Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Plan: "MM International Transport"

Gestart door Nonkelronnie, 01 februari 2013, 12:50:20 PM

Nonkelronnie

Bij deze stel ik jullie graag mijn (hopelijk) laatste sporenplan voor, helaas heeft het kind nog geen naam gekregen.






April 2006, het is een mooie dinsdagochtend wanneer een 77 met aan de haak een 4tal containerwagens en 3 gesloten goederenwagens het terrein van "MM International Transport" komt opgereden.
Elke trein die hier toekomt komt binnen op spoor MM0, vandaar wordt de trein achterwaarts op het spoor MM1 of MM2 gerangeerd. De 77 neemt een klaarstaande sleep wagens terug mee en zien we niet meer terug tot de volgende ochtend.
De sporen MM1 tot MM3 lopen tot binnen in de loods van "MM International Transport", het is hier ook dat gesloten goederenwagens geladen worden en overgeladen worden op wegtransport.
Het rangeren op het bedrijfterrein wordt al sinds jaar en dag opgenomen door een oude Köf II die al stamt uit 1934. Het locje rijdt nog steeds rond met de DB livrei van voor 1968 maar ziet er nog steeds prima uit. Het Köfje wordt 's nachts namelijk binnen gereden in de loods van het bedrijf om beschermd te zijn tegen de elementen, iets waar de bedrijfsleider op hamert. Hij is namelijk indertijd persoonlijk het Köfje gaan uitkiezen bij de overschotten van de DB.
Containerwagens worden geladen en gelost op het bovenste spoor vanwaar een container-heftruck de containers kan lossen en op een oplegger plaatsen.



Frank, een werknemer van "MM International Transport" heeft zijn IC-trein eerder die ochtend gemist en komt nu, ruim een half uur later dan normaal toe in het kopstation met de P-trein. Even voordien heeft hij vanuit zijn raampje op de trein het Köfje de sleep goederenwagens zien overnemen van de 77.
De P-trein bestaande uit 3 M6 rijtuigen komt toe op spoor 3 van het kopstation. Dat is zeer uitzonderlijk aangezien de P-trein normaal aankomt op spoor 2 maar daar zijn vandaag herstellingswerken bezig. Op weg richting het stationsgebouw kruist hij de machinist die uit zijn ruitje hangt en met de treinbegeleider een praatje slaat. Er is wel even tijd, de trein vertrekt pas binnen 20min weer.
Normaal heeft Frank nog de tijd om een loc van de reeks 13 vanop het locspoor naast spoor 1 te zien vertrekken om zich vooraan vast te koppelen aan de sleep waarna de ingesloten originele loc achtergelaten wordt en na het vertrek van de trein zijn plaats inneemt op het locspoor.
Maar vandaag is Frank gehaast en springt hij meteen op de fiets richting "MM International Transport"-terrein.
Op spoor 1 staat ondertussen de IC trein, die Frank eerder gemist had, klaar terug richting hoofdstad. De 3 I11 rijtuigen en de ingesloten reeks 13 zien er proper gewassen uit vandaag, snel neemt Frank er een foto van. Eens treinspotter, altijd treinspotter.
Onderweg op de fiets ziet Frank de IC-trein vanuit de naastgelegen stad onder zich door razen. Deze trein zal direct gevolgd worden door de IC trein die vanop spoor 1 zal vertrekken.
Net zoals elders in het land (Knokke-Blankenberge) wordt ook het kopstation en de volgende stad door 2 aparte treinen bediend die dan in het volgend station terug tot 1 trein samengevoegd worden.



Zoals hierboven beschreven wil ik met dit sporenplan de situatie in tijdperk V/VI uitbeelden in een kleine stad met een kopstation gecombineerd met een transportbedrijf waar er naar hartelust gerangeerd kan worden.

De treinen komen links in beeld vanuit het schaduwstation via de tunnel achter het transportbedrijf.  Goederentreinen rijden het bedrijf-terrein op of rijden door naar het schaduwstation via de tunnel rechts. Reizigerstreinen bedienen het kopstation of rijden ook door naar het schaduwstation via de tunnel rechts.
Zo heb ik de combinatie van een timesaver (transportbedrijf), een doorgaand paradespoor en een kopstation (het idee van het lokspoor heb ik geleend van Zandvoort-bad, uit het artikel over het opmaken van sporenplannen). Uit plaatsgebrek heb ik het lokspoor niet in het verlengde van de perronsporen gelegd maar eronder, wat een extra rangeerbeweging met zich mee brengt. De bedoeling is hetzelfde.
Trek-treinen komen toe in het kopstation, de lok vooraan wordt losgekoppeld en een vrije lok wordt van het lokspoor gehaald om zich achteraan aan de sleep te koppelen. Deze loc trekt dan de trein uit het station. De originele loc blijft achter en neemt zijn plaats in op het locspoor, klaar om zich aan de volgende trein te haken.

By the way, ik weet dat de klimspiralen links en rechts momenteel niet optimaal zijn, aangezien stijgende treinen aan de binnenkant zullen rijden en dalende treinen aan de buitenkant. Enige optie die ik zie is om dit hele plan horizontaal te spiegelen om dit te verhelpen (dus transportbedrijf komt vooraan links te liggen en kopstation achteraan rechts. Zo zouden treinen van achter het bedrijf te voorschijn komen (op het buitenste spoor van de klimspiraal) en dan over het paradespoor sporen naar de klimspiraal rechts waar ze als dalende treinen op het binnenste spoor. Misschien dat ik dit nog aan pas in de toekomst. Zou dit een groot probleem zijn als ik plan om met korte treinen (6 rijtuigen lang voor doorgaande treinen en max 10 goederenwagens lang) te rijden?

Bedoeling is om deze baan als segmentbaan te gaan bouwen. De baan zelf zal op wieltjes staan zodat ze kan verrold worden om ook achteraan de baan gemakkelijk overal bij te kunnen.
Het effectief verwezenlijken van dit plan zal nog een jaar op zich laten wachten, aangezien ze nog moeten beginnen bouwen aan de woning waar dit allemaal moet gaan gebeuren.
Maar ik kon me niet inhouden om dit plan reeds met jullie te delen om jullie input te horen. Fire away!

Wat denken jullie ervan?

*edit: versie met spooraanduiding toegevoegd ipv versie zonder labels

Gerolf

#1
Nogal een lang verhaal om door te lezen, maar je enthousiasme is duidelijk  ;)
Dat je project nog geen naam heeft is niet erg. Dat komt wel  :D
Je schaduwstation en globale sporen verloop werd me niet meteen duidelijk:
Kies je voor een dubbelsporige "8" met één schaduwstation of een hondenbeen met twee ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Goeie vraag, daar ben ik nog niet helemaal uit.
Ofwel 1 schaduwstation zodat treinen kunnen doorrijden terwijl er gerangeerd wordt, ofwel 2aparte schaduwstations zodat er enkel van punt A naar punt B gereden kan worden.
De laatste optie draagt momenteel mijn voorkeur weg omdat treinen dan niet onrealistisch verdwijnen rechts maar dan links weer te voorschijn komen

Gerolf

Als je er de ruimte voor kan maken, zou ik ook kiezen voor een hondenbeen (en dus twee verborgen stations)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Het is een hele tijd stil geweest terwijl het huis gebouwd werd (en ik heel 2013 in Texas zat voor het werk) maar ondertussen is het huis en dus ook de zolder klaar voor gebruik.

Dit is de ruimte waar de baan moet komen:


Op een meter of 2 van deze achterwand komt een gyproc muur die de rommel die erachter komt moet verstoppen, en tegen deze muur (maar verrijdbaar) komt mijn baan:


De volledige lengte is 8.62m (waarvan 5.76m minstens 2m hoog) op een breedte van 8m. Zou moeten volstaan, niet?
Het plan zelf zal ik in een L-vorm moeten hertekenen om op comfortabele hoogte te blijven (wat niet lukt met de 7m lange baan die ik tot nu toe getekend had...

Gerolf

Plaats genoeg  8)
Voorzie je voor jezelf ook een knutselruimte ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

Die komt er idd ook. Nog niet zeker van de inplanning, maar dat zou volgens de ruimte geen probleem mogen zijn...

Steam.N

Wow ... knappe ruimte !!!   Proficiat  ;)
Dat is iets om van te watertanden !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Wow,
om jaloers op te zijn. Nee, hoor, het is je gegund.
Komt er nog een steviger plafond tegen aan bv. plastiek latten?
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

Prachtige ruimte om een baan in te bouwen en een fijne knutselhoek te voorzien.
Veel succes met de inrichting en je baan.

Citaat van: Peter op 02 april 2014, 11:53:42 AM
... Komt er nog een steviger plafond tegen aan bv. plastiek latten?
We opletten al je die ruimte afwerkt aan de binnenzijde. Elke bevestiging die je maakt gaat door je dampscherm en dient terug "luchtdicht" afgeplakt te worden. Dus best eerst een kader tegen de spanten zetten en dan pas de afwerkplaten (gipskarton, pvc panelen, schrootjes,...) Zo mimimaliseer je het aantal "reparaties" aan je dampscherm en voorkom je problemen later.
Succes.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Rangeerduivel

Hier kan een evenbeeld van de prachtbaan van Ervin komen  8)

;)

Nonkelronnie

Citaat van: Rangeerduivel op 02 april 2014, 14:48:54 PM
Hier kan een evenbeeld van de prachtbaan van Ervin komen  8)

;)

Hehe, ik vrees helaas dat ik kwa ervaring nog niet aan Ervins teennagels kom..

@Suske, Had ik al aan gedacht maar toch bedankt om het belang ervan nog eens in de verf te zetten...

Nonkelronnie

Heren,

Het volgende item op de agenda was een mock-up maken, maar gisteren bij het plannen van de mockup werd ik opeens niet meer zeker van de opstelling van mijn baan (een gevoel dat velen onder jullie waarschijnlijk niet vreemd zal zijn)...

Ik twijfel vooral aan de plaats van mijn schaduwstation. Eerst had ik gepland om de 2 schaduwstations onder mijn baan te plaatsen met 2 klimspiralen.
Maar als beginner vrees ik een beetje dat dergelijke klimspiralen mijn petje te boven gaan en de haalbaarheid van het project hypothekeren.
Een andere optie was om een hondebeen te maken en ipv 2 klimspiralen gewoon 2 schaduwstations (keerlussen met opstelsporen) te maken dat zich achter de achtergrond bevindt, dus op hetzelfde niveau als de baan.

Wat is jullie ervaring en wat zouden jullie me hierbij kunnen aanraden?

ERVIN

Niet te bescheiden zijn Ruben  ;)

Heb je met deze ruimte wel een schaduwstation nodig , ik heb ook geen " echt" schaduwstation , maar wel een " zichtbaar" schaduwstation , als je de ruimte hebt om al je " dure" locs te zien staan is altijd een meerwaarde , voor mij dan toch , nu je deze ruimte tot iets héél moois hebt gemaakt , komt het moeilijkste hé , een deftig sporenplan maken , en dat is verdomd niet simpel , zoals je weet spreek ik uit ervaring , je mag dan alles tot in de puntjes op papier of PC hebben staan , tijdens de bouw kom je toch nog altijd dingen tegen waaraan je niet gedacht had , of dat toch nog beter kan.

Veel succes met je plannen , dit blijf ik zeker volgen , want hier gaat iets moois geboren worden.  :D

Nonkelronnie

We zijn ondertussen 2 weken verder en het sporenplan heeft weer de nodige wijzigingen ondergaan.
Dit is nog niet definitief maar ik wou even jullie input vragen over de industrie-aansluiting links vooraan.



Hoe meer ik ernaar kijk en erover nadenk, hoe minder realistisch ik het inbouwen van een timesaver in deze aansluiting vind.
Ik ken op zich niet veel voorbeelden van private aansluitingen, maar bestaan er wel degelijk aansluitingen die zo "complex" zijn?
Zo ja, kan iemand me de weg wijzen naar 1 of meerdere voorbeelden?