filmpjes van markante schaal-N modelbanen

Gestart door Michiel, 15 januari 2013, 14:38:54 PM

Michiel

Schaal N wordt dikwijls geassocieerd met dikke flenzen, schokkerig rijgedrag en ongenuanceerde modellen. En dikwijls is dat ook zo, maar soms stijgt een modelbaan uit tot ver boven deze vooroordelen, waarbij de modelbouwer vakkundig de aandacht kan afleiden en de toeschouwer kan blijven boeien met zijn vakmanschap en talent. Sommige modelbouwers zoeken het extra in het minuscule, het fijne gevoel voor detail. De ander zoekt het in grootsheid en de uitbeelding van een indrukwekkend geheel.

Volgende filmpjes zijn een paar voorbeelden van modelbanen die mij fascineren. Er zijn nog andere schitterende schaal-N modelbanen (ook in eigen land!), maar ik begin hier met willekeurig een paar uit het buitenland. Elk van deze filmpjes toont een uitzondelijke modelbaan, op zijn eigen manier. Niets is perfect, maar nóg beter doen dan wat getoond wordt, is toch wel een uitdaging. Veel plezier!

Ashburton

Copenhagen Fields

Woodhead

Stuttgart Hbf (ongeveer halverwege, 9:10)

Ik nodig allen uit om in dit draadje nog filmpjes te plaatsen van uitzonderlijke schaal-N modelbanen, zodat het iedereen moge inspireren, en tonen dat schaal N volwassen is geworden!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Nog een filmpje van een kleine modelbaan waarbij je bijna vergeet dat dit schaal N is. Misschien niet uitzonderlijk, maar wel eens leuk om te bekijken, vooral voor de modelbouwers die houden van Duitse vakwerkhuizen, romantische kastelen op rotstoppen, en grote ronde locomotiefloodsen.

http://www.youtube.com/watch?v=-NBGeisM9Wk
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Schitterend initiatief, Michiel !
Heb de links nog niet doorgenomen, maar verwacht dat ze erg leerzaam zijn.
Thanks !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Leerijk weet ik niet, maar deze filmpjes inspireren in elk geval...  mij toch. En nog eentje om het af te leren:

Blea Moor: een mooie, rustige Engelse modelbaan, met luidruchtige klappen van de Peco wisselaandrijvingen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterVG


In Model Railroad Planning 2012 werd een fantastische N-spoorweg besproken:

De Columbia & Western Ry in Britsch Columbia van Mark Dance.

Op dit filmpje geeft Mark Dance uitleg over zijn dubbeldeks spoorbaan:

http://www.youtube.com/watch?v=uA5Z6f9BCYI

Meer filmjes kan je op youtube vinden over de accountnaam markdance63


Op mijn verbeelding heeft deze baan alvast een enorme impact gehad.


doomslu

Citaat van: PeterVG op 18 januari 2013, 11:00:57 AM

In Model Railroad Planning 2012 werd een fantastische N-spoorweg besproken:

De Columbia & Western Ry in Britsch Columbia van Mark Dance.

Op dit filmpje geeft Mark Dance uitleg over zijn dubbeldeks spoorbaan:

http://www.youtube.com/watch?v=uA5Z6f9BCYI

Meer filmjes kan je op youtube vinden over de accountnaam markdance63


Op mijn verbeelding heeft deze baan alvast een enorme impact gehad.
Ik vind de man z'n T-shirt grandioos.  ::)
De baan ook trouwens...  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: PeterVG op 18 januari 2013, 11:00:57 AM
In Model Railroad Planning 2012 werd een fantastische N-spoorweg besproken  van Mark Dance.

Wat een kanjer van een baan ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Nog een filmpje van een mooie schaal-N modelbaan (nee, niet zo indrukwekkend als de vorig). Mooi, maar toch met een aantal mankementjes waarvan men zou kunnen zeggen, kon dat niet beter? In elk geval een leuk filmpje om naar te kijken, en om inspiratie op te doen.

Frank's Modellbahn
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Driesel

Geen filmpje, maar een kalender voor 2013 met foto's van N-spoorbanen, gratis te downloaden: http://www.1zu160.net/goodies/kalender2013.php

Ik ben toch wel trots op de foto voor maart! :)

Groeten,

Dries

Frank_N

#11
Mee eens  :)
Gebruik hem al jaren om zelf een kalender te maken.
Leuke tip, Dries!

Edit: Zeer sfeervol filmpje, Michiel ;)
Groet van Frank

De N Spoorder

           

                                                   Hallo Michiel ,


Ik heb al verscheidene filmpjes bekeken zowel van Europese banen  Amerikaanse en Japanse N banen , en ik bemerk dat het zeer mooie banen zijn , N schaal  komt stilaan meer en meer  voor zowel thuis als in clubs,  laats  genoemde met modulen banen.
Ge moet maar eens zelf veder  kijken via jou tube bij N banen daar zult gij  meerdere verschillende banen  kunnen zien internationaal, het is de moeite waard.

Vriendelijke groeten, Herman (De N Spoorder)
         

Michiel

#13
Een filmpje van een vrij klassiek opgebouwde Duitse schaal N modelbaan met standaard huisjes en boomjes. Maar het geheel ziet er verzorgd uit, met een vrij goede weergave van een stadsatmosfeer.

http://www.youtube.com/watch?v=ynIeLzhANvw

en bijhorende loods met depot van dezelfde mannen

http://www.youtube.com/watch?v=OAtuHHXwApA
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Echt schitterend! :)  Ook die WW II baan in Engeland heeft een geweldige sfeer. Beetje jammer wel van de hier getoonde banen -ook op beurzen trouwens- is dat de meeste treinen als TGV's/ICE's op topsnelheid rondscheuren. Schaalsnelheid? ::)
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController