Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Foto's nemen

Gestart door conducteur, 27 mei 2013, 22:48:16 PM

conducteur

#210
Kan een vergelijkbare lens, maar dan van betere 'bouwkwaliteit' zo'n soelaas brengen, of is elke oplossing een mogelijkheid om een beetje te verbeteren? Of heeft dat meer invloed op de scherpte of kleuren of?


Een nieuwe body die veel hogere ISO aankan, heeft die dan niet veel last van ruis? Of kunnen die dat 'onderdrukken' zodanig dat de hoge iso toch nog mooi beeld zal opleveren?


Hoe zit dat met compatibiliteit van lenzen? Moet ik ergens op letten zodanig dat die oude toch nog 'bruikbaar' zijn als ik een nieuwe body koop, of waar moet ik op letten dat een lens op m'n Canon past?


Ik vraag maar wat inlichtingen, ik heb toch al wat bijgeleerd, een aankoop van een dure lens of body zal wellicht niet voor direct zijn, de CNC frees was een grote hap uit mijn budget en moet nu wel wat 'uitkijken'.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sattrickske

Ja, 'vergelijkbare' objectieven van betere kwaliteit kunnen enigszins soelaas brengen, vergelijk maar eens de Canon objectieven van de L-serie met hun 'kleine' broertjes.  Maar er hangt wel heel dikwijls een stevig prijskaartje aan vast, zie maar m'n post van eerder in dit draadje.

De nieuwere bodies hebben veel minder last van ruis omdat ze nieuwere technologieën gebruiken.  Ik heb hier 3 bodies liggen:
- EOS 300D (2003) die ging tot 800 ISO zonder al te veel ruis
- EOS 5D (mark I, 2005), deze gaat tot 1200 ISO
- EOS 5D (mark III, 2013), die gaat zonder problemen tot 12800 ISO (!!)
De bodies kunnen veel hogere ISO waarden dan hierboven opgegven (de 5D mark III) bv. tot 102400.  Mijn waarden zijn deze die ik proefondervindelijk vastgesteld heb.  En ik weet het, de 300D, met de 5D's vergelijken is niet echt correct; maar het geeft wel aan dat er met de jaren progressie zit in de haalbare ISO.  Dit geldt ook voor de andere merken...

Er zijn een aantal goede review websites waar je heel veel nuttige info kan vinden alsook testen, bv http://www.dpreview.com/, http://www.fredmiranda.com/.  Er zijn er nog een boel andere, maar deze gebruik ik het meest.  Google maar eens achter het model dat je interesseert en voeg 'review' aan je zoek criteria...

Havoc

Elke oplossing gaat iets bijvoegen. Voordeel van een betere lens is dat je die later ook kan meenemen naar een nieuwe body en dat die daar ook goed blijft. Een betere lens gaat vooral invloed hebben op de scherpte bij grotere opening. En dat vooral in de hoeken. Maw een goede f/2.8 gaat scherper zijn als je die op f2.8 gebruikt dan een standaard lensje. Een recente body gaat minder ruis geven bij hoge iso zoals Patrick al aanhaalde.

Wat compatibiliteit van lenzen betreft moet je voor enkele zaken opletten. Canon heeft 3 lens systemen voor EOS: EF, EF-S en EF-M. De EF reeks is bedoeld voor full-frame EOS camera's, de EF-S reeks voor APS-C crop camera's en de EF-M voor de nieuwe reeks zonder spiegel (EOS-M). Een EF lens kan je zonder probleem op een EF-S camera monteren maar omdat je sensor dan kleiner is lijkt het alsof het een tele geworden is. Je moet de brandpuntsafstand dan x1.5 doen. Dus een 50mm EF op een crop body gedraagt zich als een 85mm. Een EF-S lens kan je niet monteren op een full-frame camera want de spiegel zou tegen de lens botsen. Een EF-M lens is gemaakt voor heel dicht tegen de sensor te zitten en kan je dus niet gebruiken op een full-frame of crop DSLR. Met een adaptor kan je wel EF en EF-S lenzen op een EOS-M camera zetten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Hi: deze keer was het niet echt simpel, maar één foto gaat de goede kant uit:
http://zorrodirtysister.eu/fotoalbum (de 2de op de 2de rij); jammer dat de diafragma-instelling de mist is ingegaan (f/9). M'n lichtmeter was wellicht in de war door de sterke belichting op de voorgrond?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum