Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Zelfbouw en schaalmodellen

Gestart door Peter, 15 januari 2013, 20:06:30 PM

Peter

Zowel met de bouw van lijn stations Boom (bouw gestopt), Gengenbach en nu de "Schwarzwaldhof"" (tussen haakjes, hof is een boerderij) sta ik steeds weer versteld van de afmetingen als je een gebouw op schaal nabouwd.
Daaraan zie je maar eerst hoeveel gebouwen van de gekende firma's, te klein zijn (uitzonderingen bevestigen de regel) of omdat ze speciaal 'kleine' gebouwen hebben uitgekozen.
Toch eigenaardig. Er wordt gediskuteerd over een model dat 1 mm te klein is, maar bij gebouwen steekt het blijkbaar niet zo nauw.Blijkbaar is alles (of toch veel, gefokusd op het rijdend materiaal. Zou dat ook de reden zijn dat je zelden of nooit een "stadsbaan" ziet? Een met flatgebouwen van meerdere verdiepingen (meer dan 10)
Wat is jullie mening hierover?
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Dat is ook iets dat mij steeds stoorde met de huisjes en andere van de gekende firma's. En het gaat dan niet alleen om huisjes, maar ook de hoogte van bomen, de toegepaste afstanden op een modelbaan, hoogte van een "berg"... Op de oppervalkte van een gemiddelde modelbaan past vb 1 akker, punt. ... het zou een saaie modelbaan worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Durango

#2
Peter, ben ik wel een beetje met je eens. De mensen zien hun trein liever in een landschap rijden denk ik dan in de stad. Dus een mooi landschap en gezellige pitoreske kleinere huisjes zodat er ook een aantal op de vaak kleinere baantje het aangezicht van een dorp, of kleine stad kunnen geven. Daar spelen de fabrikanten denk ik op in voor de Europese markt. Het is natuurlijk zo dat je in de stad zeker in Europa dan al gauw uitkomt bij een tram bedrijf of iets dergelijks. In de USA ligt dat net even anders denk ik. Kijk maar naar The High Line van Evan. Daar denderen ook de gewone treinen dwars door de stad wat in de US op meerdere plaatsen aan de hand was. Een gebouw van 10 verdiepingen steekt toch in model al gauw zo 30 centimeter of meer de hoogte in en das nogal wat. Je krijgt dan al gauw "the concrete canyons". Iemand die dat mooi heeft weten te combineren is Vic Smith. Kijk maar naar deze video http://www.youtube.com/watch?v=DgzMcgGqnr0. Echter ook daar op de voorgrond wat lagere bewoning. De rest van zijn baan is overigens landschap. We kunnen denk ik niet allemaal New York of Brussel nabouwen.
Overigens is mijn baantje gesitueerd in de Rocky's en ook daar waren in de gehuchten de huizen klein, maar de amerikaanse kits zijn toch meer op schaal heb ik het gevoel.
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

Gerolf

Zeker vroeger hadden huisjes in H0 een schaal van 1/100 en vaak kleiner.
Een preisertje bij een voordeur maakt dat vaak pijnlijk duidelijk.

Doen de grote fabrikanten dat nu nog steeds ? Misschien wel omdat anders het verschil met hun eerdere ontwerpen te groot is ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

CiteerDoen de grote fabrikanten dat nu nog steeds
Toch nog dikwijls.
Ik heb bv. op mijn baan twee vrij recente Faller Zwarte woud boerderijen staan.
Een Preiser figuurtje kan niet binnen zonder zijn hoofd te stoten. Terwijl die ene boerderij groter zou moeten zijn dan mijn Schwarzwaldhof, is ze in feite maar ongeveer half zo groot.
Met vriendelijke groeten
Peter

Dirky

Vroeger waren vele huisjes inderdaad echt allemaal stukken te klein. De Preiser aan de voordeur zegt inderdaad voldoende.
Dan is er ook een lading huisjes op de markt gekomen met een voordeur die wel groot genoeg lijkt maar het huis is gewoon verkleind. En dat is zeker het geval met de boerderijen waarover Peter het heeft. Een Schwarzwald boerderij moet nu eenmaal een 30cm lang zijn...

Sedert ik nu zelf huisjes ontwerp valt me maar al te vaak op hoe groot huizen soms kunnen zijn...

Schat eens hoe hoog de dakgoot van café Leon hangt?

Havoc

Het stoort mij meer in de afmetingen van spoorinstallaties. Kijk eens op Google Earth hoe groot een gewone halte is. Een "station" met 2 wissels is direct al 1 km!. Ik ben in Z bezig aan een voorstads station. Grofweg op schaal, niet op de laatste mm. Zo van 235m gemeten, dat is ongeveer 1m in 1/220. En dan is 7 m maar nipt om alles op te krijgen. In h0 wordt dat bijna 21 m. En dan is dat zonder 1 meter vrije baan...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Niet iedereen heeft ook 21m lengte, dus zal het wel een compromis zijn zeker?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Ja, maar waarom kan men daar compromissen sluiten van 20-30% terwijl men voor een loc/rijtuig 1mm al teveel vindt? Zelfde voor huizen bomen, waarom is dat daar een probleem? Waarom zijn kleinere schalen niet meer populair, daar zijn zo'n compromissen niet of minder nodig?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Zou het kunnen dat we de oorzaak van dat verschil in tollerantie voor schaalexactheid (locomotiefmodel tov een huisje, boompje of afstand) moeten zoeken bij onszelf? De modelindustrie (grote merken) heeft ons altijd al zulke modellen verkocht, een eeuw lang. We zien het zo overal, en ons verwachtingspatroon is daar dan naar gevomd. Te kleine huisjes, te smalle straten, te steile helingen, te korte bochten... We blijven niet alleen die "verkeerde" modellen kopen, we passen het ook nog zelf toe op onze banen. Een paradespoor dat 20m verwijderd ligt van een veeeeel te kort hoofdstation.

Het tweede aspect lijkt de werking van het brein te zijn. Als ik mijn treinen zie rijden, dan lijk ik met een soort tunnelblik het rijden van de trein te beleven, ook in tijd. De onmiddellijke omgeving (spoorbed, talud, seinen...) is nog duidelijk aanwezig, maar voor de rest verlopt er veel in fantasie, en zijn de huisjes, bomen en ander spul eromheen enkel om de fantasie te stimuleren, en suggesties op te wekken. Ook de veel te korte afstanden en rijtijden ervaren we als normaal. Ons brein is in staat om die vertekende ervaring probleemloos te extrapoleren naar de realiteit, zonder dat we daar moeite voor moeten doen.

Maar als we dan geconfronteerd worden met een modelbaan dat een heel stap dichter bij de geschaalde realiteit zit, vallen we wel plat op ons gat van bewondering.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een stuk wereld écht op schaal is niet haalbaar, tenzij je alleen maar een paradespoor door de velden bouwt.
Zodra je een station bouwt, moet je al compromissen maken.

Citaat van: Michiel op 15 januari 2013, 22:17:01 PM
Te kleine huisjes, te smalle straten, te steile helingen, te korte bochten...

Je vergeet nog "te korte straten" - vaak is er al een zijstraat na 5 huizen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Als ik dat zo allemaal lees kan ik maar beter stoppen met treintjes.
Om depri van te worden. :'(
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Martin Welberg

Nee hoor, modelbouw is nu eenmaal selektieve compressie, als het maar ok oogt, al die rivettentellers met hun geneuzel op de mm....gaat uiteindelijk om het plaatje..

Paulogic

Als ik iets maak is het zo goed mogelijk op de benodigde schaal, doch durf ik wel eens 1/10e aanpassen om bvb de bakstenen te laten uitkomen en zo.
Dan toch al gemerkt dat als je enkele zaken naast zo'n ander huisje plaatst, mijn spul toch wat groot lijkt. Valt vooral op bij gebouwtjes en hekkens en zo.
Meubilair minder omdat je daar meestal een poppetje bijplaatst en dit de verhouding dan wel doet kloppen.
mvg,
Paul(ogic)

Peter

tja, alles is nu eenmaal relatief.
Als ik de treinen op mijn baan zie rijden op schaalsnelheid, rijden ze precies veel te traag. Je ziet dat fenomeen ook op de filmpjes van zijn loks die Erik al eens op het forum post. Ook hebben veel modelspoorders de neiging om veel te veel op een berperkte oppervlakte te willen doen (ik ook trouwens, alhoewel ik aan het afbouwen ben) Op een kleine oppervlakte kan je een oase van rust creeren, door wat open ruimte te maken. Op mijn baan is dat bv. al dat stukje met die twee Schwarzwald hoeve's en kapelletje) Bezoekers staan er steeds wee van verstel hoe klein die oppervlakte eigenlijk is.
Maar in feite komt het er op neer wat je zelf wil,: rust en ruimte of drukte
Ikzelf geef de voorkeur aan het eerste. Het gewone leven is al druk en stresserend genoeg.
Met vriendelijke groeten
Peter