Bouwen en Bashen

Gestart door mdvholland, 17 april 2013, 16:04:25 PM

mdvholland

Leuk om te horen en vooral te zien wat iedereen aan gebouwen, scenery, rollend materiaal (ver)bouwt!

mdvholland

Zcentralstation (dat andere z-forum  ;D) houdt af en toe een prijsvraagje. Ik deed mee met bijgaande bouwsel, obv een kit van Stonebridgemodels. Laserkits van fineer/karton vind ik fijn om te (ver)bouwen.





Grote voorbeeld:


Detail achterkant:


Zie voor meer foto's:
http://www.mijnalbum.nl/Album=LZKMHIF8

groet,
Matthijs

Gerolf

Knap gedaan, Matthijs  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

zo'n afschuwelijk kot, maar knap waarheidsgetrouw,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

philippe_007

mooi gemaakt, en dit op 1/220ste....

hier mijn z-baantje dat ik 3 jaar geleden aan begonnen ben (maar nog steeds moet afwerken), bedoeling was om de technieken wat onder de knie te krijgen ivm scenerybouw (vb er-decor landschap materiaal)...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21518.msg357429#msg357429


Steam.N

Oei, mijn frank was niet gevallen : Z-schaal ...
Chapeau, Matthijs  8)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

depovero

Zou ik durven, de klein overtreft de grote.

Allé ... bijna.


Nog een paar gebouwtjes errond zal de straat afmaken.

Zucezz,

denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

SuSke

Knap Matthijs, je bent er zelfs in geslagd het gebouw ook een beetje scheef te laten staan zoals het voorbeeld  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Dirky

blijkbaar is de kit scheef gemaakt... zie bovenste foto van de onderdelen in de kit..

Zou ik al een serieus vergrootglas moeten voor hebben... (ik gebruik er al 1 voor spoor 1  :) )

mdvholland

Dank jullie leuke reacties!

Citaat van: janjozef op 18 april 2013, 08:10:48 AM
zo'n afschuwelijk kot, maar knap waarheidsgetrouw,

Eh, dank je, geloof ik (?)   ;D

Citaat van: Dirky op 18 april 2013, 12:51:02 PM
blijkbaar is de kit scheef gemaakt... zie bovenste foto van de onderdelen in de kit..

Zou ik al een serieus vergrootglas moeten voor hebben... (ik gebruik er al 1 voor spoor 1  :) )

Toch niet, Dirky. Ik heb zelf de geveldelen  (3 laagjes) ingesneden, een wigje vanaf rechts in de onderlaag met vierkantpatroon (zeg maar: kniehoogte), en dan wat hoger ter hoogte van het luifeltje vanaf links een wigje er uit. Zodoende leunt de gevel naar rechts vanaf onder, maar vanaf boven de airco leunt ze weer wat naar links terug. Klinkt ingewikkelder dan het is. Daarom heb ik de voorgevel apart gemaakt, en die zie je op de foto van het onderdelenoverzicht. De andere drie gevels zijn conform de kit. Het dak was weer wat apart, ik vond de "onderlaag" te dik (ca. 1mm fineer) dus die heb ik op een plankje met daarop schuurpapier geschuurd tot wat minder dan een halve millimeter.

Hier http://www.zcentralstation.com/index.php?option=com_kunena&func=view&catid=25&id=15352&Itemid=212 vind je een afbeelding van de gebouwde kit zonder verbouwing.

Meest fier ben ik op het buitenlampje achter. Bestaat uit een dun koperdraadje en een rondje papier, dat ik met een miniponsje (scherp gevijld koperen buisje van diameter 1,2 mm) uit papier heb gestanst (tikje met de hamer, onderlaag van snijblad). Het papier vervormt een beetje tot een conisch kapje. Prikje in het midden met een speldje, draadje even in de superlijn en dan in het gaatje in het kapje, voila lampje.

@Philippe, ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van je baan. Fraaie bruggen!

Matthijs



Dirky

had ik moeten weten Matthijs... eenvoudig doen zoals de anderen is jouw ding niet, hé!

perfect geslaagd! :D ;)

mahtoska1

Prachtig gedaan Matthijs. Je hebt een zeer goed oog voor details.  Is dit een deel van een "grote" Z-baan?

Kan je de hoogte van de deuren eens opmeten en hier posten? Ik ben namelijk zelf bezig met huisen te ontwerpen.

Citeermooi gemaakt, en dit op 1/220ste....

hier mijn z-baantje dat ik 3 jaar geleden aan begonnen ben (maar nog steeds moet afwerken), bedoeling was om de technieken wat onder de knie te krijgen ivm scenerybouw (vb er-decor landschap materiaal)...

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=21518.msg357429#msg357429

Philippe, ik heb je baantje eens bekeken. Dit is zeer mooi werk. Hopelijk kan je dit baantje ooit afwerken. Deze afmetingen zijn ook perfect voor tentoonstellingen...
Hopelijk kunnen we dit baantje ooit in het echt bewonderen.

De beste groeten,

Pieter

mdvholland

Ha Pieter, dank voor je compliment. Details, sja. Daarom (?) dus ook nog geen "grote" Z-baan.  Maak af  en toe een huisje, en dat kost mij relatief veel tijd.

Ik heb de schuifmaat eens langs de deuren (voor en achter - ze blijken van gelijke grootte) gelegd: 8,44 mm. Verbazend feitelijk, want met omgerekend bijna 1.86 meter is dat wel wat aan de kleine kant... 

Heb ook eens gekeken naar het Azelea house, ook een kit van Stonebridge models (al een eerder fotootje van geplaatst in het draadje Laatste Z aanwinst): 9,40 mm, dus omgerekend 2 meter 9 cm.

Maar wat let je om gewoon je huisdeur op te meten en die op schaal te maken?

Tot slot, misschien kun je hiermee nog je voordeel doen:  http://www.mbz-modellbahnzubehoer.de/assets/plugindata/poola/MBZ%20Tueren.pdf


Ben benieuwd naar je huisbouwresultaat!

groetz,
Matthijs

mahtoska1

Bedankt, Matthijs.

Ik heb inderdaad mijn voordeur als maat genomen. Het was maar om te checken of mijn maten kloppen :)