Stationsgebouw "Boom"

Gestart door Peter, 10 mei 2013, 14:45:22 PM

Peter

Dus nog even rekapituleren (wat een woord hé)
Als ik 5 leds 0603 (3,5 volt 25 mA) in serie zet, dus anode aan kathode en aan een zijde een diode soldeer met de zilveren ring richting LED en bv. langs de andere kant een weerstand 560 ohm soldeer zou dit in orde moeten zijn.
De stroombron is de standaard Uhlenbrock transfo
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

#61
Niet echt nee, ik zou er wat minder in serie plaatsen. (neem bv 3 en  2)., en inderdaad een gewone diode niet vergeten (1n4007 of 1n4148 oid)


De weerstanden, dat heb ik ooit eens uitgeschreven hier:
http://www.treinbaanrian.be/elektronica/elektronica.html
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Zo'n standaard Uhlenbrock, welke spanning geeft die? 18V wisselspanning?
Als je die eerst gelijkricht heb je ongeveer 24VDC, en de extra diode is dan niet nodig.
Zo'n led gaat zelden boven de 3 Volt, dus heb je bijna 10 Volt over bij 5 Leds. Dat is zeker genoeg spanningsverschil.
Met 560 Ohm heb je dan de maximale lichtsterkte bij 20mA.
Waarschijnlijk is dat teveel licht, en zal je aan 1 tot zelfs 10 kilo-Ohm genoeg hebben.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Die standaard Uhlenbrock (ref. 20 070) heeft een output van 16 V - 70 VA
Helemaal gelijkrichten gaat niet want die transfo wordt ook gedeeltelijk gebruikt voor het schakelen van wissels enz.

Voor heel het station heb ik 20 LED's nodig, dus 4 kringen van telkens 5 LED's zou ideaal voor mij zijn. Dus als ik het goed begrijp, 5 leds in serie met een diode aan een draad en een weerstand van ?? aan de andere draad, en nee, ze moeten niet te fel branden (TL-lampen geven wel licht maar zijn geen verstralers, nietwaar.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Je hoeft niet heel die transfo gelijk te richten. Maak een aftakking en maak daar gelijkspanning van.
16VAC wordt na gelijkrichten ongeveer 22 Volt. 5 witte leds kunnen dan in één kring.
Weerstand minstens 390 Ohm, waarschijnlijk een stuk meer voor een correcte lichtsterkte.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hoi Gerolf,

Waar vind ik dan zo'n gelijkrichter? of bedoel je daar die diode mee?
Als ik er een moet gaan kopen moet ik dan een bepaalde type hebben (spanning enz.)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Met vier diodes maak je zelf een gelijkrichter.
Hij hoeft niet veel stroom te leveren, dus elk goedkoop type volstaat waarschijnlijk
Minimaal 30 Volt en 50mA voor die leds. Eentje van 50v/1000mA is standaard, zeker genoeg, en goedkoop.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

#67
Even verder met mijn gepruts:

De bestrating is, samen met de rioolputjes enz., eindelijk klaar geraakt. Nog een beetje verweren, waar de wagens gewoonlijk stoppen om iemand te laten uit of instappen.



De firma van de ramen en ruiten (Belisol??) is ook aan het werk.
De laser gesneden ramen (door David) worden geplaatst, nadat ze geschildert zijn en de beglazing  (met Vivak) klaar is.
Het raam is klaar, geschildert en beglaasd, en de zilverkleurige band geplaatst.



Het linkse raam is er slechts los in gezet als test, na het plooien van de hoek.



De deuren werden ineens bij het laser snijden voorzien.



Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Een gelijkrichter bestaat uit 4 dioden, maar omdat men vaak een gelijkrichter nodig heeft worden die ook als één onderdeel gemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graetzbrug
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

CiteerEentje van 50v/1000mA is standaard, zeker genoeg, en goedkoop.

Waar te koop en eventueel ref. nummer
Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

Ik heb er hier die van bij conrad komen, deze gebruik ik voor mijn rijtuigverlichting, 2A (2000mA), 40v, zoeken op nr 501433 zal wellicht helpen of op B40R, kost een €0,42

Je maakt trouwens enorme sprongen vooruit!

Groeten,

Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Steam.N

Peter, je gaat weer erg snel vooruit !
Mooi resultaat !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Het station gaat nu voor een paar weken in de kast. Morgen moet ik nog wat (samen met de echtgenote) wat inkopen doen en de koffers beginnen pakken, want zaterdagmorgen (heel vroeg) zijn we weer naar ons geliefde Schwarzwald :D :D :D
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

als je lang genoeg blijft kunnen we mekaar nog tegenkomen Peter!  ;)

Goeie reis in alle geval! :)

Peter

Terug thuis na een goede rustpauze in de groene bossen en heuvels van het Zwarte woud.
Veel dingen gezien, helaas geen Dirky.
Eerst een paar dagen in de tuin werken, en dan verder aan het stationsgebouw.
Met vriendelijke groeten
Peter