Schaalomzetting : handig tooltje

Gestart door eve, 13 januari 2013, 11:20:00 AM

eve

Als je niet overweg kunt met een werkblad (spreadsheet) : op onderstaande link heb ik een handig tooltje gevonden als hulp bij modelbouwen naar voorbeeldafmetingen en/of plans op schaal.

Voorbeeld 1 : werken met voorbeeldafmetingen.


Uploaded with ImageShack.us

In "Ursprungs-Maβstab" vul je "1" in.
In "Ziel-Maβstab" vul je je gewenste schaal in bvb "87" voor H0.
In "Maβeinheit" tik je bvb "mm" in van millimeter.
Optioneel : in "Maβangabe/Benerkungen/..." tik je de beschrijving van de afmeting in.
In "Urspungswert" tik je de voorbeeldafmeting in
Klik op "Berechnen"

Voorbeeld 2 : werken vanaf plans

Stel : je hebt plans in een schaal van 1:50 van, om maar iets te noemen, een groot station (Turnhout ?) dat je wilt omzetten naar schaal N (1:160)...


Uploaded with ImageShack.us

In "Ursprungs-Maβstab" vul je "50" in.
In "Ziel-Maβstab" vul je je gewenste schaal in bvb "160" voor N.
In "Maβeinheit" tik je bvb "mm" in van millimeter .
Optioneel : in "Maβangabe/Benerkungen/..." tik je de beschrijving van de afmeting in.
In "Urspungswert" tik je de afmeting op het plan in.
Klik op "Berechnen"

Hier te vinden :

http://www.spur1-modelle.de/SERV/scale-transformation.php

Erik

Steam.N

Inderdaad handig.
Ik heb ondertussen al een tijdje de gecombineerde functie in een spreadsheet.
Dan geef je ofwel originele maten, planafstanden, of aflezingen van 't scherm (van fotos en schetsen).
Daar heb ik al enorm veel geniet van gehad !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

eve

Daar twijfelde ik totaal niet aan !

Erik

Paulogic

helaba Jean... ga je ook in IT beginnen  ;) ;D ;D ;D

Inderdaad handig zo'n tool. Ook ik heb  in excel zoiets gemaakt om gemakkelijk te kunnen omrekenen.
En daarenboven ook nog een schaalverrekenings blad. vb van HO naar spoor I of van Spoor Nul naar N of...
mvg,
Paul(ogic)

Binco

Ik gebruik daar een app voor uit de ItunesStore.
Het kent bijna alle schalen (en je kan ook nog zelf schalen ingeven).
Het herkent ook gegevens in mm, cm, in, ft, yds en m en zet dat om van de een naar de ander.
en heb dat dus bijna overal bij,

;)

Peter

Ik gebruik voor al mijn omzet berekeningen een heel eenvoudige tool.
Simpel maar het voldoet ruimschoots.

http://atw.huebsch.at/Software/scale.htm

Meer moet dat niet zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

SuSke

ik gebruik zo'n klein rechthoekig ding met 10 cijfers en enkele andere toetsen  :) ;) :D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

de opzet was stel je vind dat ding met die 10 cijfers en enkele......, niet vind(verkeerd gelegd)batterij is leeg(als ze werkt op... )dan zou zo iets toch kunnen van pas komen.....

groeten Peter ;)

SuSke

potloof, papier en de grijze celletjes  ???  :D ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

#9
Citaat van: SuSke op 13 januari 2013, 20:36:23 PM
potloof, papier en de grijze celletjes  ???  :D ;D

Suske heb zo de indruk dat jij vanmorgen met het verkeerde been uit je bed gestapt bent.......wees eens blij dat mensen kennis met anderen willen delen.......ook al ziet je het nut er niet van in ....er is altijd iemand die het kan dienen......misschien de volgende suggestie kan misschien de oplossing zijn voor een probleem waar jij allang met worstelt ! ::) ??? :(

Groeten Peter ;)

SuSke

Daar gaat het niet om, er zijn ook andere oplossingen die soms zo weinig om het lijf hebben.
Daarbij zijn de reactie eerder als grap bedoeld, zij die me kennen weten dat wel.

De getoonde tools zijn tof en leuk, maar ik heb me altijd voorgenomen om ook weg te kunnen zonder die tools. En ik heb hier ook het meetlatje van MSM liggen met de omzetting van 1/1 naar 1/87 en gebruik dat ook.
Ik heb nu eenmaal het geluk om heel vlot met cijfers overweg te kunnen en heb dat dagelijks nodig gehad in mijn beroep. Bovendien besef ik wel degelijk dat er anderen zijn die dat niet kunnen.

Maar als een lach en een traan niet kunnen... dan wil ik verwijzen naar een ander draadje dat ik zelfs niet ga opzoeken waarin gepraat werd over het al dan niet geven van aaa-ooo-eee reacties.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Metpetergaathetbeter

Suske,

nu trap jij er zelf in,ik zette die reactie ook als grap, sorry no hard feeling hoop ik ! :-\

Groeten Peter ;)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

eve

Bedenking : ik moet in het vervolg opletten met het posten van zulke "handige tools"...

Erik

doomslu

Citaat van: eve op 14 januari 2013, 09:51:26 AM
Bedenking : ik moet in het vervolg opletten met het posten van zulke "handige tools"...

Erik
Helemaal niet, Erik, handige tools zijn zeker welkom!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *