Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Berichten verwijderen onmogelijk maken ?

Gestart door Ludwig, 15 januari 2013, 12:40:04 PM

Havoc

Ben ook voorstander om alles te laten zoals het is. Tot nu toe is dat nog niet veel voorgekomen dus waarom van alles beginnen onmogelijk maken. Terugdraaien daarna? Vergeet het, als de prijs van de patatten opslaat volgen de frieten, maar als de prijs omlaag gaat heb ik de frieten nog nooit goedkoper weten worden.

Kijk eens bij het overzetten van het forum hoeveel posts er geëditeerd zijn om foto's en andere tags goed te zetten. Als de leden dat niet meer kunnen dan moeten de admins het allemaal trekken. Zelf heb ik ook een heleboel oude posts aangepast omdat ik mijn foto's op een andere weblocatie heb gezet. Als ik dat niet zelf kon hadden de admins dat moeten doen (of me tijdelijk dat wel laten doen, of nog iets anders).

Trouwens, als het echt moet zijn er nog backups. (of niet?)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Metpetergaathetbeter

@ Jurgen

meestal verander ik voor er gereageerd wordt, als er later (1dag, 2dagen...) is het dat ik mijzelf betrap op een schrijffout, een woord dat vergeten werd probeer niet inhoudelijk te veranderen hoewel misschien is dat ooit wel eens gebeurd, want zeg nooit nooit, nietwaar ,

Groeten Peter ;)

Jurgen

@ Peter: Het kan zijn dat jij enkel schrijffouten verbeterde, dat heb ik niet nagekeken, daarom dat ik zei dat het niets persoonlijk was.  ;)
Maar soms zijn er mensen die een reactie van x aantal weken of maanden geleden nog wijzigen omdat ergens een schrijffout stond. Dat is belachelijk, zeker omdat er dan nergens een vermelding bij staat wat er precies gewijzigd werd.
Als je als laatste gereageerd hebt en je wijzigt niets aan de inhoud van je reactie, dan is het voor mij geen probleem om een fout te wijzigen. Ik heb in sommige van mijn reacties ook al eens een foutje zien staan, dan denk ik even "ach, waar zat'k met mijn gedachten" en laat alles zoals het is. Ik ben er nog niet van gestorven.


Maar er zijn dus wel degelijk mensen die hun reactie wijzigen en iets totaal anders neerpennen dan wat er oorspronkelijk stond. Op die manier wijzigt ook de context van een draadje en dat is even goed tegen de forumregels als je eigen berichten verwijderen. Het is vooral daar dat ik op doelde, niet zozeer op het wijzigen van een schrijffout, hoewel ik het verbeteren van schrijffouten ook een beetje onnozel vind. We zijn allemaal maar mensen en maken dus allemaal wel eens fouten.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

gardevil

Ben voorstander om het te houden zoals het is. Ik ben nogal voor vrijheid, waar het internet toch voor staat, wat volgens mij wil zeggen dat je moet kunnen posten, maar ook kunnen wissen van de eigen berichten.

Ingeval van het draadje waarbij de persoon zijn berichten verving door smilies, duidelijk omdat hij het draadje niet meer zag zitten (wss. door die negatieve reactie) vind ik dat het moet kunnen, je bepaalt toch zelf wat je deelt of niet (meer). Ook kunnen de moderatoren, wanneer zo'n draad door het veranderen of weghalen nutteloos of nietszeggend is geworden het draadje verwijderen dus daar ook geen probleem.

En geef nu toe, zo dikwijls gebeurt dit ook niet en wanneer iemand dat dan toch doet heeft hij meestal een (voor hem) goede reden. Ik meen dat dit ook moet gerespecteerd worden.

En daarmee wil ik niet gezegd hebben dat nu iedereen massaal moet gaan wissen hoor ;)
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Metpetergaathetbeter

#34
Is de vermelding veranderd weggevallen als je iets veranderd ? ik postte iets dat ik na het posten opnieuw veranderde, zonder vermelding veranderd, even later nog eens bij wijze van test veranderd en toen kreeg ik wel die vermelding !
Groeten Peter ;)

Gerolf

Bij mijn weten niet, Peter. Die vermelding komt er niet als je binnen de drie minuten iets aanpast.
Die is op zich al een indicatie voor mensen die "stiekem een boodschap aanpassen": gepost om 14h, en veranderd om 16h  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Metpetergaathetbeter

inderdaad Gerolf dan viel ik net binnen die tijdlimiet en trouwens dank voor het snelle antwoorden !
Groeten Peter ;)

PietB

Citaat van: Gerolf op 16 januari 2013, 10:12:15 AM
Die is op zich al een indicatie voor mensen die "stiekem een boodschap aanpassen": gepost om 14h, en veranderd om 16h  ;)
Van stiekem (ander woord voor "in het geniep") aanpassen kan natuurlijk nooit sprake zijn, feitelijk is het zo dat je je eigen posts altijd kunt aanpassen.
Het is ook nog eens jouw geestelijk eigendom, dus wat kan daar stiekem aan zijn?
Dat na 3 minuten de melding komt dat de post is aangepast is alleen van belang voor ........... ja voor wie eigenlijk?
Het zou voor de schrijver een drempel moeten opwerpen om heimelijk zijn post te veranderen.
Dat heimelijk veranderen zou kunnen gebeuren na een controversiele opmerking met als doel deze te verwijderen.
Maar als dat zo is dan zijn we aardig op een hellend vlak bezig.
Veel slimmer zou het zijn als de volgende methode gebruikt zou worden:
Hier heb ik een controversiele opmerking geplaatst.
En die is doorgestreept en kan evt vervangen worden in een edit.

En iedereen moet zich altijd realiseren dat Admins en Moderatoren kunnen zien wanneer een bericht is veranderd, ongeacht of deze melding in het forum bericht zichtbaar is.

Deze kanttekening wilde ik nog even aan de discussie toevoegen.

grt Piet.

Michiel

Dat vind ik een heel goede tip.

Eerlijk gezegd, editeer ik regelmatig mijn eigen teksten om tik- en taalfouten eruit te halen. Ik schaam me dood, wanneer ik zo'n zelf geproduceerde dt-kemel zie staan. Inhoudelijk pas ik nooit aan. Maar mocht het ooit gebeuren, dan lijkt me de tip om die doorstreep-optie te gebruiken erg handig en duidelijk.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Een "Edit" lijntje onderaan is nuttig, om de lezer een indicatie te geven wát gewijzigd is, of waarom een wijziging werd uitgevoerd.
Het doorstrepen is ideaal (maar hoeft natuurlijk niet voor de verbetering van typfouten)
Piet's tip zouden als gewenst gedrag mee kunnen vermeld worden bij de draadjes voor nieuwe forumleden ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Beide methoden zie ik op BNLS en beide werken.... veel beter iig als dat een hele reactie weggehaald wordt.

Citaat van: bossie op 16 januari 2013, 10:39:14 AM

En iedereen moet zich altijd realiseren dat Admins en Moderatoren kunnen zien wanneer een bericht is veranderd, ongeacht of deze melding in het forum bericht zichtbaar is.

Piet, in deze software is dat wat jij ziet dat ge-edit is (dus niet inhoud maar de melding) ook voor de admin te zien. Dus laatstgenoemde kan niet meer zien dan jij of ik ;)

Dirky

Misschien maken we hier weer een olifant van een mug! als je percentueel zou bekijken hoeveel berichten er verkeerde reacties uitlokken door een slechte edit denk ik dat we hier een zeer goede score halen...

Laten zoals het is lijkt me dan  ook niet verkeerd!

argilla

Citaat van: Michiel op 16 januari 2013, 10:53:43 AM
Dat vind ik een heel goede tip.

Eerlijk gezegd, editeer ik regelmatig mijn eigen teksten om tik- en taalfouten eruit te halen. Ik schaam me dood, wanneer ik zo'n zelf geproduceerde dt-kemel zie staan. Inhoudelijk pas ik nooit aan. Maar mocht het ooit gebeuren, dan lijkt me de tip om die doorstreep-optie te gebruiken erg handig en duidelijk.  8)



De nagel op de kop geslagen  Michel . Ik doe dat ook en soms valt me iets te binnen van dat en dat moet er nog bij dat of dat moet gewist worden enz...enz...

Alles laten zoals het is . Het is nu goed.
Maar wil perforce mijn vuilbak terug. Dat is een persoonlijke keuze en vraag respect hier voor van de admins. Laat de persoon dus zelf kiezen ja of nee. ;)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

modelbaanHO

Ik vind dat het mag blijven zoals het nu is. Dirk (Dirky) heeft het ook al geschreven: hoeveel keer is het al voorgevallen dat iemand al zijn berichten heeft gewist ? Bij mijn weten (maar ik heb misschien een slecht geheugen) is dat nog niet te dikwijls gebeurd.

Wat betreft het wijzigen van bestaande berichten treed ik de mening van enkele forumgenoten bij : als je het doet, doe het dan op zo'n manier dat het voor de lezer duidelijk is wat er werd gewijzigd. Het doorstrepen van tekst die wordt vervangen vind ik een prima suggestie. Misschien kunnen zulke afspraken aan de gedragsregels voor forumleden worden toegevoegd.

Waar ik me wel aan stoor is dat er soms berichten worden gewijzigd die al behoorlijk oud zijn. Dan komt plots dat draadje weer naar boven in "ongelezen topics". De meest recente post dateert dan van enkele weken of maanden terug en dan heeft iemand zijn bericht op pagina 9 van de 27 aangepast. Begin maar te zoeken... Enfin, ik zoek dan niet en hoe interessant of boeiend die wijziging dan ook wel kan zijn, ze zal aan mij voorbijgaan.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

janjozef

Bij deze laatsten kan ik mij ook aansluiten. veel gebeurd het niet waarom er dan drukte over maken. Ik zou betrokkenen wel voor een tijd uitsluiten, gewoon een kwestie van hem wat goede manieren bij te brengen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem