Desiro Treinstellen

Gestart door janieburton, 12 februari 2013, 13:26:42 PM

Michiel

Citaat van: 2012 op 14 februari 2013, 19:34:37 PM
er zit wel degelijk anti slip op zunne, ma zelfs dan heb je steeds wel es beperkt doorslippen, reactie tijd van het systeem, das zo bij breaks, 13, 96, 18, ... het systeem kan pas reageren ne keer de wielen aan het slippen zijn he  ;)

Een beetje slip kan altijd, maar met gaat 'm hier niet over een beetje slippen. Ik heb het over rond-uit doldraaien op veel hoger toerental en over een periode van een 15 seconden en dikwijls veel meer. Dat zal de slijtage aan wielen en rails geen goed doen, en de onderhoudskosten van deze Desiro's ook een beetje laten doldraaien vrees ik.

Maar  nogmaals, dat is een persoonlijk indruk van een dagelijks pendelaar. Ik ben geen bestuurder, of technicus bij de spoorwegen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

Citaat van: Michiel op 15 februari 2013, 08:38:25 AM
Citaat van: 2012 op 14 februari 2013, 19:34:37 PM
er zit wel degelijk anti slip op zunne, ma zelfs dan heb je steeds wel es beperkt doorslippen, reactie tijd van het systeem, das zo bij breaks, 13, 96, 18, ... het systeem kan pas reageren ne keer de wielen aan het slippen zijn he  ;)

Een beetje slip kan altijd, maar met gaat 'm hier niet over een beetje slippen. Ik heb het over rond-uit doldraaien op veel hoger toerental en over een periode van een 15 seconden en dikwijls veel meer. Dat zal de slijtage aan wielen en rails geen goed doen, en de onderhoudskosten van deze Desiro's ook een beetje laten doldraaien vrees ik.

Maar  nogmaals, dat is een persoonlijk indruk van een dagelijks pendelaar. Ik ben geen bestuurder, of technicus bij de spoorwegen.

Soms gebeurt het wel dat als de wielen doorslippen dat die net onder de acceleratie snelheid zitten en dat het systeem dat niet direct detecteerd. Technicus ben ik ook ni, wel bestuurder, hoe dat systeem werkt in detail weet ik ook ni. maar is me wel al opgevallen da ik de wielen onder mij hoor doorslippen en dat pas later het systeem tussenkomt. Het heeft te maken met de acceleratie die niet te hoog mag zijn, de verschillende assen moeten zelfde snelheid hebben en zo. Het kan dus wel efkes duren en dan kom je als bestuurder best zelf eens tussen uiteraard.

Havoc

Als je dan ziet dat ze dat doorslippen voor de tweede wereldoorlog al met servo's en zo onder controle hadden dan stel je je toch wel vragen waarom het nu nog problemen kan geven. Wees serieus, ik denk dat iemand hier op het forum die wat beslagen is met microcontrollers dat op een weekendje voor elkaar krijgt met wat pics. Dat zo gewoon niet meer mogen in deze tijd.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Aangezien ik niet vaak in België verblijf heb ik pas gisteren voor het eerst een Desiro zien vertrekken in Brussel.
Wat me opviel was de grote versnelling vanuit stilstand. Die stellen zijn echt wel gemaakt om vaak te stoppen en snel weer weg te sprinten.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steven123

Dat klopt, trekt op als een tram  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

bockie

Het spijtige, vanuit persoonlijk standpunt, is dat er geen deuren zijn tussen de verschillende rijtuigen. Dus maw. als er iemand roept dan kun je het een rijtuig verder horen. En zo grote toiletten ... is dit allemaal wel nodig? Maar het zijn alvast wel betere stellen dan de reeks 41.

Michiel

Nog een nadeel van dat enorm lomp toilet is dat het niet in een afgeloten gangpad staat zoals bij alle andere treinstellen en rijtuigen, maar in de reizigersruimte. De stank is er dikwijls zeer prominent aanwezig, in het hele treinstel.

Gisteren heb ik het weer duidelijk gehoord: doldraaiende wielen, die bij het optrekken zonder grip wild-gierend spinnen, gedurende 15 tot 30 seconden. Geen enkele terugkoppeling met anti-slip aanwezig. Heel merkwaardig voor een dergelijk modern product.

HET zwakke punt met deze treinstellen blijken de deuren. De stellen zijn nagelnieuw, en bijna alle stellen hebben al een paar deuren buiten dienst. Toch wel beschamend, maar dat gooien we maar onder de noemer kinderziekten.

Voor de rest heeft deze Desiro haar naam niet gestolen; een stel dat veel te wensen over laat: een oncomfortable spituurbus op rails. Jammer, want we zullen het ermee moeten doen de volgende 40 jaar.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

En dat ze daarvoor het goede materiaal verschroten...
Weet iemand of de wielen individueel of per as worden aangedreven?

Peter

Citeerwant we zullen het ermee moeten doen de volgende 40 jaar.

Dat geloof je toch zelf niet dat die dingen zolang meegaan. ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Twee argumenten:

deutsche grundlichkeit  ;D
NMBS, geld... België barst?  :o
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

De grote toiletten zijn speciaal voorzien voor de mindervalide medemens, dus op zich niet slecht zou ik denken. Hoe die mindervalide met zijn rolstoel aan de toiletten geraakt is een andere zaak.  ;D
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

CiteerTwee argumenten:

deutsche grundlichkeit 
NMBS, geld... België barst? 

Moet je de kommentaren op de Duitse forums eens lezen. ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Michiel op 15 maart 2013, 09:43:14 AM
Gisteren heb ik het weer duidelijk gehoord: doldraaiende wielen, die bij het optrekken zonder grip wild-gierend spinnen, gedurende 15 tot 30 seconden. Geen enkele terugkoppeling met anti-slip aanwezig. Heel merkwaardig voor een dergelijk modern product.


Misschien moet de NMBS er antislipbandjes op leggen  :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Tom

Persoonlijk heb ik altijd mijn bedenkingen gehad bij deze lighttrains, vooral om de redenen die hier al zijn vermeld.
Zelf reis ik tweede klas, maar ik vind dat de nmbs de eerste klasse reizigers met deze treinen toch serieus verwaarloosd.
Een van de belangrijkste redenen om eerste klas te reizen is de "rust", maar dat kan je hier wel vergeten.
Tom

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *