Kopbrekers

Gestart door svvander, 03 januari 2006, 15:47:12 PM

Gerolf

Over railreiniging zijn hier al heel wat draadjes opgezet, en zijn er ook in MSM de nodige artikels verschenen. Het nadeel van chemische reiniging is dat het je ballast kan verkleuren. Zeker eerst even uittesten. Anderzijds heb je met een schurende gom kans op aantasten van je railoppervlak, waardoor vervuiling sneller opnieuw optreed.
Maar nogmaals, eigenlijk kan deze discussie beter op een andere plaats verdergezet worden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Ik heb nog wat zitten tekenen met mijn 3d-programmaatje:



Ik ben er nog niet uit, maar dit geeft je misschien idee?n. Ik moet trouwens toch nog wat oefenen om dat programma beter onder de knie te krijgen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Wel, ik ben vandaag nog is gaan neuzen in de oudere MSM-en (of hoe ge da  ook schrijft in het meervoud) en ik vond in nr. 4 een leuke baan (Het Antwerpse traject in H0) en dit leek me wel iets om mij op te baseren.
Ben ook is gaan meten voor een klimspiraal en en dergelijke. Ik vrees dat ik een klimspiraal kan vergeten, wegens te groot zijnde.
De daaruit ontstane vraag, was dan weeral de volgende: hoeveel % mag een helling maximaal stijgen, zonder dat de loc er last van heeft?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

iets van een 3% of meer dacht ik.
Tom

quf

Hou 3% aan als maximum en dan nog voor korte rechte hellingen. Als algemene regel gebruik je 2% . Zeker als je van plan bent om met lange slepen te rijden.

Groeten

Frank

Gerolf

Met een rondlopende baan kan je IN de klimspiraal staan (zoals ik in mijn vorige ontwerpke liet zien)
Dan kan je op je zolderke met 2% zowat 20cm per omloop klimmen[;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Verdorie... daar had ik helemaal nog niet aangedacht en inderdaad bij ??n van je vorige tekeningen heb je dit zo gedaan. Straffe kost!
Ok, dan weet ik weeral wat te doen de volgende dagen: gaan proberen en testen. (Nu dat ik plaats heb, kan ik in het echt eerst testen, dan tekenen, nog is testen enzo...). Heel leuk.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

En het is ondertussen weeral zo'n 14 dagen geleden dat we van onze Sven nog eens iets gehoord hebben,en kameraad,hoever staan de werken,ben je al aan't bollen?[:o)]

svvander

Wel gisteren heb ik nog een beetje verder geprutst. We hebben eventjes alle logico omver geworpen en we gaan een klein beetje omgekeerd te werk gaan. Ik ga probeeren om eerst mijn tafels eens te monteren (weliswaar nog niet vast, dus ik kan nog aanpassen). Dan heb ik al een beter zicht van hoeveel ruimte ik re?l ga hebben. Dan ga ik terug een beetje tekenen en dan kan ik "in real life", mijn sporen leggen en herleggen naar believen. Als ik dan min of meer de oplossing denk gevonden te hebben, dan teken ik dit deftig uit en dan kan het bouwen verder gaan.
Ja, ik weet, niet echt ideaal, maar ik kan me heel moeilijk inbeelden hoe groot mijn baan effectief is.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ysbeer

Helemaal niet zo een slecht systeem.
Papier is (Veel te) geduldig ,alles gaat tot dat je het gaat neerleggen.

Wim

svvander

Weer een week verder en weer het ??n en ander kunnen uitspoken.

*Ik heb eindelijk mijn ventilator kunnen voorzien van een schakelaar. Morgen ga ik de stroom erop aansluiten en dan is het enkel nog wachten op die verdomde ladder.
*Ondertussen ben ik bezig geweest met het zagen van latjes, die voor de ondersteuning van de planken gaan zorgen. (de bedoeling is een soort van kader, waarop deze planken kunnen rusten. Niet evident bleek, want mijn vloer ligt helemaal niet 100% waterpas. Na veel meten en waterpassen, komt het nu dan toch min of meer in orde.
*En we hebben een oplossing voor het zoldergat, waar ik dacht mijn hoofd te stoten,met het naar boven klauteren. Simpel, maar je moet er maar opkomen, de trap omdraaien. Dit zodanig dat je bovenkomt in de openruimte en niet aan het schuine gedeelte van het dak. Nu kan ik achter de trap de volledige breedte gebruiken en misschien daar zelf 4 sporen leggen... Nog enkel de trap demonteren en juist zetten... ik zal maar zorgen dat ik ne man of 4 uitnodig.
*Ondertussen is mijn lieftallige vriendin aan het werken geweest. Ze heeft mijn wolkjes geschildert. Knap, niet overdreven.

Zo zie je maar... hoe minder ik zeg, hoe meer ik doe (of toch probeer althans).
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

DelticPower

Hallo Sven, dat klinkt goed, je vriendin en jij in de wolken, wel je aandacht bij de baan houden h?.[;)]
De modelbaan is pas echt leuk als je het samen kunt doen. Ga gestaag verder.[:)] En denk aan het gezegde: gedeelde vreugde is dubbele vreugde. Dan kwam er nog iets van echtgenoten en echt genoten, maar dat laten we maar zitten.[:D]
Groeten van Jan

svvander

Inderdaad Jan... maar het was maar enkel wolkjes schilderen hoor [;)] Treinen interesseren haar (nog) niet.

Ben nu bezig met de opbouw van het "raam" dat ter ondersteuning van de tafel komt. Knap lastig, maar het lukt.

Ik was eventjes aan het "brainstormen": ik heb een Uhlenbrock Fred en die zou ik uiteraard willen gebruiken bij mijn baan. Maar het probleem is dat ik nergens de onderdeeltjes vind, voor de inbouw van de aansluitcontactjes (of hoe je het ook noemt, stekkertjes ofzo?)
Iemand een idee waar ik deze kan vinden?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Dat is een RJ12-stekker dat je zoekt, denk ik
Conrad heeft die, bestelnummer 266701 - 89, maar je kan ze ook in elektronicahandels en misschien zelfs Brico vinden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Dat is het inderdaad Gerolf, bedankt voor de info... daar had ik nog niet gekeken. Dus eigenlijk is dit gewoon een 6-polige telefoonstekker?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be