Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

vacuumvormen

Gestart door Dirky, 30 december 2012, 21:16:44 PM

Dirky

Vandaag enkele experimenten uitgevoerd i.v.m. vacuumvormen.
Als materiaal gebruik ik PVC folie.

Een oude keukenoven doet weer dienst. Maar blijkbaar haalt hij niet de temperaturen die ik zou moeten hebben. Ik ga me ASAP een oventhermometer aanschaffen om de temp te controleren.
Met de oude Meccano heb ik een raamwerk gemaakt waar de folie tussengespannen wordt.




Een eenvoudig bakje met alu rooster doet dienst als zuig-rooster



Na een eerste experiment met 0,1 mm folie bleek de folie te zwak. Dan maar 0,3mm op het raamgespannen en dat resultaat lijkt beter.



Naar finish toe zie je amper een verschil met de kopergoten van voorheen.



Hoe dan ook, alhoewel de goot bruikbaar is, moet er duidelijk een hogere temperatuur bereikt worden. Nadeel van PVC is dat het boeltje tijdens het verwarmen irriterend gaat stinken en een spuitmasker geen overbodige luxe is.

Wordt vervolgd...

PeterC

Die alublokjes in je oven zijn er zot van om warmte op te nemen, misschien iets anders gebruiken als steuntjes?  Dat laat misschien iets meer warmte over voor je PVC.  Styrene gebruiken (stinkt iets minder)?

Wat gebruik je als vacuümpomp?
Groetjes, Peter


Dirky

'k heb intussen ook al een houten kader gemaakt i.p.v. die meccano. De alu blokjes zou ik idd ook beter vervangen door iets anders. Bedankt om op te merken!  ;)

Als vacuumpomp gebruik ik een pro-stofzuiger van Stihl. Zuigt als gek! :)

PeterC

#3
Citaat van: Dirky op 30 december 2012, 21:34:30 PM
Zuigt als gek! :)

Zolang het niet als een gekke is, valt het nog mee  ;)

Vacu-forming is ook weer zo één van de 'vergeten' technieken.  Je hebt vlug mooie resultaten (wel voor grotere schalen).  Je komt uit de vliegtuig hobby en ik vermoed dat de canopies nog steeds op die manier gemaakt worden?
In een ver verleden heb ik er ook mee geëxperimenteerd.  Het was wel meer heat-forming dan vacu-forming.  Een vel plastiek in een mal opgespannen en in de oven opgewarmd.  Handschoenen aan en dan vliegensvlug over een doorn trekken.  Ik heb het nog gebruikt voor de koppen en staarten van torpedo's op 1/24°.

Ooit eens mijn stofzuiger (ik gekocht en veel te veel gebruikt door mijn vrouw  >:( ) getest om gietstukken vacuüm te zuigen maar dat was een tegenvaller.  Volgens mijn vrouw zuigt hij nochtans goed  :) :) :).

In de jaren '80 had Mattel (de fabrikant van Barbie) een dergelijk toestelletje te koop.


Afbeelding 'geplukt' van http://www.vintagetoys.com

Groetjes, Peter


marc goovaerts

In de 'you naait ze steeds' staan ze nog regelmatig op e-bay. Zelfs met een upgrade. Maar niet echt goedkoop en het vlakje voor de vacuumforming is wel heel klein. Hoogstens voor onderdelen in HO of N, denk ik.

Steam.N

Alweer een draadje dat ik van nabij ga volgen !!!
Succes, Dirk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

#6
Met die techniek heb ik vroeger ook veel dingen gemaakt (ivm rc vliegtuigbouw) vooral veel cockpit canopies maar ook helicopter rompen.  Ik maakte m'n mallen in hout en gebruikte 1mm transparante pvc opgespannen in een metalen frame dat in de oven kon geplaatst worden.

De stank was ondragelijk maar het werkte goed.
Ik ben daarna veel met plastic flessen gaan experimenteren; ideaal voor kleinere vormen en zonder stank.

Veel succes met de productie Dirk, ziet er goed uit ;)
Groeten
Steven


edit: Meervoud van canopies is niet canopy's (dank aan PeterC)  ;)
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

PeterC

Citaat van: Steven123 op 30 december 2012, 23:13:30 PM
edit: Meervoud van canopies is niet canopy's (dank aan PeterC)  ;)

;)  :) :) :)
Groetjes, Peter