Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

dani

@Stieven:   behalve de lift, gaan de Arduino's ook de SchiebeBühne,  de draaischijf en wissels in het BahnWerk, en al de andere wissels op de baan  aansturen.   Een hele boterham, dus.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Gerolf op 06 juni 2013, 11:53:20 AM
Een "hongkong-adaptertje" zou ik nooit zomaar als voeding voor een µC gebruiken,
tenzij met een elco en een 7805 (of een low-drop stabilisator)
Goed voor een GSM op te laden, maar is waarschijnlijk een supereenvoudig geschakeld voedinkje,
... dat even waarschijnlijk vaak naar of in de buurt van "0" gaat.
=> dan ben je de µC constant aan 't resetten via de ontbrekende voedingsspanning, of je watchdog springt op, ...

Ik zat in de juiste richting met mijn vermoeden, en jij had de nagel op de kop met je stelling, Gerolf !


Thuis gekomen, getest op de USB poort van de laptop :  zelfde probleem....
Een 10 µF  condensatortje (elko) er over en tataaaaa, alles ok .
Zelfs met een 1 µF'tje op de HongKongBong  werkt het super.   

Teamwork.. we can make it !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Probleem met de AtTiny85:
1) kan je de geprogrammeerde software niet eens terug downloaden en vergelijken met het origineel?  Dan ben je zeker dat je programming 100% gelukt is.
2) Zit er niet teveel ruis op je voeding?  Elco voor de stabilisatie en een 100nF zo dicht mogelijk bij je AtTiny om te ontkoppelen/ontstoren.

Door de interne klok te gebruiken, heb je niet zoveel fout mogelijkheden meer.  Heb je niet per ongeluk een fuse verkeerd gezet zodat bv. de watchdog actief wordt?

dani

het werkt nu perfect, Patrick.
Gewoon een 10 µF condensatortje tussen + en - op het breadboard en klaar.   Niks storingen meer.
De programmatie lukt perfect, zowel via arduino als host, als via USBASP programmertje.

Ik heb tijdens een late conference meeting met wat Amerikaanse collega's hier een nieuw printje gesoldeerd voor de lift ingang, zoals ik onlangs aangegeven had met de 7 segments displays.









en dan voor de fun even een "looplichtje" gemaakt met een ATtiny en daar het paneeltje aan gehangen...  gewoon om te testen.

http://www.youtube.com/watch?v=S2GOL2vp8OI&feature=youtu.be

Ik zie nu net dat één van de segmentjes op de oranje display niet mee brandt...  zal ik toch nog moeten fiksen :-)  Wslk een draadbrugje niet doorgesoldeerd.   Damn...   2 dingen tegelijk doen, haast en spoed  :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ah sorry! Had die reactie voor die van mij niet gezien.  Duizend maal excuses.

dani

hier hoef niemand zich te excuseren, Patrick !
Ik stel het heel erg op prijs als mensen mee denken en met mogelijke oplossingen voor problemen komen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Sjiekskes, Dani !!!

Dat wordt een duidelijke indicatie van de lift-toestand !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

vergeet de niet een bel aan te sluiten zoals bij elke lift zo'n jaar of 50 geleden ;-)
Mooi, werk Dani

Steam.N

Citaat van: philippe_007 op 06 juni 2013, 21:49:05 PM
vergeet de niet een bel aan te sluiten zoals bij elke lift zo'n jaar of 50 geleden ...
Oh ja, en dan die lift met wat koper afgewerkt, en een mini-Picolo die het verkeer regelt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

We leven ons al volledig in ;-)

conducteur

Zeggen dat we vandaag in de allerlaatste les elektronica :(  met 7-segmentjes in C gewerkt hebben...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

dani

#161
Vandaag ben ik eindelijk kunnen beginnen aan de voorbereiding van de rangeerheuvel.

Na even nadenken over hoe "Noord 2 " zal worden opgebouwd heb ik besloten om te gaan voor aparte "modules" die afzonderlijk worden afgewerkt (zo kan ik er lekker beneden aan werken) en dan n het geheel worden ingepast volgens plan.    Noem het eigenlijk een soort van  "diorama's"  die elk een stukje van de baan gaan bekleden en die door de spoorweg met elkaar verbonden worden.  De verschillende zones op de plank worden zo als prefab modules gemaakt.   Geen verwarring met de "modulebakken" van bvb een clubbann of zo, gewoon aparte (en wslk ook uitneembare) stukken.


De rangeersporen zijn op maat, de plank is klaar.  Nu nog de "aanzet" van de heuvel maken en de hellingen bepalen.   Ikheb ondervonden dat vlak na de ontkoppelaar de helling steiler moet zijn om door de wisselstraat te geraken, maar daarna de helling niet te steil ag zijn anders knallen de wagons vol in de stootblokken en sommige wippen zelfs uit de sporen daardoor.

Enfin...  de sporen ....

Eerst even losjes uitgelegd op de plank



Het kortste spoortje is voor het  "parkeren" van een rangeer lokomotiefje.  Het ligt niet parallel, maar ik had niet de juiste bocht voorradig voor na de 5103 en 5104 wissels.  Pech... so be it



De sporen afgetekend op de plank, dan de plank gezaagd naar de vorm van de heuvel, en daarna dubbelzijdig tapijtkleefband (smal ) van de Action op de plank om de sporen even te hechten.



En dan maar plakken :-)











De papieren achterkant van de tape..


De wissels netjes uitlijnen en dan de sporen leggen.





Dat schuine spoortje heeft wel iets...


Even de lat er naast en ze liggen recht.  Voordeel van die kleefband is dat je kan bijwerken en het toch voorlopig "vast" ligt.




Boormachine er bij, gaatjes boren en dan de draadjes door de plank.  Zoals het hoort krijgt elk spoor zijn eigen voedingsaansluiting op de ringleiding.




De plank "vrij van draden".


Een streep houlijm er naast en dan wat gewicht er op om aan te duwen.  Even kijken of dat houdt zo met die lijm.  Anders gaat er morgen ook een "drets" silicone op.






En dan even de laatste aanwinsten van gisteren op de sporen gezet.   In principe hadden de rangeersporen toch wat langer mogen zijn om een deftige goederentrein te vormen, maar de plaats in de baan is beperkt en beter een "korte heuvel" dan geen heuvel.











Ziezo, dat was het voorlopig.  Nu de bedrading onderaan de baan netjes maken, in boekbindertjes leggen en naar een centraal aansluitpunt brengen, vanwaar alles dan naar de sturing zal vertrekken.   
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Neesse

Hoi Dani,

Ook nu ben ik weer erg benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Aangezien het laatste kleine spoortje niet helemaal recht loopt zou je er een berg achter maken zodat de ruimte erg beperkt is. Dan is het direct duidelijk waarom dit spoortje schuin ligt.

Groeten Niels

Gerolf

Zelf had ik dat spoortje eerder naar buiten laten afwijken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#164
@Niels : niet meteen een berg er achter, maar iets in die richting inderdaad...  Als alles samen komt wordt het duidelijk.

@Gerolf : euh, ja, maar de ruimte er naast is beperkt.  Misschien pas ik het later toch nog aan en maak er een omlopend spoortje van zodat de rangeerlok ook van elders kan inrijden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.