Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Puntlassen

Gestart door DelticPower, 05 maart 2013, 18:40:15 PM

DelticPower

Hallo, even een vraagje aan onze greedschapprofies. Is het mogelijk om met een lastrafo (voor electr. lassen) te puntlassen, en zo ja hoe?

Groeten van Jan

Dirky

om te puntlassen zijn de parameters "stroom" en "duur" van belang. Stroom kan je theoretisch instellen maar de duur van de puls heb je niet onder controle... Dus neen, zonder modificaties van het toestel niet...

Havoc

Ik had ergens een schema van Elektuur waar zoiets beschreven stond dat voor modelbouw zou kunnen dienen. De originele bedoeling was om lippen aan batterijen te lassen voor modelauto's. Misschien dat iemand anders dat sneller terugvindt dan ik in mijn chaos archief. Was met een hoop condensators en fets, eigenlijk een flitslamp...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Heb op internet eens iets gelezen van een klub (ik dacht Radingspoor?) waar een lid een lastrafo omgebouwd  had naar een puntlastang. Maar dit was een heel sumiere beschrijving. Dacht ergens te lezen dat een belgische modelclub ook zoiets gebruikte voor bovenleidingdraden te puntlassen. Misschien is daar iets meer informatie.

Groeten Jan

mivc057

Dat klopt. Bij O.V.M.V in Aalst is zo'n toestel ontworpen door een  ingenieus lid en is heel de bovenleiding van het station op die manier gepuntlast , met een prachtig resultaat als gevolg.
Meer en meer leden maken nu gebruik van deze techniek om op hun banen of diorama's bovenleiding te plaatsen.

Havoc

Zou Elektuur Oktober 2006 zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

DelticPower

Bedankt allen die gereageerd hebben. Ben nog naar die electuur aan het zoeken geweest maar niets over gevonden. Dan zullen we de draden maar met weerstandsolderen proberen te maken.
Groeten Jan

Gerolf

Dat is zeker ook een goeie manier, Jan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


PeterC

Jan,

PM ivm het artikel uit Elektuur.
Groetjes, Peter


DelticPower

Hallo Peter, bedankt heb het opgeslagen.
Ga het bestuderen.
Groeten van Jan

Gerolf

Dat artikel interesseert mij ook wel, Peter  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

eigenlijk ook eens graag het artikel lezen.Interesseert mij wel, Peter. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Frank_N

Hoi Jan,
Wat wil je eigenlijk ermee doen?
Groet van Frank