerd. Het lijken wel betonnen paaltjes. Een styreen strip van de halve of 1/3 van de dikte was meer dan voldoende geweest. En nog beter een T-profieltje. Ik zeg het je maar. Je doet er je ding mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Jefftrack


Ik denk dat je ook helemaal gelijk hebt..... qua dikte vindt ik het op het oog nog wel mee vallen en de foto's maakt het niet beter  ;) Voor het volgende project ga ik een T profiel proberen.

Jeffrey

Jefftrack

Update  21

Nu alle hekwerken klaar zijn deze allemaal maar even gepast:









Aangezien alle delen straks pas bij het monteren van de kraan in elkaar gezet kunnen worden laat ik deze even voor wat ze zijn. Alles moet eerst nog gespoten worden in de gewenste kleur en geweatherd.  Nu op naar het volgende.............. de aansluiting naar de loopbordessen in de kraan.

Update  22

Om de maten goed te kunnen nemen eerst het platform maar op zijn plaats gelegd in de kraan:



Daarna da maat van het hoogte verschil opgenomen en de plaats voor het lagere platform bepaald en daar direct de maten van genomen en uitgesneden uit 0.5 mm styreen. Ook dit platform moet worden voorzien van de nodige steun balken:





Na het opnieuw passen de trap op maat gemaakt en ook deze maar even passen om te kijken of het goed op elkaar aansluit:





Ook dit platform moet worden voorzien van de nodige hekwerken en dus op de reeds eerder beschreven manier de staanders en vloerligger op maat gesneden:


Daarna weer met het strak gedraaide draad de hekjes in elkaar geplakt:





Direct maar even passen op het platform:



Update  23

Het draad dat ik gebruik is gewoon goedkoop ijzerdraad van 0.3 mm welke ik recht draai. Dit is eigenlijk super eenvoudig. Om te beginnen klem ik het uiteinde van de draad in de bankschroef.



Het andere einde zet ik vast in de Dremel (accu boormachine kan natuurlijk ook) en laat ik deze rustig een paar slagen draaien.....



Tot dat de draad helemaal recht is en dan knippen we de draad af zodat deze recht blijft en kunnen we op ons gemak de uiteinde uit de Dremel en de bankschroef halen.



Nog twee foto's van het passen van het onder platform met hekwerk aan de brug zelf:





TBCédric

Amai! Zo'n verandering! Is wel knap gedaan! zeg over die ijzerdraad : je zegt dat je het moet afknippen zodat je het van de dremel én de bankschroef kan halen, waar moet je de draad dan knippen?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.