Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Z Zelfbouw : zoeken - zuchten - zwoegen - zwichten...?

Gestart door JC2180, 21 mei 2013, 17:29:51 PM

Havoc

Citeereen mm verkeerd met de handboor en zie hier het resultaat :-

Het is natuurlijk nu een stuk moeilijker, maar zoiets als die ramen waar het echt opvalt zou ik toch in een kolomboor doen met het stuk langs een geleider. Toch het overwegen waard denk ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

mdvholland

Citaat van: Sattrickske op 26 mei 2013, 22:30:46 PM
Ik verzamel altijd mijn afvalstukjes en gooi nooit plastic weg; ik doe deze in een pot(je) met goed sluitend deksel (bv. confituurpot) en giet er dan wat aceton over.  Na een nachtje weken heb je een papje dat je kan gebruiken als vulmiddel of lijm (de hoeveelheid aceton bepaalt de vloeibaarheid van je papje). 

Inderdaad, ziehier voor toelichting in tekst en beeld (vanaf pag 26):  http://www.downloads.matijsse.de/220dasjournalhefte/2004/220dasjournal_12.pdf.

NB er is dus weer een archief van dit legendarische blad inde lucht  ;)

Matthijs

JC2180

Citaat van: mahtoska1 op 27 mei 2013, 14:14:43 PM
Stel dat het afgieten van de kap zou lukken, zou je deze dan aanbieden aan andere Z-ters (uiteraard tegen vergoeding)

Laat ik zo stellen : als een andere liefhebber zich geroepen voelt om mooie afgietsels te maken, dan zou ik in principe inderdaad geen enkel probleem hebben om het basismodel hiervoor uit te lenen...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Let wel, het blijft een hobby, ik heb dus geen enkele commerciële intentie.
Zie het als een ruilhandel, als ik op deze wijze zelf enkele reproducties zou bekomen voor # versies, dan ben ik al uiterst blij want ieder basismodel neemt heel veel tijd die ik weer kan investeren in andere modellen...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

mdvholland

Citaat van: JC2180 op 24 mei 2013, 20:12:40 PM
Op een zijspoor : ook de schildertechnieken even onderhouden > ben blij met een reeks nieuwe Belgische Eurofirma's

Zijspoortje op het zijspoortje: Z-Preisertjes kunnen ook met de NS mee, een paar jaar terug heb ik deze omgeschilderde ICK rijtuigen gekocht, ben ik net als jij erg blij mee:


Maar "eigen werk" is vanzelfsprekend nog bevredigender. Hoe vergaat het je met de loc(s)?

Matthijs

JC2180

Dag Matthys,

De loc(s!) vorderen maar aan een lager tempo, het werk gaat immers voor...
Voorbije week ietsje verder geraakt met het type 96.
De verlaagde bodemplaat zit nu stevig vast (iets dikker dan ik eigenlijk zou willen), de kap past nog netjes op het onderstel - oef, de kolenbak achteraan is gerealiseerd en verder enkele kleine details aan voor- en zijkant voorbereid...

Wat volgt :
- watertanks krijgen nog extra profilering
- de raampjes op de ene of andere wijze realiseren
- de aandrijfstangen verbeteren

Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Gerolf

Alvast een schitterende kap, maar er lijkt iets mis met het synchroon lopen van de aandrijfwielen  :-\
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

JC2180

Klopt inderdaad Gerolf, de onderstellen moeten nog aan controle worden onderworpen...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

JC2180

Met het bouwverlof in het verschiet mijn spoorbezigheden noodgedwongen op een laag pitje.
Wel even de tijd genomen voor enkele haalbaarheidsstudies :-)




Maatvoering is netjes haalbaar dus richting de workbench.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

dani

man, man, wat zijn die dingetjes klein !!!   respect dat iemand daar aan wil beginnen, ik zou ze binnen de kortste keren kapot hebben met mijn worstevingers
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN

Hetzelfde gedacht hier , ik heb eens een 20 cent genomen om zelf te vergelijken , man man , dat is echt wel klein hé. ???

Stel je voor wat voor een baan ik zou kunnen bouwen in deze schaal op mijn zolder!! :o

conducteur

Vooral de 13 is geslaagd! (Ervin, je kunt nog altijd opnieuw beginnen ??? )
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

Een serieuze uitdaging, Joeri !
Maa ik heb het gevoel dat je er een succes van zult maken !
Ik ben benieuwd en wacht met ongeduld op de eerstvolgende acties  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

JC2180

Citaat van: conducteur op 06 juni 2013, 20:10:56 PM
Vooral de 13 is geslaagd!

Te weten dat ik er nog aan moet beginnen  ;) !
Dit is enkel een papieren afdruk als test.
Met behulp van bfoto.be alvast veel referentie informatie verzameld m.b.t. lengte + principetekeningen van veel tractiematerieel.

Ik heb me voorgenomen om maximaal een 6-tal locs tegelijkertijd in uitvoering te nemen, kwestie van voldoende afwisseling te hebben als het priegelwerk (weer) even tegenzit > vooral om nuttig bezig te blijven wanneer andere onderdelen moeten uitharden / drogen.

Het b(lijkt) dat ik alles minstens tweemaal moet herdoen om resultaat te bekomen, dan is het fijn om iets even uit het zicht weg te bergen en een andere te hernemen.
Dubbel werk is wel een goede leerschool dus geen erg...
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

mdvholland

Citaat van: JC2180 op 06 juni 2013, 23:09:55 PM
Ik heb me voorgenomen om maximaal een 6-tal locs tegelijkertijd in uitvoering te nemen, kwestie van voldoende afwisseling te hebben als het priegelwerk (weer) even tegenzit

Ik volg met veel aandacht en bewondering je vorderingen!  :)

Matthijs