Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

HYA

Als ge een vermagerwijze vandoen hebt zonder crashtoestanden, dure woorden en snelle resultaten meteen al even snelle terugval, laat maar weten.  Heb enige ervaring met mijn blijvende -19 kg over 2 jaar en geen enkele week frieten gemist ...  ???
Laat maar weten ;D

philippe_007

Beetje sport, gezonde voeding en je verliest reeds kilo's...


dani

stap 1=  gezonder eten
stap 2 = mezelf verplichten om meer te bewegen.. een hond in huis halen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

niko

Citaat van: HYA op 04 juni 2015, 21:34:30 PM
Als ge een vermagerwijze vandoen hebt zonder crashtoestanden, dure woorden en snelle resultaten meteen al even snelle terugval, laat maar weten.  Heb enige ervaring met mijn blijvende -19 kg over 2 jaar en geen enkele week frieten gemist ...  ???
Laat maar weten ;D

Hier treed ik HYA bij , op het gemakje heeft een langer resultaat dan een crashdieet . Je verliest met een crashdieet enkel kilo's maar ook veel vitaminen , wat ook zeer negatieven kan mee dragen kwa gezondheid !!

Mvg NiKo
mvg Niko

dani

inderdaad,  vandaar ook geen drastische dingen zoals maagverkleining of een maagring of zo.
Gewoon gezonder leven en meer bewegen...    En de snoepkast leeg maken en omtoveren tot een opslagplaats voor treinen :-) :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Steam.N

Citaat van: HYA op 04 juni 2015, 21:34:30 PM
Als ge een vermagerwijze vandoen hebt zonder crashtoestanden, dure woorden en snelle resultaten meteen al even snelle terugval, laat maar weten.  Heb enige ervaring met mijn blijvende -19 kg over 2 jaar en geen enkele week frieten gemist ...  ???
Laat maar weten ;D

Jan, laat maar weten hoe je dit doet !
Ben zéér geīnteresseerd  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johnnytrein

Luc Caals volgde enkele jaren geleden de FDHM (fret den helft minder methode), misschien is dat een goede methode.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Sattrickske

Amai nie is me dat effe schrikken.  Ben net terug van effe weggeweest en moest rap effe 5 paginas van je thread doorlezen...
Maar ben superblij te horen dat het 'vals' alarm was.  Maar ge zou nie voor minder beginnen te paniekeren.

Vermageren, tja.  Teveel is trop en da's nooit goed en dat geldt ook voor vermageren; dus niet overdrijven.  Dat van de snoep voorraadkast in een opslagplaats voor modeltreinen veranderen zie ik wel zitten ;D

Soigneert u een bekke hé maatje!

dani

Beadnkt allemaal, nog eens.   Ik ga het inderdaad wat anders aanpakken.


En omdat het een rustig weekendje thuis is, zit ik te programmeren terwijl de dochter aan het studeren is en de madam naar de Woef-dag in Huizingen...

Ik wou het eerst posten ij "wat maakte vandaag je dag", maar ik ga het hier zetten...


De  fameuze  "master-slave" setup voor de wissels krijgt haar definitieve vorm.  De software werkt vrij goed al zeg ik het zelf.

Momenteel heb ik de keuze uit 4 invoer modes.

* via de PC   (vanuit Visual Basic  programma eencommandto op Seriele poort naar USB)
* via een membraan toetsenbordje
* via een infrarood afstandsbediening
* via een DCC signaal


Met elk van deze mogelijkheden kan ik de wissels, ontkoppelaars bedienen, alsook resets uitvoeren op slave modules, status updates uitwisselen tussen de PC, de Master en de Slaves,  EEPROM gegevens ophalen en wegschrijven en de hele baan synchroniseren met presets.

De eerste 3 inputmodules en het LCD display werken perfect.   Nu nog enkel  de DCC interpreter  fine tunen en dan zijn we daar ook klaar.

Hier word ik vrolijk van, ik ga zometeen proberen een filmpje te monteren.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en aangezien ze vorige week geleverd zijn :    wat zitten spelen met de  RFID  tags van MiFare 1K Classic.

* Er is nu een specifieke "sleutelhanger" (of een master) nodig om de installatie op te starten.
* met de RODE tag  wordt alles hardwarematig gereset
* met de GELE tag wordt geheugen van master en slaves gesynchroniseerd
* met de groene tag wordt EEPROM bijgewerkt
* met de blauwe tag wordt de huidige positie van alle wissels opgeslagen op de blauwe tag of op de master kaart  (heeft  1 KB geheugen).

Ik heb meteen een klein extraatje voorzien, om als een tag kapot gaat, een andere in de plaats te kunnen coderen.

Plezant speelgoed !!!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Leuk speelgoed, inderdaad. Ooit ga ik er ook mee aan de slag.
Ik zie dat de tags kleiner én meer betaalbaar worden  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

inderdaad...   deze zijn nog te groot om onder een trein te hangen, maar wel als "gadget".
Een experimenteersetje koop je bij de Sjienees al voor 5..6    dollar...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

tussendoor even het N schaal speelgoed boven gehaald...

1 Arduino Nano
1 9V batterij
1 BD 139 transistor
1 weerstand van 1 KOhm


... en je kan je analoge lokjes  "kwasi digitaal" laten rijden...  je hoort duidelijk in de motor het "fluiten" van de PWM sturing..
Natuurlijk is er nog steeds het feit dat als er meerdere op je spoor staan, ze allemaal gaan rijden, maar de bedoeing is sowieso om een gescheiden spoortje te hebben met een paar detektiepunten en wat "automatisering"

https://www.youtube.com/watch?v=oFvh9HbnePg

https://www.youtube.com/watch?v=318D3Fk-0fk

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

het is nog eens tijd voor een update over het "onzichtbare werk".

Ik heb intussen 10 stuks   "stuurprintjes" klaar  voor de wissels.   10 x 10 = 100  stuurtrapjes =: 50 wissels = (iets over)  HALFWEG !

Het is vrij simpel....   

Elk printje bevat 10 stuurtrapjes.
Elk trapje bestaat uit
** 1  weerstand van 1 KOhm   (die komt vanaf de 5V uitgang van de Arduino en stuurt de darlingtontransistor aan)
** 1 darlington transistor  NPN van het type  BD139
** 1 blusdiode van het type  1N4007

Dat alles wordt dus per 10 op een half printje van 5x7 cm  (dus 2,5 x 7 cm) samen gebracht en van draden voorzien.


Een paar beelden zeggen meer van het "serie productie werk" van de laatste dagen :

1.  begin met een half printje en soldeer eerst de 10 blusdiodes




2.  voeg dan de 10 weerstanden toe








3.   Daarna de 10 transistoren





4. alles netjes doorverbinden en oppassen voor kortsluitingen
    En dan de   Draden er aan en klaar  (enkel nog de draadjes van de Arduino naar de printjes, dat wordt flat cable)





Printje voor printje, of per 5 ... het maakt niet uit

Hier ligt er een "batch" klaar voor bedrading.




Uiteindelijk is elk printje goed voor 5  wissels   (elke wissel heeft 2 spoelhelften dus 2 eindtrappen nodig)







En dan te bedenken dat al dat werk gewoon in een afgesloten kast komt en niemand er nog naar om kijkt zolang alles werkt.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik wil je soldeerpret niet bederven, Dani ... maar er bestaan transistor-arrays in IC's ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw