Nieuws:

Nu in MSM 246 TEST: Mistral 69 TEE rijtuigen van Arnold * ARS-Alltmann autotransporters van Roco

Hoofdmenu

Kopbrekers

Gestart door svvander, 03 januari 2006, 15:47:12 PM

svvander

En ik zou het wel willen lezen, maar mijn Duits is meer dat van de Pfaffs... [:D]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

De nieuwe Miba Spezial (nr 67) gaat dus blijkbaar over het ontwerpen van banen in beperte ruimtes (onder het dak, in een kast...).
Het boekje zelf heb ik nog niet in handen gehad, wel even gekeken naar de inhoud zoals je die kan vinden op http://www.miba.de/spezial/spezial/67/index.htm
Tip voor de ge?nteresseerden...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

svvander

@Ervin, inderdaad, het wordt al beter, maar het is nog niet af. Morgenavond, ga ik toch proberen om nog voor te werken en te zorgen dat het voor meer dan 90% af geraakt. Dan enkel nog wachten op de ventilator en deze dan installeren he.

@Tom, ja inderdaad wel een leuke ruimte. Maar ze is niet zo groot, dus goed plannen en de ruimte zoveel mogelijk nuttig benutten is dan de boodschap.
Of ik al besloten heb, wat ik allemaal zou willen... niet eenvoudig. Maar vermits ik in de periode IV/V wil blijven, lijken mij een containerterminal en een centrale werkplaats wel iets leuks te zijn. Een groot station zal dus niet meer mogelijk zijn. Maar enkele kleintjes misschien wel. Een klein industriegebied, mag natuurlijk ook niet ontbreken.
Maar zoals ik al zei, veel zal val de planning afhangen... misschien moet ik mijn dromen nog wel sterk temperen he.[:(]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Tom

Heb je MSM 10?
Daarin staat het plan om Antwerpen dam in model te bouwen.
De lengte is 3m en een beetje, en de diepte iets meer dan 1m.
Mischien kun je dit bouwen langs een zijde van de ruimte en inpassen in je toekomstige modelbaan.
Tom

svvander

Die heb ik inderdaad... en dat is een mogelijkheid, als zie ik er al enkele zaken een beetje anders uitzien [;)]
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Hoi Sven,ik ken iemand die zijn dromen ook sterk heeft moeten temperen,ikzelf namelijk,weet je het nog,ik wou Antwerpen-Centraal nabouwen,maar dromen mag h?.[;)]

n/a

Ik heb met stijgende verbazing de 8 pagina's tellende draad doorgeworsteld, en zie dat Sven zich niet goed kan inleven in zijn beperkte ruimte, ik noem het maar een gebrek aan ruimtelijk inzicht.

Als Sven zijn wensenlijstje ook maar enigzins wil verwezelijken, dan lijkt mij Schaal Z de beste optie voor hem en dan nog zal het een hele klus zijn om het realistisch te laten uitzien.

Een station op een ruimte van 3 meter is bijna onmogelijk.

Aan beide zijden gaat er 45 cm af voor de boog en deze boog moet minstens 5 cm van de muur af blijven, dus er blijft 200 cm over voor de wisselstraat en het stationsspoor. Een wissel is 188 mm lang, dus er gaat nog een een ruime 36cm van de 200 cm af. Dus een treinlengte van 150 cm is het maximale wat haalbaar is als er alleen een inhaalspoortje wordt aangelegd. En dat staat dan erg opgepropt.
Dus de plannen zijn groots alleen de ruimte is dat niet.

Gerolf

Het is inderdaad een heksentoer om aan de oorspronkelijke wensen tegemoet te komen. Enkele trucjes kunnen uiteraard wat ruimte opleveren, maar een groot station is vrijwel onmogelijk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

Dit maakt de uitdaging (want dat is het dan ook), alleen maar leuker. *Een groot station was al geschrapt... spijtig genoeg, het zullen er dus 2 kleintjes zijn.
*De containerterminal zou moeten blijven, al zal het ook iets kleiner zijn dan wat ik eerst in gedachten had.
*Het industriegebied, blijft ook, zij het ook veel kleiner. (kan aangesloten zijn aan het gebied waar de containerterminal staat).
*De centrale werkplaats met treinkerkhof blijft ook.

De kans dat ik nog ga moeten inbinden, is dus groot. Maar dat zie ik dan wel hoe ik dat oplos.

Het belangrijkste blijft nog altijd het "spelgehalte".
Mijn ambitie was groot, anders kon ik er beter niet aan beginnen en gewoon een plank kopen, waar ik een cirkeltje op leg en me zo bezig hou... Maar ik wens dus, de stap verder te wagen.

Schaal Z, is dus helemaal geen optie, omdat ik alles al in H0 heb en waarom zou ik ook overschakelen naar Z? Een kleine baan in H0, is even leuk als een grotere in Z.

De hoofdzakelijke reden, waarom ik deze draad opgestart heb, is juist om deze kleine of grotere details te kunnen vermijden, terende op de ervaring van andere modelisten.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Havoc

Omschakelen zou ik niet doen. Trouwens, dan niet naar Z maar naar N. Zeker als rangeren op het programma staat. Doch dit terzijde.

Je kan de wisselstraten voor de bocht verplaatsen om perronlengte te winnen. Gerolf had dit reeds gedaan dacht ik? Of was dat een andere thread?

Nu terug naar je idee: 2 kleine stations zijn groter dan 1 middelmatig station! Niet alleen heb je 4 "wisselstraten" nodig, je heb ook 2 perrons en je hebt nog vrije baan tussen de stations nodig. Als je dan ook nog ergens een industriegebied en werkplaats kwijt wil dan zijn de 4 kanten van je kamer direct vol. (als je bij H0 blijft [}:)] ).

Wat denk je van het volgende: je maakt 1 redelijk station. De wisselstraat en perrons komen langs 1 kant. Langs die kant is er ook een industriespoor los van de hoofdbaan. Langs de andere kant van je station ga je met verschillende parallele bogen naar de volgende zijde en dat loopt daar over in de werkplaats en daar ligt de tweede wisselstraat. Om perronlengte te winnen kan dat tot in de bocht lopen.

Dus:
kant1: wiselstraat en station
kant2: werkplaats en wisselstraat
kant3/4: vrije baan met enkele industrie aansluitingen en de verbindingen naar je overdekt gedeelte. Je kan daar dan nog extra attractie maken door bvb de industriebaan over/onder de hoodfbaan te laten gaan en zo de aansluiting op de overdekte opstelsporen te verstoppen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Ik heb ook niet gezegd dat Sven moet overstappen naar schaal Z, dit gaf ik alleen als voorbeeld, om zijn situatie in beeld te brengen.
Dus nogmaals zelfs in schaal Z is het een opgave om het complete wensen pakket op een verantwoorde manier te verwezelijken. Dus in H0 zal het helemaal flink inleveren worden, op alle wensen.

svvander

Voila, de eerste rondje zitten erop!! haha.. gewoon een testbaantje gelegd.

Weet iemand hoe je hier filmpkes kan zetten?
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

All?? mannen,hoe moet ge filmpkes plaatsen,ik ben h??l benieuwd Sven,is het er dan eindelijk van gekomen,plezant h?![8D]

Nu kan je eindelijk bijna gaan beginnen,succes man,succes.[;)]

svvander

Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

ERVIN

Ik weet het niet,waar moet ik op klikken om het te zien,je kunt op deze site op zoveel dingen klikken??