Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Desiro Treinstellen

Gestart door janieburton, 12 februari 2013, 13:26:42 PM

Michiel

Interssante vergelijking!  8)

12 x M4 rijtuigen komt overeen in lengte met 4 Desiro stellen (4 x 3 bakken), maar in zitplaatsen heb je wel 5 Desiro-treinstellen nodig om de 1200 zittende reizigers op te vangen.

Dan vraag ik me af, wat is goedkoper in exploitatie: een sleep M4-rijtuigen met één loc, of 5 gekoppelde Desiro's? De reiziger weet wel waar hij het liefst mee meerijdt.  ;D

Maar ik snap helemaal de exploitatie-technische argumenten om met Desiro's te gaan rondrijden op het voorstadsnet.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janieburton

Citaat van: rgp op 13 februari 2013, 15:58:27 PM

Bekijk de uitstap en instaptijden (belangrijk voor een voorstadsnet) en je komt dan uit bij de DESIRO.  Gebruik dat stel zoals ik zeg op korte afstanden (20 min reistijd), maar gebruik het niet om van Charleroi naar Antwerpen te rijden !
Motoren en stuurelectronica zijn ook voorzien om slechts korte afstanden op vol vermogen te rijden en niet 50 km (planche) te moeten rijden.

Roland

Als ze niet voorzien zijn om 50km op vol vermogen te rijden waarom gebruikt men ze dan om lange afstanden te rijden? Dit is dan oneigenlijk gebruik. Dat is om miserie vragen. En dan staat men versteld dat de Desiro's niet voldoen.

Blijkbaar men koop iets aan om het GEN te bedienen en men gebruikt ze bewijze  om van Antwerpen naar Charleroi te rijden( zie citaat).

Of is men hardleers bij de NMBS?
 

Jurgen

Net als bij de Fyra weten we niet wat er allemaal afgesproken is tussen NMBS en Siemens. Het kan evengoed zijn dat in het contract stond dat deze treinstellen grote afstanden moesten kunnen afleggen.

Hier wordt veel geroepen zonder echt te weten wat er allemaal gaande is, ook ik weet dat niet. We kunnen het alleen maar veronderstellen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

rgp

Jurgen,

Jij weet het niet, ik wel door gewoon de informatie die publiek is achtereen te zetten.

Er werden monospanning DESIRO's besteld voor het GEN te Brussel en Tweespanningversies voor tot Luxemburg te rijden.  Daarenboven ook in te zetten in L-treinen.

Dus niet om in het weekend Antwerpen-Oostende mee te gaan rijden (zoals 20 jaar gelden men IC reed met duikbrillen :o

Als je de bouw ziet, is het toch duidelijk dat het gaat om veel volk snel in-en uit te laten stappen.

Roland

Havoc

Daarnet op skynet enkele zaken gelezen:

Citeeronvoldoende trekkracht, deuren die niet sluiten als de trein op een (lichte) helling staat, toiletten die dienst weigeren omdat de sensoren de uitwerpselen niet detecteren, storingen in de airco.

Tja, als je al een computer nodig hebt om een toilet te doen werken...

Maar ook het volgende:
CiteerOp internetfora van Duitse treinbestuurders wordt al lang de spot gedreven met de Desiro die daar ook rijdt. De treinen van de NMBS zijn vijftien ton zwaarder dan de Duitse versie, maar hebben toch lichtere motoren.

Dus dat men in Duitsland er zo blij mee is schijnt ook niet te kloppen. En de belgische versie wijkt af en niet in de goeie richting.

Nu ja, hoeveel er klopt van dat stukje op het net weet ik ook niet. Wel al bestuurders horen klagen dat als ze eenmaal stukgaan het veel langer duurt eer ze terug rijden.

Langs de andere kant vind ik het argument dat ze maar geschikt zijn voor korte ritten ook geen steek houden. Dit is treinmateriaal, geen modelbouw. Als je er nog niet eens mee van Brussel naar Oostende kan rijden dan is er iets mis. Als dat klopt, dan gaan die niet lang meegaan.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

prulleman

bij ons heet dat rotding al lang misero. op gebied van comfort gene vette, wel rolstoelvriendelijk, maar een verdomd moeilijke en tijdrovende procedure is nodig om een rolstoel op te laden, en die speciale uitschuiftreden zijn alles behalve betrouwbaar. de noodkoopeling zit aan de buitenkant in een bak, das tof behalve als je aan het perron staat (langs die kant welteverstaan) de deuren gaan te traag open, gehaaste pendelaars drukken zich er dus tussendoor met als gevolg dat ze kapot gaan. het spel deugt ook niet voor bv airport express te rijden want een beetje bagage kan je niet kwijt. met sneller opende en suitende deuren zou ie wel kunnen dienen als boemelke, maar laat ons eerlijk zijn, hoeveel treinen rijden in ons land (binnenlands verkeer) 50km op vol vermogen? zelfs de meeste IC (uitgez ICa en ICo) staan gemiddeld om de 20km 2min in een station en op het einde van hun traject spelen ze voor omnibus. als je dat weet begrijp je dat ze ook miseros IC laten bollen (als ge niks anders meer hebt :'()  indien je dagelijks ermee reist zou ik zeker geen  1klasse betalen, das weesmeten geld in dit geval. maar het is eentroost dat als de airco niet werkt je nooit zal puffen van de warmte, want zonder airco... mag hij geen reizigers meenemen ::)

Michiel

Kwa vermogen lijken onze Belgische Desiro's toch over voldoende te beschikken. Het optrekken gaat heel gezwint, zodanig zelfs dat bij het minste natte weer of op een helling je een paar wielen hoort dol draaien. Het verbaast me trouwens dat er op zo'n modern vehikel boordevol electronica geen anti-slip terugkoppeling is bij het optrekken.

Het optrekken gaat in elk geval veel sneller dan om het even welk ander Belgisch treinstel, laat staan getrokken trein. De klassieke tweetjes slipten ook vrij snel door bij het optrekken op een helling met nat weer, maar komen toch niet in de buurt van de prestaties van deze Desiro's. Op dat vlak doet ie het behoorlijk goed, vind ik.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

Citaat van: Michiel op 13 februari 2013, 22:27:33 PM
Het optrekken gaat in elk geval veel sneller dan om het even welk ander Belgisch treinstel, laat staan getrokken trein.
Ook sneller dan de Duikbrillen, die niet voor niets ook Sprinters worden genoemd?  ;)  Als ik moet kiezen, geef mij dan maar een duikbril. Vooral in 1e klasse...  8)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

janieburton

#23
Zou de NMBS directie,nu na de brand in een tweetje vandaag 13/02/2013 eens niet op bedevaart gaan naar Lourdes met de trein om daar eens een aantal kaarsen te branden en te bidden en boete te doen om de treingoden gunstig te stemmen.  :) ;) :o ::) 8)

Misschien zijn er ontevreden pendelaars die "zwarte magie en Voodoo" toepassen en zo alle mogelijke technische problemen laten neerdalen over de NMBS. :) ;) :D :o ??? 8) ::)

Ik zie die ontevreden pendelaars daar al zitten met een modeltreintje, natuurlijk in NMBS kleuren; en daar naalden of nagels in prikken(LOL) :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

 

janvds9

Voor de Desiro's was er de Fyra. Voor de Fyra waren er de 41-ers die branden. Voor de 41 waren er de slappe 77-ers. Voor de 77 waren er masszaal uitvallende 13-en.  Wie bestelt en controleert dat allemaal ? In de private sector kost dat telkens de CEO's een A4 !!!
Janvds9

Metpetergaathetbeter


Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

2012

Citaat van: Michiel op 13 februari 2013, 22:27:33 PM
Kwa vermogen lijken onze Belgische Desiro's toch over voldoende te beschikken. Het optrekken gaat heel gezwint, zodanig zelfs dat bij het minste natte weer of op een helling je een paar wielen hoort dol draaien. Het verbaast me trouwens dat er op zo'n modern vehikel boordevol electronica geen anti-slip terugkoppeling is bij het optrekken.

Het optrekken gaat in elk geval veel sneller dan om het even welk ander Belgisch treinstel, laat staan getrokken trein. De klassieke tweetjes slipten ook vrij snel door bij het optrekken op een helling met nat weer, maar komen toch niet in de buurt van de prestaties van deze Desiro's. Op dat vlak doet ie het behoorlijk goed, vind ik.

er zit wel degelijk anti slip op zunne, ma zelfs dan heb je steeds wel es beperkt doorslippen, reactie tijd van het systeem, das zo bij breaks, 13, 96, 18, ... het systeem kan pas reageren ne keer de wielen aan het slippen zijn he  ;)

T03

De media schrijft over feiten, maar wat weten ze over treinen.
Waren ze erbij tijdens de bestelling, hebben ze inzicht  in de contracten, wat zijn de doelstellingen van de NMBS.
Wil je meer comfort, sterkere motor...alles heeft een prijs, en voor de rest ... kinderziektes die moeten worden opgelost.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"

Havoc

Citeerkinderziektes die moeten worden opgelost.

Dat is volgens mij iets anders. De Fyra is een hst gebouwd voor de eerste keer door een firma zonder (of toch weinig) ervaring met hst's. Maar die Desiro's rijden in het buitenland al in serieuse aantallen en gedurende langere tijd (2006). Dat de nmbs specifieke eisen stelt ok. Dat er zaken die daarmee verband houden kinderziektes hebben, ook ok.

Maar deuren die niet sluiten op hellingen? Die stellen rijden in Oostenrijk. Wc's die software problemen hebben? Hebben ze in duitsland geen wc in die stellen?

En dat die stellen enkel geschikt zijn voor pendelen en korte afstanden? Op wikipedia staan ze aangeduid als "Desiro MAINLINE"... Dat heeft voor mij toch een andere betekenis. (ok, het is Wikipedia)
Met vakantie voor onbepaalde duur.